Tom Platz the squat king


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Check lige det her link, jeg faldt over på Drsquats forum. Tom Platz (bodybuilder), squatter 220 kg x 23 reps på FIBO messen 1992. Han har efter sigende lavet 20 reps med 270 kg da han var iform. Den mand er født til at squatte. Check hans dybde og størrelsen af hans lår igennem hans baggypants. Man kan desuden se at Bill Kazmaier og Fred Hatfield står bag ved til sidst i klippet.

Tom Platz squats 220 kg x 23 reps

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Godt nok var hans limit strength ikke voldsom (har vist taget i omegnen af 370 kg 1 gang), men hans anaerobic strength endurance er SYG. Han har også taget 315 kg x 10 reps.

Det er ikke for ingenting de kaldte ham mr. intensity. Han havde en vanvittig tilgang til hans træning. Squat stativet var hans alter. Nogen af de historier han har fortalt om hans træning i diverse artikler og interviews, grænser til galskab. Måske er det overdrevet, men ikke desto mindre er det inspirerende at læse om folk der har evnen til at presse sig selv langt ud over alle grænser. Her er et par hurtige Tom Platz historier.

I slutningen af hans karriere lavede han ikke andet end tunge 15-25 rep sæt i squat. Han havde pga. de tunge squats store sår på hans skuldre. Under en squat session, brød et af sårene op, men Tom Platz var i zonen, og mærkede ikke at blodet løb ned af ryggen på ham. Først bag efter gik det op for ham at hans trøje var blodrød på ryggen.

Han havde en lignende oplevelse under en anden squat session, hvor han bristede et par blodkar i næsen, under den tunge vægt. Tom fortsatte til han havde klemt alle reps ud af stangen, mens blodet stod ud af næsen på ham, hvorefter han kollapsede på gulvet.

Han fortalte at han jævnligt opbyggede så stor iltgæld efter hans sindssyge 15-25 rep sæt, at han ofte lå på gulvet og spekulerede på om han ville komme tilbage igen.

Måske lidt overdrevet og heroisk, men folk som trænede omkring Platz, sagde han trænte som en gal mand. Mr intensity all the way. Det ses tydeligt på hans lår, hvilken øvelse han elskede mest :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

He he, jeg ved ikke hvor mange jeg har siddet og studeret billeder af Tom Platz. Han er en af de få PRO-bb'er som jeg har seriøst meget respekt for.

Jeg har så også hørt at manden kunne finde på squatte med 60-100 reps, totalt sindsygt :devil:

Han trænede vist også fast med Fred Hatfield på et tidspunkt, og var totalt overlegen når det galt squat for reps.

Link to comment
Share on other sites

Jaja I'm all over the place... :)

Arnold holder sig ellers meget godt synes jeg... Jeg så ham i the Jay Leno show, og der havde han da stadig en pæn/stor fysik...

Dorian Yates er godt nok også skrumpet en smule:

Link

Ham ved siden af ham er ikke så stor igen... Han er fed ja, men ikke en mutant...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nu Platz ser meget frisk ud, efter alle de års sindssyg squatting :)

Faktisk havde Hatfield og Platz engang en konkurrencer, hvor de først lavede en 1RM. Kan ikke husk kg antallet nøjagtigt, men Platz lavede i omegnen af 285 kg og Hatfield lavede vist 380 kg (de var begge 2 "retired" fra styrkeløft og bodybuilding). Bagefter skulle de reppe med 240 kg. Hatfield lavede 11 reps, og Platz lavede langt over 20 reps. Et godt tegn på fibertype forskel og forskel i træning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

han holder da def ikke skinnebenene lodret..... nu ved jeg godt at bodybuildere ikke "sætter sig så meget tilbage" da de prøver at ligge mere pres på quad'en ...men er det ellers ikke forkert squatstil man ser på mange af de billeder der på den side cutler-fan-numero-uno linker til?

Link to comment
Share on other sites

Tom Platz har altid kørte olympisk squat stil. Han trænte i begyndelsen af hans karriere sammen med de olympiske vægtløftere, og det var dem som havde indflydelse på hans squat stil. Nu er Tom Platz jo også decideret bygget til squat, så selv med den oprejste overkrop, han præsterer i klippet, så vandre hans knæ ikke voldsomt meget. Hvis jeg forsøgte at holde overkroppen så vertikal, så ville min knæ være en ½ meter foran fødderne og hælene ville lette. For dem som har Pumping Iron filmen, så vil man tydeligt kunne se en forskel i squat stil, på en lille gut som Ed Corney, og en høj gut som Arnold. Arnold squatter mere powerlifting squat style, mens Corney squatter lidt mere som Platz. Så kropsstrukturen har meget at sige.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share