Spinning


Tolle
 Share

Recommended Posts

Affødt at diskutionen i emnet Den gode spinningstime! - Den gode instruktør har jeg nogle spørgsmål til MOL´s efterhånden altvidende cardio-folk...

Jeg er lige selv begyndt at køre som instruktør, dog har jeg ingen egentlig uddannelse inden for spinning. Jeg har kun kørt et par gange, og jeg skal være den første til at indrømme at jeg nok er kommet til at tvinge mine "elever" til at udføre nogle mindre heldige øvelser. Men af skade bliver man klog, og dette skal der selvfølgelig rettes op på. Næste time jeg kører bliver uden alle mulige øvelser, og "kun" med intervaller der kan forsvares jf. den tidligere nævnt debat her på MOL. I samme åndedrag må jeg også sige at jeg bestemt ikke er den eneste der benytter disse øvelser (tjaa hvor tror I at jeg har lært det..) i centret, men jeg vil prøve at gøre op med det. Så må vi se om de gider at høre på sådan en newbie som mig deroppe... :raisebrow:

MEN her er mine spørgsmål så:

1. Hvor kan man efter jeres mening få den bedste uddannelse til instruktør? (har set den anden tråd om det samme, men vil gerne have et entydigt svar :tongue: )

2. Jeg mener også at det er vigtigt at have den rigtige (nye) musik til timerne, men jeg er ikke den store musik-nørd. Derfor kunne jeg godt bruge nogle forslag??

3. Er der nogen der har et program som jeg kunne bruge til inspiration - jeg skal nok lade være med bare at kopiere det, og kalde det mit...

Jeg laver et nyt program nu, og det bliver postet til offentlig skue og debat inden jeg skal køre min næste time på torsdag. Jeg ser frem til en saglig tilbagemelding :smile:

- Tolle (wannabee spinningsinstruktør) :bike:

Edited by Tolle
Link to comment
Share on other sites

Hej Tolle,

Jeg er ikke spinning-instruktør, men dog ihærdig spinning-entusiast. Jeg ville mene at du skal anskue tingene på en lidt anden måde, end den du gør pt.

Når jeg sætter mig ned og sætter træningsprogram - altså hvilke timer hvornår, osv. - så vælger jeg både efter instruktør og time(I'er, II'er, udholdenhed, etc.) Der er stor forskel på instruktører og instruktørpersonlighed: en II'er time er ikke bare en II'er time, men defineres i lige så høj grad af hvilken instruktør der kører den.

Mht. musik, så er det da fedt nok at du vil køre efter det nyeste, men hvorfor ikke vælge noget du kan lide. Det betyder en hel del for undervisningskvaliteten at den enkelte instruktør kender, og ikke mindst kan lide, den musik der bliver kørt til. Musikken er selvfølgelig en stor del af helheden i timen, men det nytter ikke noget at vælge musik der ikke følger takten til det der køres: enkeltakt, mellemtakt og evt. dobbeltakt.

Jeg ville starte med at få en ide om hvilken slags time det er jeg skal køre, og så dele timen op i komponenter: intro/opvarmning, pasI/II/II, interval, spurt/sprint, og nedvarmning/afrul(selvfølgelig har man ikke nødvendigvis alle disse komponenter med i en time). Derefter kan man gøre sig overvejelser om hvordan det skal køres, og hvilket niveau man går efter, f.eks. defineret på en Borg-skala. Skal det køres siddende eller stående? Enkeltakt, mellemtakt eller dobbeltakt? Når man så har en idé om hvordan timen sådan nogenlunde skal se ud, så kan man begynde at vælge musik der passer rytmemæssigt til det.

Husk, simpelt kan også være godt.

Eller du kan gøre det den anden vej :bigsmile: Høre et fedt nummer, og så blive inspireret af det, eller, eller, osv. Der er mange måder at gøre det på.

Jeg har f.eks. deltaget i et event med en rigtig fed instruktør ved navn Jacob, der kørte os sønder og sammen over 2 timer med ikke andet end dansktopslagere. Tro mig, du har ikke levet før du er ved at knække dig af iltmangel mens du kører stående mellemtakt til "Knaldrøde gummibåd" :nissetunge:

Tag dele af andre instruktørers undervisning, men endelig ikke af deres instruktørpersonlighed, og arbejd med det indtil du føler at du ærligt kan repræsentere det på podiet.

Vigtigst af alt: vær på 100% - du er der for deres skyld, ikke for dig selv.

Held & lykke med det,

Niske

P.S. Du kan evt. spørge Ulrik, Danfanatiker, Spock, Arne eller Fast. De 3 første er instruktører, de 2 sidste er fanatikere :devil:

Edited by Niske
Link to comment
Share on other sites

Pas på mæ ham Uuuuuuulrik. Han er ikke andet end en amatørfætter, der løber rundt mellem cyklerne og rå'er og skri'er som en gal hundd. Har har fået sit navn fordi han får os til at kaste op i tide og utide. :w00t::w00t::w00t::w00t: Og har er betydeligt ældre end fra 1973.

Link to comment
Share on other sites

Oh... Du er strid! Er det misundelse eller simpelt mandehørm mod en artsfælle ?

Måske er du bare fredagstræt... ?

Hilsen Camilla

<{POST_SNAPBACK}>

Hej og godt nytår.

Nøps. Han ska' bare ik' tro at han er noget. Så bliver han slet ikke til at være i nærheden af.

Link to comment
Share on other sites

Hey!

Jeg har nu lavet et program til torsdag, og som lovet kommer det her til offentlig debat... :bigsmile:

Track:

1 - Hot fudge 4:07 - opvarmning

2 - Lækker (remix) 3:43 - opvarmning

3 - All the people in the world 3:41 - 1. interval / stående lav belastning

4 - Superman Criptonite 3:58 - 2. interval / siddende tempokørsel

5 - Interlude beatbox II 0:55 - PAUSE

6 - Karen og Nephew (mit eget mix) 6:53 - 3. interval / Siddende og stående tempo

7 - Indianer 1:00 - PAUSE

8 - In and out og This is my life 7:03 - 4. interval / stående tung stigende belastning

9 - Oasis instrumental 1:18 - PAUSE

10 - Bodywork mix 6:52 - Siddende og stående tempo + tung stående

11 - Mah-na Mah-na (muppets) 2:18 - PAUSE

12 - Tolle´s megamix 10:13 - Starter stående tung, skifter mellem tempo/op og ned.

I alt 52 min + nedkøling og udstrækning.

De eneste øvelser der bliver er:

tempokørsel stående/siddende

tung kørsel stående/siddende

I de lange sange skifter jeg ca. hvert 30-60 sek. med enten tungere/lavere belastning eller op/ned i tempo.

Kom gerne med kommentarer - jeg skal nok komme med en tilbagemelding efter afvikling af programmet på torsdag.

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Nemlig Rønne han skal holdes på plads :bigsmile:

Som instruktør mener jeg personligt, at det er vigtigt at du viser, at du VIL det her, at du brænder for det, at din sjæl er med hele vejen i dine spinningtimer, således at kunderne/rytterne ikke sidder med en fornemmelse af at "nå det her er bare noget, der skal overstås for denne her instruktør".

Jeg taler naturligvis ud fra min egen vurdering og holdning omkring det at være spinninginstruktør. Kan jeg se, at jeg har "fanget" folk og båret dem igennem min time og trænet dem maksimalt, så har jeg opnået det ultimative for mine spinningtimer. Dette forsøger jeg at gøre via min personlighed, min udstråling, program samt musikvalg. Jeg er heller ikke tilhænger af jonglering med sadlen eller armbøjninger på styret osv osv. Har mærket på min egen krop, hvad det vil sige IKKE at lave disse øvelser i og med, at jeg således ikke mere har smerte i lænden eller ondt i knæene. Men som oftest benytter nogle instruktører disse øvelser for at gøre timen mere "interessant". Jeg tror, at mange er bange for at timen skal blive kedelig, hvis disse øvelser ikke involveres men jeg mener ikke, at en time er kedelig hvis bare instruktøren udviser entusiasme og vilje til at træne rytterne med sit gode humør og noget flot sammensat musik.

Der skal sådan set ikke det helt vilde programplanlægning til for at opnå succes. Med få virkemidler kan man faktisk sammensætte en fantastisk flot time ved at inkludere enkeltakt, mellemtakt, dobbelttakt til noget godt musik og ellers "lege" lidt med belastningen.

Prøv dig frem og ellers kan du hente inspiration i bogen (må man reklamere for den herinde? nå prøver alligevel) Spinning,Biking and Cycling. Der findes nogle rigtige gode tips omkring sammensætningen af en time, musik... ja you name it.

Og ellers må du gerne skrive igen :w00t:

Julie

Link to comment
Share on other sites

Julie -> Med fare for at lyde arrogant :blush: Så mener jeg at jeg er god nok (ok det bliver man aldrig) til det rent instruktørmæssige. Jeg har været instruktør i mange ting (dog ikke spinning) i en del år (6-7 år) nu, så det tror jeg godt at jeg kan styre. Det jeg egentlig fisker efter er debatten omkring hvilke øvelser kan kan/bør bruge under spinningstimerne. Men tak for indlægget!! :smile:

Ulrik -> Jeg har jo prøvet at få sangene til at passe med det tempo jeg gerne vil køre, og har siddet og talt bpm på alle sangene. De er alle mellem (!) 56-136 bpm. Jeg forestiller at køre stående tempo i dobbelttakt med de "langsomme" sange og tempo mellem takt i de hurtige, dog ikke de aller hurtigeste... Men jeg synes dog heller ikke at det plejer at være et problem hvis man kører et stående tempo interval der ligger lidt udenfor sangens bpm, så det vil jeg gøre i nogle tilfælde. I de siddende spurter planlægger jeg at komme helt op i tempo 130-140 rpm.

De tunge siddende/stående giver vel sig selv - dog skal man vel ikke køre for langsomt/tungt siddende?

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

[Nææ du lyder da ikke arrogant. Men spinninginstruktør er vel noget af det sværeste fordi du kan ikke bare vende den anden side til, hvis det ikke lige køre. Folk bedømmer én lynhurtigt. Det gør jeg selv. Og sys jeg ikke instruktøren byder på noget jeg gider, så skrider jeg igen, så det er nok mig der lyder arrogant

:blink:

Men der ER stadigvæk gode programmer i bogen, jeg nævnte.

Edited by Danfanatiker
Link to comment
Share on other sites

Smag og behag mht musik er forskellig.

Jeg er selv til forskellige house mixes af 1-2 timers varighed. Det har forskellige fordele:

- samme kadance hele vejen igennem

- ingen sang/pop

- du behøver ikke bekymre dig om hvornår "sangen" slutter, hvilket gør din time langt mere fleksibel - du har ikke nødvendigvis et stramt tidsprogram du bare SKAL følge fordi din musik dikterer det (meget vigtigt imho).

Nogle af mine favoritter er:

- Sasha

- John Digweed

Link to comment
Share on other sites

Mit råd som instruktør og som medlem på en spinningtime er: hav alt din musik på 1 - max 2 cd'er, minidisc eller mp3, hvis der ikke er mulighed for at skifte uden at der er andet end bare stilhed. Jeg HADER selv, når instruktøren kommer slæbende med en kæmpe stak cd'er.

Og hvis jeg selv skal undervise, foretrækker jeg at have styr på musikken.

Desuden synes jeg bogen "Spinning, biking & Cycling" er rigtig god og anvendelig.

Link to comment
Share on other sites

Mit råd som instruktør og som medlem på en spinningtime er: hav alt din musik på 1 - max 2 cd'er, minidisc eller mp3, hvis der ikke er mulighed for at skifte uden at der er andet end bare stilhed. Jeg HADER selv, når instruktøren kommer slæbende med en kæmpe stak cd'er.

Og hvis jeg selv skal undervise, foretrækker jeg at have styr på musikken.

Desuden synes jeg bogen "Spinning, biking & Cycling" er rigtig god og anvendelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er så "smart" at jeg laver programmet på min bærbare pc, og alt kører bare derudaf. Pauser inlagt og det hele, det virker! Kan kun anbefales.

På denne måde kan jeg også hurtigt skifte musik eller sætte pausemusik på inden timens start, der er jo altid nogen der "tyvstarter"

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Kom i tanker om en anden kæmpe fordel ved musik uden "sang":

- du har mulighed for at pitche en smule op eller ned i kadance, uden at det nødvendigvis lyder som "Smølfeparty vol. II ".

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan der være noget om. Men nu laver jeg programmerne på min bærbare pc, og der er desværre ikke den mulighed. Jeg kan selvfølgelig bare brænde en cd hver gang, men det kan gå hen og blive en dyr fornøjelse.

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Kom i tanker om en anden kæmpe fordel ved musik uden "sang":

- du har mulighed for at pitche en smule op eller ned i kadance, uden at det nødvendigvis lyder som "Smølfeparty vol. II ".

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan der være noget om. Men nu laver jeg programmerne på min bærbare pc, og der er desværre ikke den mulighed. Jeg kan selvfølgelig bare brænde en cd hver gang, men det kan gå hen og blive en dyr fornøjelse.

- Tolle

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror der henvises til at pitche på anlæget i spinningrummet - men det er selvfølgelig ikke alle steder man har den mulighed

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror der henvises til at pitche på anlæget i spinningrummet - men det er selvfølgelig ikke alle steder man har den mulighed

<{POST_SNAPBACK}>

Ja den er jeg med på. Men jeg laver programmerne på computeren, og afspiller dem via. mediaplayer på min bærbare pc, derfor kan jeg ikke pitche. Den mulighed er der kun på cd eller md på vores anlæg.

Man kan få software til computeren hvor man kan pitche, men det har jeg ikke anskaffet mig - det var selvfølgelig en mulighed.

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Oh yeah! Nydes dog bedst i mørket i Vega i selskab med en kold fadøl. Placering lige foran bashøjtaleren anbefales!  :devil:  (Så er der også et sted at sætte øllen)

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan da være at du kan få lov til at sætte dig ved højttaleren med en fadøl til spinning - SÅ kan det vist ikke blive bedre :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Oh yeah! Nydes dog bedst i mørket i Vega i selskab med en kold fadøl. Placering lige foran bashøjtaleren anbefales!  :devil:  (Så er der også et sted at sætte øllen)

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan da være at du kan få lov til at sætte dig ved højttaleren med en fadøl til spinning - SÅ kan det vist ikke blive bedre :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Skal jeg så også sidde på en cykel? :unsure:

Det går virkelig ikke! Det er så meget sværere at lægge an på tøserne, når jeg er så forpustet, at jeg ikke kan snakke. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hej Tolle,

- at have musikken på computeren er jo udmærket.

Det har jeg også selv overvejet, men specielt problemet med pitch kan være lidt svært at komme udenom.

Hvis man kører forskellige steder, kan man heller ikke altid være sikker på at man kan komme til audio indgangene bag forstærkeren (i nogle centre er forstærkeren muret inde i en trækasse).

Hvis du spiller enkelt-numre, har du så tænkt dig at spille dem efter hinanden med pause og afbrydelser?

Det betyder jo at du lægger dig relativt tæt på et stramt program, fordi de vel skal følge musikken.

Har du programmer til at mixe numrene så de kører lidt overlap/overgange?

Jeg bruger selv Acoustica, som er ret simpelt at bruge.

Der findes langt bedre programmer (f.eks. SoundForge) men de kræver også længere tid at sætte sig ind i.

Link to comment
Share on other sites

-> Spock

Du har ret i at det kan give visse problemer. Jeg laver programmet ret fast med pauser og det hele. Bruger også Acoustica Mp3 audio mixer til at mixe sangene sammen så der ikke er huller...

Det har nu ikke været noget problem endnu, men jeg har også kun kørt med det 2 gange. Det største "problem" er at jeg sveder helt vildt, og det vil jeg jo helst ikke have ned i computeren. Derfor er programmet lavet på forhånd, så jeg behøver ikke at røre ved computeren. Hvis jeg har behov for at stoppe, må jeg jo bare lige tørre fingre inden...

Jeg havde et mixer progam hvor jeg kunne pitche og alt muligt, men det giver for meget spas i timerne hvis jeg skal sidde og lege DJ. + igen problemet med sved.

SoundForge har jeg også, men det er lidt overkill at bruge synes jeg.

:bike: Tolle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share