Gør jeg det forkert???


ylli
 Share

Recommended Posts

Hej med jer!

Hvad gør jeg forkert!

Jeg er jo begyndt at træne igen.

Når jeg træner, træner jeg 2 sæt á 10 & 12 rep.

Jeg tager max vægt på, men................. Jeg bliver bare ikke øm dagen efter (forstå mig nu ret).....jeg mener den dejlige fornemmelse af, at jeg har lavet noget.

Jeg har prøvet at tage flere kilo, men det gør bare jeg kun kan køre 8 & 6 rep, hvilket jo ikke er optimalt!

Jeg er pige og jo jeg har haft instruktør på, så jeg gør det hele rigtigt!

Link to comment
Share on other sites

Godt du får trænet og godt du har kapaciteten til at presse dig.

Du har dog misforstået et par ting.

1. Det er ikke den mest effektive måde at træne på at presse sig helt til udtrætning hver gang.

2. Muskelømhed og træningens effektivitet hænger ikke sammen.

3. gentagelser: alt fra 1-12 gentagelser vil for de fleste give fremgang i styrke/masse; for begyndere virker selv let træning (12-15gentagelser).

Der er intet galt i at tage 8gentagelser.

Den ømhed man mærker efter træningen kaldet doms (delayed onset muscle soreness) siger intet om proteinsyntesens varighed/størrelse. Den siger mere noget om hvor meget skade der er udøvet på vævet (en teori).

Der er en masse artikler om træning på forsiden af MOL der er gode at læse. Derudover er det en god ide´at søge på nøgleord på dette forum. Her er alle dine spørgsmål diskuteret før.

Mht. om du udfører øvelserne korrekt: jeg er selv uddannet personlig træner, instruktør, har undervist på fitnessuddannelse læser til kiropraktor, skal konkurrere i styrkeløft. Der er mere end en måde at udføre øvelserne på, mange måder at gøre øvelserne rigtigt på, og endnu flere måder at gøre dem rigtigt på :smile:

Mvh Poul

Lidt links: Sådan vokser musklerne

Muskelvækst del II

Træningsdosering for begyndere/trænede

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Hej med jer!

Hvad gør jeg forkert!

Jeg er jo begyndt at træne igen.

Når jeg træner, træner jeg 2 sæt á 10 & 12 rep.

Jeg tager max vægt på, men................. Jeg bliver bare ikke øm dagen efter (forstå mig nu ret).....jeg mener den dejlige fornemmelse af, at jeg har lavet noget.

Jeg har prøvet at tage flere kilo, men det gør bare jeg kun kan køre 8 & 6 rep, hvilket jo ikke er optimalt!

Jeg er pige og jo jeg har haft instruktør på, så jeg gør det hele rigtigt!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er meget almindeligt at du kun bliver øm til at starte med. Langt de fleste bliver ret hurtigt (nogle få dage til et par uger er vidst almindeligt) i stand til at køre deres program uden ømhed (DOMS). Enkelte bliver det vidst aldrig. Men ømheden er ikke proportional med fremgangen!!!

De fleste herinde mener nok at 2 sæt a 10 & 12 rep ikke er den optimale måde at træne på. Men det afhænger også meget af dine mål. (Det er en udemærket måde at vænne kroppen til belastninger på og til at lære de enkelte øvelser, - så smid ikke straks programmet fra dig for at gå i gang med noget "vildere")

Prøv meget gerne at poste dig program her sammen med dine mål og så måske din alder, højde og vægt.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen! Var lige lidt hurtig på aftrækkeren!

Nå men det program jeg kører efter har jeg hentet inde på www.workout.dk

Nå men:.....

Mandag: (Bryst, skuler og triceps)

Twist = 1 sæt, næsten 100 rep

Incline Dumbell Press

Incline dumbell flyes

dumbell pullover

siddende dumbell pres

lateral raises

Upright Rowing (bredt greb)

French Press (ez-stang)

One arm extension

Push-down (cabel)

Det hele 2 sæt / 10-12 reps

Onsdag: (Ben og Mave)

Twist

Squat (4 sæt - 20-16-14-10 reps)

Dumbell Lunges (2 sæt - 14-12 reps)

Leg curl ( 2 sæt - 12-10 reps)

Leg Extension (2 sæt / 12-10 reps

Stående læg (2 sæt / 20-20 reps)

Crunches (2 sæt / Max reps)

Hængende benløft (2 sæt / max reps)

Fredag: (Ryg & Biceps)

Twist

Pulldown til bryst (2 sæt / 10-12 reps)

Long pulley rowing (2 sæt / 10-12 reps)

Pulldown til bryst med triangel greb (2 sæt / 10-12 reps)

Dumbell rowing (2 sæt / 10-12 reps)

Extension (2 sæt / 15-15 reps)

Barbell Curl (2 sæt / 10-12 reps)

Siddende dumbell curl (2 sæt / 10-12 reps)

Det her program er bare mit udgangs punkt, jeg varierer tingene ind i mellem!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare gerne være trimmet. Ikke nødvendigvis store muskler men pæne velformede muskler, så man kan se på afstand at jeg træner!

Min alder er 24 og jeg vejer 64 kg. Vil gerne ned på 60 kg (min højde er 168 cm).

<{POST_SNAPBACK}>

En ret svær opgave!

Det er ganske vanskeligt at opbygge muskler samtidigt med at du taber dig. Men det at tabe dig alene vil dog give dig noget af det alligevel. Dine muskler vil se ud af mere når de ikke er dækket af så meget fedt.

Ang. dit træningsprogram - hvor længe har du trænet?

Især hvis du, som jeg formoder, er ret ny i træning vil jeg foreslå at du køre "full body" hver gang. Altså at du træner alle muskelgrupper hver gang. Du vil naturligvis blive nødt til at fjerne nogle øvelser så. Men det er ikke noget problem!

Misforstå mig ikke - dit træningsprogram fejler intet. Jeg tror bare at du kunne få lidt mere ud af det med et full body program

Den sidste af de artikler som ptpoul har sendt dig fortæller også om dette.

Link to comment
Share on other sites

Mere fokus på basisøvelser ville give dig et bedre program.

jeg forstår ikke hvordan man skal kunne se du træner på afstand, hvis du kun vil veje 60kg?

En ting du skal tænke på er, at et vægttab kræver energiunderskud (kcal ind lavere end kcal ud).

Med energiunderskud restituterer kroppen suboptimalt. Derfor er det en god idé at lave et mere konservativt program (færre totale sæt).

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk trænet siden jeg var 16 og er så gået i gang igen efter 2-3 års pause og derfor ser jeg mig selv som nybegynder igen!

På det program jeg har skrevet, har jeg trænet siden starten af Dec.

Ang. Full Body, så har jeg været inde og læse om HST, Det er vel full body hver gang man er nede og træne ikke???

Kender i noget til det??

Skal man der kun køre 2 sæt og max 5 reps eller har jeg misforstået noget!

Att.: Ptpoul: Jeg vil ikke veje 80 kg, have velformede muskler og samtidig ligne en russisk hammer kaster! :smile:

Når jeg ser piger på gaden så kan jeg godt se om de træner eller ej!

Jeg behøver selvfølgelig ikke ned og veje de 60 kg. Så længe jeg er tilfreds med mit spejlbillede er jeg tilfreds.

Tak for artiklerne. Skal nok lige få dem læst igennem når jeg kommer hjem fra arbejde engang!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk trænet siden jeg var 16 og er så gået i gang igen efter 2-3 års pause og derfor ser jeg mig selv som nybegynder igen!

På det program jeg har skrevet, har jeg trænet siden starten af Dec.

Ang. Full Body, så har jeg været inde og læse om HST, Det er vel full body hver gang man er nede og træne ikke???

Kender i noget til det??

Skal man der kun køre 2 sæt og max 5 reps eller har jeg misforstået noget!

Att.: Ptpoul: Jeg vil ikke veje 80 kg, have velformede muskler og samtidig ligne en russisk hammer kaster! :smile:

Når jeg ser piger på gaden så kan jeg godt se om de træner eller ej! 

Jeg behøver selvfølgelig ikke ned og veje de 60 kg.  Så længe jeg er tilfreds med mit spejlbillede er jeg tilfreds.

Tak for artiklerne. Skal nok lige få dem læst igennem når jeg kommer hjem fra arbejde engang!

<{POST_SNAPBACK}>

Jo. HST-principperne bygger på, at man træner hele kroppen igennem hvergang man træner.

Du har misforstået principperne i HST, så prøv at læse denne artikel, forklarer alle de ting du har behov for, atvide inden du går igang http://www.motion-online.dk/styrketraening...cifik_traening/

En sidste ting, som Du MÅ forstå er, at man IKKE kommer til, at veje 80 kg. og ligne en russisk hammerkaster natten over. Det kræver mange års seriøs og virkelig hård træning, samt stor dedikation.

Derfor er det stadigt vigtigt, at du træner optimalt såsom Poul skriver. Jo mere optimalt du træner, jo hurtigere når du dine mål. Der er INGEN "risiko" for, at du bliver et muskelbundt lige med det samme ( og slet ikke når du er en kvinde ). Derfor træn optimalt - ellers spilder du meget af tiden brugt i træningscenteret.

Et eksempel kunne være, at du med din nuværende træning ville nå dine nuværende mål indenfor måske 2-3 år. Medens du med optimeret træning ville nå dine nuværende mål indenfor 1 år (NB. Tilfældige tal!!! )

Så hvorfor ikke vælge, at træne optimalt? :wink:

Men i hvert fald go' træning herfra :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er kcal indtaget mere end noget andet der afgør om man vokser af sin træning.

Det er fysiologisk umuligt at blive et kæmpe muskelbundt uden kcal overskud.

Man simpelt hen være i kcal underskud eller ligevægt som kvinde, og huske at få proteiner nok. Så er der ingen grund til at frygte for store muskler.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share