Ben og rygøvelser uden pres på bug/lyske


Eruption
 Share

Recommended Posts

Hvilke øvelser er at anbefale, når man ikke længere kan lave squat, dødløft og bent over rows (eller andre lign øvelser) grundet begyndende lyskebrok?

Jeg har kun en alm. stang og en bænk til rådighed, samt en masse skiver, og efterlyser øvelser til ben(især) og ryg (især lænd).

Jeg har altså hverken mulighed for nogle kabel eller maskinøvelser.

På forhånd tak :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det syntes jeg absolut også, og er ikke glad for at være trendy i den sammenhæng! :mad:

Jeg har dog ikke fået diagnosticeret lyskebrok endnu. Men både mig selv, og min læge formoder at det er et lyskebrok eller sportsbrok. Skal dog til undersøgelse på kirurgisk afdeling, for at fastslå diagnosen stillet af lægen, samt velsagtens høre om behandling etc.

Jeg syntes også der er stærke tendenser til mange skader blandt folk her på MOL. Er det den eksisterende konsensus om "træn altid tunge basisløft" dogme, der spiller ind?

Apropos lyskebrok, så ved jeg at du Everlast trænede i en del tid, med lyskebrok (samt udposning). Gjorde det nogen skade? Jeg tænker, at hvis man skal opereres, kan man vel ligeså godt give den gas indtil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes også der er stærke tendenser til mange skader blandt folk her på MOL. Er det den eksisterende konsensus om "træn altid tunge basisløft" dogme, der spiller ind?
Jamen det er jo lidt det jeg er ved at frygte lidt - selvfølgelig er argumentet at der er masser af SL'ere der løfter 10 gange mere end os andre i disse løft, hvorfor det må være "os" der gør noget galt.

Synes bare det er problematisk at der er en god portion (kan ikke huske hvormange jeg lige er stødt på, men 3-4 stykker herinde?) som pludselig får dette her ?

Selvfølgelig kan man være stemt for det genetisk, men jeg sidder da med en lidt dårlig smag i munden, da et par stykker af de 3 store har været udslagsgivende for dette her.

Det er måske noget man lige skulle skrive sig bag øret, inden man bliver alt for poetisk når det drejer sig om de rigtig tunge løft.

Apropos lyskebrok, så ved jeg at du Everlast trænede i en del tid, med lyskebrok (samt udposning). Gjorde det nogen skade? Jeg tænker, at hvis man skal opereres, kan man vel ligeså godt give den gas indtil?

Det gjorde ikke rigtig nogen skade for mit vedkommende (vil ikke tale om andet end mig selv her, så lyt til dem der har styr på det) - min udposning voksede en anelse (ikke voldsomt) i denne periode - hvor den ved inaktivitet faktisk skulle kunne blive mindre.

Så der er nok ikke nogen tvivl om at det er smartest at lade være - men nu havde jeg ligesom besluttet mig at få operationen, og jeg kender et par stykker som render rundt med det og har gjort det i årevis, og ikke har gjort noget udaf det (nok næppe så smart) - derfor tog jeg "chancen".

Hvis man kan vænne sig til det der underlige ubehag - som ikke er en rigtig smerte, så synes jeg ikke det gjorde så meget.

Edit: vil lige tilføje at nogen gange var der dog smerte, og ikke kun ubehag.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Jamen det er jo lidt det jeg er ved at frygte lidt - selvfølgelig er argumentet at der er masser af SL'ere der løfter 10 gange mere end os andre i disse løft, hvorfor det må være "os" der gør noget galt.

Synes bare det er problematisk at der er en god portion (kan ikke huske hvormange jeg lige er stødt på, men 3-4 stykker herinde?) som pludselig får dette her ?

Selvfølgelig kan man være stemt for det genetisk, men jeg sidder da med en lidt dårlig smag i munden, da et par stykker af de 3 store har været udslagsgivende for dette her.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er vel ingen tvivl om, at skadespotentiale i høj grad er genetisk bestemt, men jeg tror at mantraen omkring tunge løft sætter kraftige præg hos nogle. Mig incl.

Om det så måske istedet er manglende viden og instruktion omkring løftene ved jeg ikke.

Det gjorde ikke rigtig nogen skade for mit vedkommende (vil ikke tale om andet end mig selv her, så lyt til dem der har styr på det) - min udposning voksede en anelse (ikke voldsomt) i denne periode - hvor den ved inaktivitet faktisk skulle kunne blive mindre.

Så der er nok ikke nogen tvivl om at det er smartest at lade være - men nu havde jeg ligesom besluttet mig at få operationen, og jeg kender et par stykker som render rundt med det og har gjort det i årevis, og ikke har gjort noget udaf det (nok næppe så smart) - derfor tog jeg "chancen".

Disse personer du omtaler, træner de også? Med lyskebrok?
Hvis man kan vænne sig til det der underlige ubehag - som ikke er en rigtig smerte, så synes jeg ikke det gjorde så meget.

Edit: vil lige tilføje at nogen gange var der dog smerte, og ikke kun ubehag.

Det er nemlig, for det meste, et ubehag, og en fornemmelse af, at der er noget galt dernede.

Nogle gange er det dog grænsende til smerter. Det er dog svært at sige hvor store smerterne/ubehaget er, med varierende smertetærskel fra person til person. Jeg tror jeg har en forholdsvis høj smertetærskel, og prøver at ignorere smerten og gøre den mindre end den er.

Link to comment
Share on other sites

Der er vel ingen tvivl om, at skadespotentiale i høj grad er genetisk bestemt, men jeg tror at mantraen omkring tunge løft sætter kraftige præg hos nogle. Mig incl.

Om det så måske istedet er manglende viden og instruktion omkring løftene ved jeg ikke.

Ja altså ingen tvivl om at de store løft favoriseres en del på MOL kontra andre steder, og det er næsten sådan at man med sikkerhed kan sige, at ser man en ung gut DL eller Squatte - så er de medlemmer på MOL.

Jeg er også blevet insipireret herfra, og har så fået en smag for øvelserne - men jeg mener nogle gange at man overser at det altså er nogle ret heftige øvelser når man tænker på det antal kg der er med i spillet.

Derfor prøver jeg også at holde ro på når man lovpriser øvelserne, jeg mener skadespotientialet kontra udbyttet i de store øvelser er større end man lige mange gange gør det til.

Disse personer du omtaler, træner de også? Med lyskebrok?

Yep, og min udposning som når det var værst var på størrelse med en en lille tennisbold, kan overhovedet ikke sammenlignes. det er hele hans område over skridtet der buler ud.

Men ham vil jeg også kategorisere som ekstrem, han har flere gange skulle ind og opereres men han er lidt ligeglad med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share