Svær formulering


Mr X
 Share

Recommended Posts

Jo bindingerne brydes i en velfungerende muskel, ellers kan filamenterne jo ikke forskydes i forhold til hinanden, og musklen kan hverken kontrahere eller strækkes. Rigor mortis skyldes jo netop, at bindingerne ikke kan brydes.

De brydes ikke i levende væv, men kan blot strækkes meget.

Alt I alt går jeg meget stoisk ud fra at vi taler muskelceller, men det er min fejl at jeg ikke præciserer nærmere.

Så vidt jeg forstår så skal der en aktiv transport til for at føre kalciumioner ud af muskelcellerne. Når et legeme dør så bliver de kanaler der regulerer denne transport inaktive, hvorfor kalcium frit kan flyde ind i musklen. Og dette sker ved passiv diffusion så vidt jeg husker korrekt. Kalcium er da promoverende for de to typer muskelfibres binding... actin og myosin. Der vil være en konstant tonus til stede så længe der er et lager af acetylcholin og ATP tilstede. ATP skal bruges for aktivt at løsne musklen, men da ATP opbruges relativt hurtigt forbliver musklen i en konstant tonus. Jeg mener at Rigor mortis varer en 2 eller 3 døgn. Kan ikke præist huske hvor længe. Efter denne periode begynder musklerne og deres celler så småt at dø og de kemiske processer at blive inaktive, hvorfor musklerne igen slappes.

Hvis der er noget som er ukorrekt eller misvisende så sig endelig til. Det her er noget jeg bare skal kunne, så hvis det er mig der ikke har tjek på det, så råb endelig op.

Det er muligt, at vi taler forbi hinanden. Jeg taler om processen, hvor bindingerne mellem aktin og myosin brydes og gendannes under forbrug af ATP i forbindelse med muskelkontraktion som vist her.

Fra PubMed. Jeg har desværre ikke adgang til hele artiklen, da jeg er på juleferie hos mine forældre. :nissegrin:

Avisartikelsynopsis og internetartikel baseret på denne artikel.

The most important message from this work is that lactic acid does not cause fatigue, but rather protects against fatigue that would otherwise develop from potassium build-up," said the authors.

During intense exercise sessions, many such signals are sent. As this occurs, potassium is lost from inside the muscle cells and starts to build up outside the muscle cells, according to the authors. This build-up outside the muscle cells can then interfere with signals reaching inside the muscle cells and may cause muscle fatigue, the researchers speculate.

But Silverman was quick to point out that this study was conducted on rats. "The study was done on rat muscle, which isn't human muscle, so we have to be careful in extrapolating to humans."

Men det er da i hvert fald en teori. :smile:

Tak... den vil jeg muntre mig med engang i i løbet af julen... :4thumbup:

Er det nu jeg skal spørge om du er stud.med ?

Stud.scient.hum.biol. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share