Restitution i Splitprogram.


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Hey Alle. Har søgt i forummet efter lignende tråde, men har ikke fundet nøjagtigt det jeg ledte efter. :bigsmile:

For tiden kører jeg et to splits program m.

Dag 1) Ben, Ryg, Mave

Dag 2)Bryst, Skulder, Arme

Jeg har i de seneste uger nærmest kørt træningerne "back to back", altså uden en dags hvile i mellem Dag 1 og Dag 2, men har prøvet at holde en hviledag mellem Dag 2 og Dag 1, Altså to dages træning i træk, 1 hvile dag, osv.

Derfor er mit spørgsmål om jeg kommer til at køre mig selv og nervesystemet i smader, eller om det er okay at køre på denne måde.

Kunne løsningen evt. være at tage en hvileuge hver, 8-9uge? :4smartass:

-LaMotta

Link to comment
Share on other sites

Hey Alle. Har søgt i forummet efter lignende tråde, men har ikke fundet nøjagtigt det jeg ledte efter.  :bigsmile:

For tiden kører jeg et to splits program m.

Dag 1) Ben, Ryg, Mave

Dag 2)Bryst, Skulder, Arme

Jeg har i de seneste uger nærmest kørt træningerne "back to back", altså uden en dags hvile i mellem Dag 1 og Dag 2, men har prøvet at holde en hviledag mellem Dag 2 og Dag 1, Altså to dages træning i træk, 1 hvile dag, osv.

Derfor er mit spørgsmål om jeg kommer til at køre mig selv og nervesystemet i smader, eller om det er okay at køre på denne måde.

Kunne løsningen evt. være at tage en hvileuge hver, 8-9uge? :4smartass:

-LaMotta

<{POST_SNAPBACK}>

*uck... det lyder hårdt det der. Hvordan klare du igennem dag 2?

Hvor lang tid tager dag 2 at komme igennem..??

Jeg ville ikke kunne holde til det der program mere end 1 gang, så skulle jeg have 1 uges hvil... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at programmet fint, og at du skader ikke restitutionen sønderligt ved at køre træning 2 dage efter hinanden. Så længe du får den ene dages pause imellem, skal nervesystemet nok kunne følge med.

Dog ville det nok være bedre hvis du kørte dag 1, 3, 5, 7 osv... - Hvorfor gør du ikke det? Har grund til at tro du også ville have flere kræfter ved dette.

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at  programmet fint, og at du skader ikke restitutionen sønderligt ved at køre træning 2 dage efter hinanden. Så længe du får den ene dages pause imellem, skal nervesystemet nok kunne følge med.

Dog ville det nok være bedre hvis du kørte dag 1, 3, 5, 7 osv... - Hvorfor gør du ikke det? Har grund til at tro du også ville have flere kræfter ved dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for svaret.

Begynder også at køre 1, 3, 5, 7... Ville bare teste det andet. Har alligevel fundet ud af at efter en uges træning er jeg fuldstændig smadret til weekenden.

Kørte HST hvor jeg sjældent havde ondt i musklerne dagen efter eller var smadret.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart er der vel ikke noget i vejen med at køre et 2-split back to back. Evt. helt uden restitutionsdage. Er det ikke lige så meget et spørgsmål om hvor tungt du løfter? Hvis du et tæt på failure hver dag, bliver det sgu hårdt og du skal restituere længere tid men køre du med 60-70% vægt (for styrke?), burde det vel teoretisk ikke være noget problem så længe der er 48 timer mellem træning af den enkelte muskelgruppe. :blink:

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart er der vel ikke noget i vejen med at køre et 2-split back to back. Evt. helt uden restitutionsdage. Er det ikke lige så meget et spørgsmål om hvor tungt du løfter? Hvis du et tæt på failure hver dag, bliver det sgu hårdt og du skal restituere længere tid men køre du med 60-70% vægt (for styrke?), burde det vel teoretisk ikke være noget problem så længe der er 48 timer mellem træning af den enkelte muskelgruppe. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er selfølgelig rigtig nok - det var ud for den teori jeg havde forestillet mig det, men bare med at ligge på de 80-90% af max :devil: . Men problemet er vel også at med flerleds øvelser så rammer man nogen af de muskelgrupper som køres den anden dag og derved opnår man ikke den "optimale" restitution. :4smartass:

Men som skrevet før, træner dag 1-3-5-7...osv for at undgå denne problematik.

Men helt generelt set kunne det lade sig gøre på den måde du beskriver. Men da jeg træner hovedsageligt for muskel vækst gør jeg det på den anden måde. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share