ful af lort?


Babehunter
 Share

Recommended Posts

var nede at træne i går og spurgte lige en instruktør om han ville vise mig hvordan man udførte dødløft. han sagde man næsten ikke skulle bøje i benene.. er det korrekt..? for hvis det er kan man sku da ikk komme helt ned. han sagde også at man ikk skulle ramme jorden med vægtene, at de ikke måtte ligge stille...? jeg har altid troet man skulle helt ned og bøje i knæene så det faktisk var 90 grader.. er han fuld af lort? :raisebrow:

- J

Link to comment
Share on other sites

var nede at træne i går og spurgte lige en instruktør om han ville vise mig hvordan man udførte dødløft. han sagde man næsten ikke skulle bøje i benene.. er det korrekt..? for hvis det er kan man sku da ikk komme helt ned. han sagde også at man ikk skulle ramme jorden med vægtene, at de ikke måtte ligge stille...? jeg har altid troet man skulle helt ned og bøje i knæene så det faktisk var 90 grader.. er han fuld af lort? :raisebrow:

- J

<{POST_SNAPBACK}>

Øvelsen hedder dødløft fordi man løfter vægten fra jorden, altså at den er ned og røre gulvet/ligge på gulvet før man løfter den igen.

Link to comment
Share on other sites

var nede at træne i går og spurgte lige en instruktør om han ville vise mig hvordan man udførte dødløft. han sagde man næsten ikke skulle bøje i benene.. er det korrekt..? for hvis det er kan man sku da ikk komme helt ned. han sagde også at man ikk skulle ramme jorden med vægtene, at de ikke måtte ligge stille...? jeg har altid troet man skulle helt ned og bøje i knæene så det faktisk var 90 grader.. er han fuld af lort? :raisebrow:

- J

<{POST_SNAPBACK}>

Øvelsen hedder dødløft fordi man løfter vægten fra jorden, altså at den er ned og røre gulvet/ligge på gulvet før man løfter den igen.

<{POST_SNAPBACK}>

ja. det regnede jeg også med;) men hva så med benene.. skal man bøje eller ha dem strakt..? for der er to slags løft ikke..?

- J

Link to comment
Share on other sites

Hvis man træner for hypertrofi, så er der vel en ide i ikke at lægge stangen helt død imellem hver rep, for at bevare spændingen over musklen - men ja, det er ikke definationen af DØDløft.

<{POST_SNAPBACK}>

I en øvelse som dødløft er det uhyre vigtigt, at alle reps er udført korrekt. Hvis du tager flere gentagne reps (uden at stangen ligger død imellem) vil du se, at formen bliver temmelig skidt på de sidste reps.

Rejs dig op igen efter første rep, træk vejret og dyk ned igen. På den måde lærer og beholder du den korrekte teknik.

Kun hvis du er sikker på, at din form er korrekt ved gentage reps (uden stangen ligger død) ville jeg anbefale at gøre det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man træner for hypertrofi, så er der vel en ide i ikke at lægge stangen helt død imellem hver rep, for at bevare spændingen over musklen - men ja, det er ikke definationen af DØDløft.

<{POST_SNAPBACK}>

I en øvelse som dødløft er det uhyre vigtigt, at alle reps er udført korrekt. Hvis du tager flere gentagne reps (uden at stangen ligger død imellem) vil du se, at formen bliver temmelig skidt på de sidste reps.

Rejs dig op igen efter første rep, træk vejret og dyk ned igen. På den måde lærer og beholder du den korrekte teknik.

Kun hvis du er sikker på, at din form er korrekt ved gentage reps (uden stangen ligger død) ville jeg anbefale at gøre det.

<{POST_SNAPBACK}>

okay.. tror jeg vil følge alle rådene.. tak for det igen..! :4thumbup:

- J

Link to comment
Share on other sites

til alm. dødløft kan du ikke lave en generel udgangsposition. Det afhænger meget af din kropstype/bygning.

Her er min udgangsposition....

gallery_1926_33_1090051174.jpg

For mig gælder det egentlig om at finde den udgangsposition hvor jeg er mest oprejst og udnytter de lange arme, eller hvis jeg nu havde korte ben....

Link to comment
Share on other sites

lav den almindelige, den anden øger chancen for skader i ryggen med 110%

Uenig - jeg mener det kun er 87% eller var det 54%? Måske 37%? :blahblah:

Lad nu være med at smide omkring dig med procenttal, der ikke bygger på andet end dine egne erfaringer.

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Uanset hvad du laver, skal du sørge for at have et opsænd, ellers nytter selv de fineste løfteteknikker ikke en disse....

Link to comment
Share on other sites

lav den almindelige, den anden øger chancen for skader i ryggen med 110%

Uenig - jeg mener det kun er 87% eller var det 54%? Måske 37%? :blahblah:

Lad nu være med at smide omkring dig med procenttal, der ikke bygger på andet end dine egne erfaringer.

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Uanset hvad du laver, skal du sørge for at have et opsænd, ellers nytter selv de fineste løfteteknikker ikke en disse....

<{POST_SNAPBACK}>

altså et bælte?.. hehe, så er det altså en myte at det er et såkaldt "nyrebælte" :tongue:

- J

Link to comment
Share on other sites

lav den almindelige, den anden øger chancen for skader i ryggen med 110%

Uenig - jeg mener det kun er 87% eller var det 54%? Måske 37%? :blahblah:

Lad nu være med at smide omkring dig med procenttal, der ikke bygger på andet end dine egne erfaringer.

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Uanset hvad du laver, skal du sørge for at have et opsænd, ellers nytter selv de fineste løfteteknikker ikke en disse....

<{POST_SNAPBACK}>

altså et bælte?.. hehe, så er det altså en myte at det er et såkaldt "nyrebælte" :tongue:

- J

<{POST_SNAPBACK}>

nej ikke et bælte,men et opspænd i din ryg og mavemuskler inden du løfter....

Link to comment
Share on other sites

lav den almindelige, den anden øger chancen for skader i ryggen med 110%

Uenig - jeg mener det kun er 87% eller var det 54%? Måske 37%? :blahblah:

Lad nu være med at smide omkring dig med procenttal, der ikke bygger på andet end dine egne erfaringer.

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Uanset hvad du laver, skal du sørge for at have et opsænd, ellers nytter selv de fineste løfteteknikker ikke en disse....

<{POST_SNAPBACK}>

altså et bælte?.. hehe, så er det altså en myte at det er et såkaldt "nyrebælte" :tongue:

- J

<{POST_SNAPBACK}>

nej ikke et bælte,men et opspænd i din ryg og mavemuskler inden du løfter....

<{POST_SNAPBACK}>

ahh okay.. men det kan man vel næsten heller ikk undgå at lave..

- J

Link to comment
Share on other sites

I en øvelse som dødløft er det uhyre vigtigt, at alle reps er udført korrekt. Hvis du tager flere gentagne reps (uden at stangen ligger død imellem) vil du se, at formen bliver temmelig skidt på de sidste reps.

Rejs dig op igen efter første rep, træk vejret og dyk ned igen. På den måde lærer og beholder du den korrekte teknik.

Kun hvis du er sikker på, at din form er korrekt ved gentage reps (uden stangen ligger død) ville jeg anbefale at gøre det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan ikke se, hvorfor man netop ved ikek at holde pause automatisk får en dårligere form? Man kan jo argumentere for det samme ved at holde pause. Dødløft er ikke det nemmeste løft i verden, og derfor er jeg helt på linje med dig i at man skal lave den korrekte teknik, men jeg synes ikke man kan sige at blot fordi man ikke holder pauser, så får man pr. automatik et dårligt løft? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man træner for hypertrofi, så er der vel en ide i ikke at lægge stangen helt død imellem hver rep, for at bevare spændingen over musklen - men ja, det er ikke definationen af DØDløft.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad er det der gør det overlegent at "holde spændingen" på musklen?

Hvis man pauser imellem hver rep kan man løfte mere vægt med bedre teknik. Det er fordelen ved dette, især i et teknisk løft som dødløft.

tak for svarene drengene.. fadme lækkert.. og ja de er noget prak.. men hvilken en er så den mest almindelige? bare den første? og træner de det samme?  :blush:

- J

<{POST_SNAPBACK}>

lav den almindelige, den anden øger chancen for skader i ryggen med 110%

<{POST_SNAPBACK}>

BS, med korrekt teknik og belastning/program er INGEN løft decideret farlige.

lav den almindelige, den anden øger chancen for skader i ryggen med 110%

Uenig - jeg mener det kun er 87% eller var det 54%? Måske 37%? :blahblah:

Lad nu være med at smide omkring dig med procenttal, der ikke bygger på andet end dine egne erfaringer.

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Uanset hvad du laver, skal du sørge for at have et opsænd, ellers nytter selv de fineste løfteteknikker ikke en disse....

<{POST_SNAPBACK}>

altså et bælte?.. hehe, så er det altså en myte at det er et såkaldt "nyrebælte" :tongue:

- J

<{POST_SNAPBACK}>

nej ikke et bælte,men et opspænd i din ryg og mavemuskler inden du løfter....

<{POST_SNAPBACK}>

ahh okay.. men det kan man vel næsten heller ikk undgå at lave..

- J

<{POST_SNAPBACK}>

Der er enorm forskel på "bare at lade det ske" og på bevidst at suge den korrekte mængde luft ind i lungerne og spænde maksimalt op.

Det klassiske "nyrebælte" der er smalt foran er IKKE optimalt. Et bælte der er bredt foran og dermed giver mulighed for højere intraabdominalt tryk er langt bedre.

I en øvelse som dødløft er det uhyre vigtigt, at alle reps er udført korrekt. Hvis du tager flere gentagne reps (uden at stangen ligger død imellem) vil du se, at formen bliver temmelig skidt på de sidste reps.

Rejs dig op igen efter første rep, træk vejret og dyk ned igen. På den måde lærer og beholder du den korrekte teknik.

Kun hvis du er sikker på, at din form er korrekt ved gentage reps (uden stangen ligger død) ville jeg anbefale at gøre det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan ikke se, hvorfor man netop ved ikek at holde pause automatisk får en dårligere form? Man kan jo argumentere for det samme ved at holde pause. Dødløft er ikke det nemmeste løft i verden, og derfor er jeg helt på linje med dig i at man skal lave den korrekte teknik, men jeg synes ikke man kan sige at blot fordi man ikke holder pauser, så får man pr. automatik et dårligt løft? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis man presser sig har jeg aldrig set det være godt nok i praksis uden pause imellem gentagelserne.

+Fordelene ved ikke at holde pause imellem reps er til at overse :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Ptpoul--> Det kører godt med quotes :wink:

M.h.t. stilen, så er det jo nok det samme billede, der gør sig gældende hvis man presser sig selv med pause mellem sættene. Det er klart, at jo mere presset du er, jo dårligere stil vil du have uanset, om du kører øvelsen med pause.

Det kan godt være, at det er peanuts man får ud af at holde spændingen i længere tid, men hvor meget mere kan man løfte ved at lave pauserne (jeg går ud fra at øvelsen køres kontinuerligt og at der ikke er tale om decideret singles?) et tror jeg muligvis også er peanuts, så måske er det hip som hap om man kører det ene eller det andet... Jeg går ikek ud fra at der er lavet deciderede analyser af dette?

Link to comment
Share on other sites

Ptpoul--> Det kører godt med quotes  :wink:

M.h.t. stilen, så er det jo nok det samme billede, der gør sig gældende hvis man presser sig selv med pause mellem sættene. Det er klart, at jo mere presset du er, jo dårligere stil vil du have uanset, om du kører øvelsen med pause.

Det kan godt være, at det er peanuts man får ud af at holde spændingen i længere tid, men hvor meget mere kan man løfte ved at lave pauserne (jeg går ud fra at øvelsen køres kontinuerligt og at der ikke er tale om decideret singles?) et tror jeg muligvis også er peanuts, så måske er det hip som hap om man kører det ene eller det andet... Jeg går ikek ud fra at der er lavet deciderede analyser af dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej men jeg provokerer forhåbentligvis folk til at tænke lidt selv over emnet :wink:

Er den smule højere mængde metabolsk stress dårligere teknik og lavere mukulær kraftudvikling værd?

Hvad får man ud af denne smule mere metabolsk stress?

Kunne samme resultat opnås i samme grad i mindre risikofyldte øvelser?

Hvis ikke man kan svare på de spørgsmål burde man måske overveje hvorfor man følger et tilfældigt mantra om "at holde spændingen på musklen".

I realiteten er det ikke vist om det ene eller andet er bedst for hypertrofi, så hvorfor vælge en af de øvelser der egner sig værst til "syre/pumpe/non-lockout træning og bruge den til dette formål?

Ville i også stege på et rivejern :wink:

Hele min pointe er -tænk over hvorfor man gør som man gør, og brug det bedste redsklab til formålet...

Link to comment
Share on other sites

jeg kan kun tilføje at jeg har øvet teknik med touch'n'go og med fremragende resultater. man skal blot huske en kontrolleret ecc..

At man, hvis man gerne vil være stærk i dødløft, har godt af at træne explosionen fra bunden er for sagen udvedkommende :smile:

NB. det ér sumo DL jeg bruger. jeg ved ikke om det samme gælder for konv. dødløft. ville bare lige tilføje det fordi det så ud som om i ikke mente man kunne bruge touch'n'go til noget :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ptpoul--> Det kører godt med quotes  :wink:

M.h.t. stilen, så er det jo nok det samme billede, der gør sig gældende hvis man presser sig selv med pause mellem sættene. Det er klart, at jo mere presset du er, jo dårligere stil vil du have uanset, om du kører øvelsen med pause.

Det kan godt være, at det er peanuts man får ud af at holde spændingen i længere tid, men hvor meget mere kan man løfte ved at lave pauserne (jeg går ud fra at øvelsen køres kontinuerligt og at der ikke er tale om decideret singles?) et tror jeg muligvis også er peanuts, så måske er det hip som hap om man kører det ene eller det andet... Jeg går ikek ud fra at der er lavet deciderede analyser af dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville ikke kunne klare 5 rep med konstant spænding.

Jeg går ikke ud fra at der er lavet deciderede analyser af dette?
Nu var det jo også dig som diskede op med de ubegrundede påstande.
Link to comment
Share on other sites

jeg kan kun tilføje at jeg har øvet teknik med touch'n'go og med fremragende resultater. man skal blot huske en kontrolleret ecc..

At man, hvis man gerne vil være stærk i dødløft, har godt af at træne explosionen fra bunden er for sagen udvedkommende :smile:

NB. det ér sumo DL jeg bruger. jeg ved ikke om det samme gælder for konv. dødløft. ville bare lige tilføje det fordi det så ud som om i ikke mente man kunne bruge touch'n'go til noget :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Med al respekt så bruger du ikke de vilde vægte i dødløften dette kunne være årsagen..

Men naturligvis kunne det også være at din teknik er i særklasse? Dunno :raisebrow:

Men det ændrer ikke ved den generelle betragtning, at det ikke er en god idé for de fleste.

jeg tør også vædde en million milliard på at jeg kunne finde MANGE tekniske fejl i din dødløft, ikke dermed sagt min egen er bedre.. Jeg er bare bedre en perfektionistisk detaljeflueknepper når det kommer til teknik :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er nogle meget interessante vinkler på det, men er konklusionen at man skal vælge stop n go fordi at stilen hermed er bedre og man kan løfte flere kg? Ulempen er spændingen over musklen der bliver kortere, men som ikke betyder noget i længden?

Hvorfor indkorporerer man det så ikke i alle BB øvelser. Hvorfor racker man ikke stangen hvergang man laver bænkpres? Hvorfor gør man det ikke med squat? (ikke sagt for at provokere, men for at forstå ræsonnementerne) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share