Tips til sommeren....


Vuffi
 Share

Recommended Posts

Ja nu er vi jo en del som snart skal til at cutte ovenpå julens herligheder...

Ved godt der er været uttalige tråde om emnet, men måske det ville være dejligt at høre nogle "kloge hoveders" bud på, hvordan en "moderat-cutte-uge" kunne foregå?

... Altså vi snakker moderat cutning, som gør en fit til sommeren..

Hvilke træningspas & motionspas skal man køre, og hvilke dag og mellemrum?

Hvad skal man spise, og hvornår skal man spise dette?

-shakes? kød? morgenmad? osv...

Og til sidst; hvornår ville det være ideelt at starte denne lille forberedelse?

.... Igen ved jeg godt det er svært og individuelt osv., men en "ca.-plan" tror jeg ville gavne mange her op til sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Vuffi:

Ja nu er vi jo en del som snart skal til at cutte ovenpå julens herligheder...

Ved godt der er været uttalige tråde om emnet, men måske det ville være dejligt at høre nogle "kloge hoveders" bud på, hvordan en "moderat-cutte-uge" kunne foregå?

Yep, vær i underskud hele ugen, indtag mindre end du forbrænder.
... Altså vi snakker moderat cutning, som gør en fit til sommeren..

Aaaaahhhh...........så hav et moderat underskud hele ugen.

Hvilke træningspas & motionspas skal man køre, og hvilke dag og mellemrum?
Det bestemmer du selv.
Hvad skal man spise, og hvornår skal man spise dette?

-shakes? kød? morgenmad? osv...

Ja det er fint, bare det er mindre end du forbrænder - og hvis du kører moderat cutning, så moderer dit underskud - det er en god ting som minimum at sørge for at få dit daglige proteinbehov dækket.

Og til sidst; hvornår ville det være ideelt at starte denne lille forberedelse?

Jeg vil skyde på et sted imellem d. 6/1 og 10/6 - 2005.

:devil:

Link to comment
Share on other sites

hehe, ja det var sådanne svar jeg frygtede/regnede med..... og forstår godt at spørgsmålet er hen i været, og at det som sagt er individuelt osv osv.... men håbede alligevel på lidt generelle regler... (andre end "vær i underskud"

er mulighedernes tid ovre?

Link to comment
Share on other sites

vuffi:

hehe, ja det var sådanne svar jeg frygtede/regnede med..... og forstår godt at spørgsmålet er hen i været, og at det som sagt er individuelt osv osv.... men håbede alligevel på lidt generelle regler... (andre end "vær i underskud"

er mulighedernes tid ovre?

Helt ærligt, hvad havde du forventet - jeg er ikke tilhænger af svaret "søg selv" - men igår poster du dette i samme forum:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=20291

Heri linkes der faktisk til een af de bedre tråde på MOL hvad angår hvordan man kan betragte angrebsvinkelen på en diæt ? jeg ved det ikke med sikkerhed, men det virker ikke som om du har læst den.

Hvis jeg var dig ville jeg gøre følgende:

1. Læs de FAQ's igennem der er i dette forum (der er 3 - minus opskrifter)

2. Kig lidt på de første sider i forummet

3. Prøv at stille konkrete spørgsmål.

Jeg kan udmærket godt følge dig i at det vil være rart med den store facitliste, og den har du også lige fået - hvis du vil have uddybet svarene, så må du være lidt mere konkret i dine spørgsmål.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

yes.. postede det i samme forum, men topicet blev hurtigt omdannet til en snak om fedtprocenter og extreme diæter....

Søger blot en "ca. guide"... ikke noget vildt eller 100% præcist... Jo ikke farligt at komme med sit bud på hvad man ville synes ville være passende for en "cutte-uge"...

intet farligt...

Link to comment
Share on other sites

yes.. postede det i samme forum, men topicet blev hurtigt omdannet til en snak om fedtprocenter og extreme diæter....
Snakker vi om at cutte så har det altså utvivlsomt noget med fedtprocenten at gøre, da jeg går udfra at det er den du vil mindske.
Søger blot en "ca. guide"... ikke noget vildt eller 100% præcist... Jo ikke farligt at komme med sit bud på hvad man ville synes ville være passende for en "cutte-uge"...

Humlen ligger i at skabe et underskud så du forbrænder fedt.

Det er meget svært at styre et underskud, hvis du ikke har styr på din kost - derfor må det første skridt på vejen for dig være, at få styr på:

1. Ligevægtsindtag

2. Få systematiseret dit ca. kcal indtag pr. dag

Dette er een af de ting som er individuelle, hvilket betyder at det ikke er noget jeg/andre kan svare dig på - og det skal du bruge en måneds tid med en god portion disciplin på at finde.

Når du har dette tal så er det sværeste faktisk overstået, så er det faktisk meget simpelt, at du udfra dette tal selv kan justere hvor moderat dit underskud skal være.

Dit underskud kan du skabe ved cardio/motion (du forbrænder kcal som ryger oveni dit daglige energiforbrug) - eller du kan skabe det ved kosten (indtage mindre kcal end du forbrænder) - eller som de fleste, en kombi af begge.

Når du er i underskud vil du også tabe masse, målet er så at minimere dette massetab så meget som muligt, og her er der temmelig bred enighed om at det gøres ved som du selv siger, at køre et moderat underskud - dvs. at fedttabet foregår lidt langsommere, over en længere periode.

Hvor meget du skal i underskud er igen afhængig af hvor brutal en diæt du har lyst til at køre - et eksempel kunne være at du skar 20% af dit ligevægtsindtag af.

Dette kan du gøre ved at skære 20% af dit kcal indtag væk - eller du kan gøre det ved at motionere/forbrænde de tilsvarende 20% kcal ved en eller anden motionsform.

Løbende under hele diæten skal du selvfølgelig holde øje med hvad der foregår - og her er det jeg vil gentage hvad jeg sagde til dig i sidste tråd at en fedtprocentmåling er en god ting for at se om dit vægttab er fornuftigt - da du kan sammenholde det med det antal kg du har tabt - for at få en ide om hvad forholdet er imellem massetab og fedttab.

Og igen, virker 20% ikke for dig, skal du måske op på 30% eller ned på 10% - det vil være individuelt, og afhænge af om du har dit ligevægtsindtag på plads.

Som jeg også skrev i den anden tråd, så er der en pejling der hedder 500 gram fedt om ugen - og det kan du regne ud med fedtprocent kontra dit vægttab, hvis du har stor fedtprocent kan du tillade dig at smide mere, har du meget lav kan du ikke forvente at tabet er så stort.

Alt dette med fedtprocentmålinger og striks kontrol af dit kcal indtag kan lyde "ekstremt" - og man kan sagtens cutte uden at forholde sig til alt dette, men så bare kigge sig i spejlet - men ligegyldig hvad du vælger, så er principperne stadigvæk desamme - og så er vi nede på denne her irreterende sætning:

"indtag mindre end du forbrænder" EDIT_ eller snarere "forbrænd mere end du indtager"

Hvis du stejler allerede ved de to første punkter som det kræver før man kan begynde at vejlede, så er det altså umuligt overhovedet at komme med noget bud om hvordan du skal køre din diæt, hvor lang tid det vil tage, og hvordan du gør det smartest.

Det er ikke noget problem at smide fedt lynhurtigt, men hvis det skal gøres med omtanke så bliver man nødt til at sætte sig lidt ind i det.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

yes.. postede det i samme forum, men topicet blev hurtigt omdannet til en snak om fedtprocenter og extreme diæter....

Søger blot en "ca. guide"... ikke noget vildt eller 100% præcist... Jo ikke farligt at komme med sit bud på hvad man ville synes ville være passende for en "cutte-uge"...

intet farligt...

<{POST_SNAPBACK}>

Good old rise & chicken diet Gad vide om everlast kan kende noget i den :innocent: host*f*host*i*host*t*host*... :innocent:

Æd det her, håber det ikke bliver for rodet + 2 vitaminpiller + 5 kapsler fiskeolie, måske ikke den perfekte diet.. men hvad, det er da noget konkret:

yoghurt 333 13,3 20,0 0,3 135,6

Havregryn 100 14,0 57,0 7,0 347,0

Sum for måltid 1 27,3 77,0 7,3 482,6

Ris 250 20,0 192,5 2,5 872,5

Kylling filet400 92,0 0,0 12,0 476,0

Sum for måltid 2 112,0 192,5 14,5 1348,5

fromagefrais500 43,5 19,5 2,5 274,5

Daglig total: 183 289 24 2106

Energifordeling [%] 35 55 10 100

tingene står efter gram/prot/carbs/fedt/kcal

Slug en shake efter dine træningspas hvis du kaster med vægte

Ris og kylling blandes i en stor beholder, som der så spises lidt af hver gang du har pause

Yoghurten i eksemplet er en cheasy minus fedt + asphartam + frugtsmag ting

100 g havregryn er overraskende meget, men man skal have noget at leve af fra morgnen af

Hygge, håber du kan bruge det til noget...

Btw... ja den mangler sq nok noget sundt fedt, eller essentielle fedtsyrer om man vil.. men kunne ikke overskue det....

Glemte helt, guf en dåse tun hvis du føler dig alt for sulten, den lægger en god bund, og er god for ca 100 kcal

Edited by cookie_sq
Link to comment
Share on other sites

Må cardio være den intensist man ønsker?? HVis man nu ikke ønsker at tabe muskelmasse, men ønsker en bedre kondi, og vil spare tid, kan man så godt gi' den gas??

<{POST_SNAPBACK}>

Cardio er den bedste vej til lavere fedt%. Det er bedre at forbrænde mere end du indtager end at indtage mindre end du forbrænder. Oftest er det dog en kombination og mange gange er det måske ikke tidsmæssigt muligt at træne mere.

Så gi' du den bare gas alt det du vil.

Link to comment
Share on other sites

Må cardio være den intensist man ønsker?? HVis man nu ikke ønsker at tabe muskelmasse, men ønsker en bedre kondi, og vil spare tid, kan man så godt gi' den gas??

<{POST_SNAPBACK}>

Prøv at læse denne artikel på t-mag http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459414

Et program jeg selv fulgte i en måneds tid efteråret 2003, med for mig fine resultater.

Link to comment
Share on other sites

Jamen nu tænker jeg jo bare på hvis man nu gerne vil være stor, eller veltrænet (Mit mål er at blive Mr. Fitness-agtig, måske stille op i år 2009).... Altså Kragen pwerwalker jo, det er jo ikke lige noget som er sindsygt hårdt... Altså kan man godt tage HII cardio, uden at brænde muskler af??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share