HST, Sheiko, HIS, 5x5....


Vuffi
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke om denne tråd er placeret rigtigt, men nu satser jeg.

Der findes mange træningsmetoder, som hver især har et individuelt "formål". Jeg har søgt og fundet mange informationer, men har til stadighed svært ved at definere de forskellige, og dermed finde ud af hvornår de skal bruges?..

En lille kort liste med træningsformer og deres formål (styrke, vækst mm.), ville være dejligt....

5x5 = funktionel styrke?

3x10+ = vækst?

Sheiko = ?

HIS = ?

HST = ?

Andre?

\\

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at du skal passe på med at søge efter den eneste og ultimative sandhed inden for styrketræning, for den findes ikke. Den er langt fra entydigt, hvordan muskler hos forskellige individer respondere på forskellige stimuli. HST for masse virker på nogen og ikke på andre. Nogen opnår gode neurale tilpasninger med 5x5 og andre har intet udbytte.

Overordnet tales der jo om forskellige skoler inden for styrketræning. Og husk også at der er stor forskel på styrke og BB, i hvert tilfælde for nogen. For andre er det det samme.

Så forvirringen er komplet og oftest er du selv nødt til at søge din egen sandhed og simpelthen prøve dig frem med forskellige programmer, for at finde ud af, hvad der virker for dig. Men alle de generelle retningslinier kan du uden videre finde her på sitet blot ved at søge efter det.

Iøvrigt findes der også andre sites, der måske kan svare dig på din spørgsmål, f.eks. www.getbig.dk.

Link to comment
Share on other sites

HIT er der vist ikke mange der træner efter mere, så den er nok ikke så relevant.

Sheiko er et styrke program, så prøv at søg efter det enten i det her forum eller også træningsprogrammer. Der er også en sticky i den her tråd med forskellige styrke programmer.

Hatfield er et andet styrkeprogram, hvor folk har haft meget varierende resultater. Nogle får rigtigt gode resultater, andre får intet nævneværdigt ud af det.

Så hvis det er et styrkeprogram du er efter, så prøv at kig i den sticky. Hvis det er mere masse du er efter, så kig i maximal muskelvækst. Der er HST og Dual factor to udemærkede muligheder.

5x5 er svær at klassificere som decideret styrke eller masse, der får du lidt af begge dele.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg begyndte selv at styrketræne for 5 måneder siden. I starten regnede jeg begentlig med at det hele var ret simpelt, og fulgte instruktørens program med 3x12 på forskellige maskiner.

Efter at have fulgt med bla. her på sitet, og læst et par bøger, er jeg imidlertid blevet klogere eller snarere forvirret på et højere plan :blink: . Man skulle ellers tro at der 1 sandhed, da biologi vel er en nogenlunde eksakt videnskab.

Min løsning indtil videre er, at blande det hele sammen. Jeg veksler således imellem tung 5x5, middel 3x10 og let 2x15 og tilføjer noget HIT. Så må man vel have dækket sig nogenlunde ind.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg begyndte selv at styrketræne for 5 måneder siden. I starten regnede jeg begentlig med at det hele var ret simpelt, og fulgte instruktørens program med 3x12 på forskellige maskiner.

Efter at have fulgt med bla. her på sitet, og læst et par bøger, er jeg imidlertid blevet klogere eller snarere forvirret på et højere plan :blink: . Man skulle ellers tro at der 1 sandhed, da biologi vel er en nogenlunde eksakt videnskab.

Min løsning indtil videre er, at blande det hele sammen. Jeg veksler således imellem tung 5x5, middel 3x10 og let 2x15 og tilføjer noget HIT. Så må man vel have dækket sig nogenlunde ind.

Link to comment
Share on other sites

Min løsning indtil videre er, at blande det hele sammen. Jeg veksler således imellem tung 5x5, middel 3x10 og let 2x15 og tilføjer noget HIT. Så må man vel have dækket sig nogenlunde ind.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er stortset HST du beskriver der , hvis du skifter mellem dem hver anden uge :)

Jeg kører selv 2x15, 3x10 og 4x5 i min HST cyklus, hver i 2 uger af gangen.

Edited by Apocalypse
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share