5x5....


Vuffi
 Share

Recommended Posts

Alo.

For tiden kører jeg et 5x5 program kombineret med en middelstor mængde cardio, da jeg gerne vil cuttes til sommer.

Spørgsmålet går så på om jeg kan mixe træningsprogrammer, og f.eks. køre 3x10 i udvalgte muskelgrupper som bryst, for at opnå masse her.

- Eller, ville det på længere sigt være mest hensigtsmæssigt at køre 5x5 ved samtlige muskler, for på den måde at opnå styrke.

Link to comment
Share on other sites

Det er bestemt ikke tilrådeligt at køre 5x5 for alle muskelgrupper, hvis det er det, du mener. Man kan gøre det i udvalgte flerledsøvelser, men man skal passe på, at den samlede volume ikke bliver for stor.

Specielt for hjælpeøvelser bliver 5x5 for meget, og her kan du fint køre 3x10.

Link to comment
Share on other sites

Det er bestemt ikke tilrådeligt at køre 5x5 for alle muskelgrupper, hvis det er det, du mener. Man kan gøre det i udvalgte flerledsøvelser, men man skal passe på, at den samlede volume ikke bliver for stor.

Specielt for hjælpeøvelser bliver 5x5 for meget, og her kan du fint køre 3x10.

<{POST_SNAPBACK}>

Vollumen af løft bliver da større med 3 x 10......Tonnagen bliver nok større ved 5 x 5 dog..... :4smartass:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Flueknepperi:

Vollumen: set x reps

Tonnage: set x reps x vægt

Er jeg helt ude i skoven (Det er sådan jeg har forstået det)

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Volumen – en betegnelse for hvor mange sæt og reps man laver i en given træningsrunde (eller over en hel uge, måned, år etc.). Selve volumen, beregnes ved at gange antallet af sæt med antallet af reps.

Tyvstjålet fra en artikel af Jagd'en på getbig.

Link to comment
Share on other sites

"tonnage" eller "samlede volume" er da det samme.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, som Rommel er inde på, så er det IKKE det samme.

Her er et lille praktisk eksempel. Hvis du laver 5 sæt x 10 reps i bænkpres med 100 kg, så vil det give følgende:

Samlet volumen = 5 sæt x 10 reps = 50 løft

Tonnage eller Workload = 5 sæt x 10 reps x 100 kg = 5000 kg

Link to comment
Share on other sites

okay..

- Så det ville ikke virke hæmmende på nogen måde at "mixe" programmerne, og køre 5x5 ved flerledsøvelser, og 3x10 ved enkeltledsøvelser?

Må f.eks. preacher curls ikke køres 5x5? - for styrke til biceps

<{POST_SNAPBACK}>

sæt/rep kombinationer er en del af et program, og der er absolut ikke noget problem i at vælge det ud fra øvelsen.

Ang. hvad du må og ikke må, så kan man ikke rigtige sige der er nogle entydige regler for den slags. Nogle kan godt lide at gøre tungt i biceps, andre medium tungt, og nogle blander det godt og grundigt.

Hvis du vælger at kører tungt, så sørg for at have en tilvænningsperiode, så du ikke pludselig går fra at løfte let til relativt tungt. Antallet af sæt og reps er ikke så vigtigt, bare det er nogenlunde samme træningsmængde og at vægten øges gradvist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share