Løbning før eller efter træning?


mezzan
 Share

Recommended Posts

Jeg løber ca. 40 min hvergang til træning, men bør jeg gøre dette før eller efter jeg har styrketrænet? Jeg styrketræner i ca. 5 kvarter og har fået afvide at da jeg har så relativt lille program er det lige meget om jeg gør det før eller efter. Er der nogen som har nogle forslag?

Link to comment
Share on other sites

Optimalt bør cardio og styrketræning holdes adskilt, altså ikke på samme dag. Hvis du dyrker cardio inden styrke, mangler du (måske) kræfterne til et effektivt styrkepas. Hvis du dyrker cardio bagefter, mister du værdifuld restitution efter din styrke. Så du kan vælge mellem pest eller kolera.

Link to comment
Share on other sites

Selvom de kloge siger at man skal holde det afskilt, mener jeg nu godt at det kan gå sammen!

Det er selvfølgelig ikke optimalt, men jeg gør det dog stadig samme dag, og har fået udemærkede resultater.

Hvis du som jeg ikke har tid/muglighed for at afskile det, går det nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv en ivrig løber. Jeg konditionstræner mellem en og to timer om dagen og styrketræner hver anden dag. det jeg oplever i forbindelse med at jeg har cardiotrænet før jeg påbegynder min styrketræning er faktisk manglende motivation. Jeg føler selvfølgelig en vis træthed i kroppen og jeg tror ikke at jeg altid får det optimale ud af min styrke. men, som tidligere nævnt så gør man nok det man prioriterer højest først. Jeg er jo bidt at adrenalin kicket og så må styrken jo bare vente... jeg skal jo heller ikke gå rundt og ligne en bjørn...

hilsen Camilla :pumpin::pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Man skal holde sig fra at blande tingene sammen.

Motionstræning efter styrketræning giver øget muskelnedbrydning, og forhindrer optimal indtagelse af protein og kulhydrat efter træningen.

Motionstræning før styrketræning ødelægger delvist motivationen, og dræner kroppen for energi.

Med min erfaring, så vil motionstræning efter styrketræning være utænkelig, hvorimod jeg vil antage, at jeg kunne træne styrke (altså træne med henblik på styrke), selvom jeg havde trænet motionstræning først.

Hvis jeg har trænet vægttræning og ikke har indtaget kulhydrat og/eller protein undervejs, så går der omkring et kvarter efter træningen, før jeg er ved at falde om af energimangel.

Jeg skulle måske nævne, at da jeg startede med at træne i 1985, da cyklede jeg først 18 km til træning, så styrketrænede jeg lidt under en time, så løb jeg marcelis fortræningsruten (ca. 10 km), hvorefter jeg cyklede omkring 10 km hjem igen.

I den periode fik jeg tydelig six-pack, selvom jeg som regel købte en liter is eller 2, som jeg spiste, når jeg lom hjem. Til gengæld var der absolut intet at se muskelmæssigt, bortset fra at benene voksede en en lille smule. Helt til grin i forhold til indsatsen.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share