Ny mælk


DaDane
 Share

Recommended Posts

Der beskrives at Arla er træt af at kunderne alene fokusere på prisen og at 3,95 for en liter minimælk er trist. De vil derfor lave forskellige mælk til de forskellige butikskæder.

"Det kunne f.eks. være mælk fra en bestemt race af køer, der har græsset i bestemte områder. Eksempelvis fra køer, der har græsset ved Mariager Fjord. Eller mæk fra køer, der lever i løsdrifsstalde. Eller mælk med særlige ernæringsmæssige kvaliteter. Der skal naturligvis være en vis substans, når produktet skal sælges til en merpris," siger Karsten Jeppesen

Hvad med økologisk skummetmælk med ekstra protein og minimalt (uden at det går udover smagen) laktose? Eller er det for meget forlangt?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke smagen vil være den samme hvis der kom mere protein i..

Det er vel ligesom at sødmælk smager dårligere end skummetmælk :) - Det gør det altså.

<{POST_SNAPBACK}>

Det skyldes jo ikke proteinet, hvis jeg ikke husker helt galt er mængden den samme, men derimod fedt indholdet :wink:

At det så ikke passer at sødmælk smager dårligere er så en anden sag :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

At det så ikke passer at sødmælk smager dårligere er så en anden sag :4smartass:

Tror det er utrolig meget med vane!

Da jeg drak sødmælk synes jeg at selv letmælk smagte dårligt. Nu hvor jeg er gået på skummetmælk synes jeg at selv minimælk smager skidt.

Men som sagt, - tror jeg kunne vænne mig til en anden type hvis det var det.

Link to comment
Share on other sites

De kunne måske begynde at lave det med jerseymælk? Det er så vidt jeg husker den sundeste form for mælk vi har. Der er også mere protein i.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nu køer der laver mælk - mejeriet raffinerer det bare :smile: - flueknepperi sorry.

Men Thise Mejeri sælger mælk fra jerseykøer.

De fortæller også:

Proteinindholdet i Jerseymælk er ca. 15% højere end i mælk fra andre køer. Calcium- natrium- og fosforindholdet er 10–15% højere i Jerseymælk end i mælken fra andre kvægracer. Jerseymælkens indhold af C-vitamin er betydeligt højere end den er i anden mælk.
:beerchug:

<{POST_SNAPBACK}>

Blah :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke smagen vil være den samme hvis der kom mere protein i..

Det er vel ligesom at sødmælk smager dårligere end skummetmælk :) - Det gør det altså.

<{POST_SNAPBACK}>

Det skyldes jo ikke proteinet, hvis jeg ikke husker helt galt er mængden den samme, men derimod fedt indholdet :wink:

At det så ikke passer at sødmælk smager dårligere er så en anden sag :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, der er mere fedt i sødmælk end i skummetmælk, men jeg regner med, (selvfølgelig ikke sikker), at mælken får en anden smag hvis der kom mere - af noget i. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Netto har faktisk den nye Matilde kakaomælk på tilbud denne uge, med 30% mindre sukker...

Mener kun der er 0,8gram pr. 100 og også lidt mindre kulhydrater, stadig den samme mængde protein...

Købte en i onsdag, smagen er lidt anderledes men stadigvæk god...

http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ401/HJ401D01....1256F7F0010AA17

Edited by Hansen0109
Link to comment
Share on other sites

De kunne måske begynde at lave det med jerseymælk? Det er så vidt jeg husker den sundeste form for mælk vi har. Der er også mere protein i.

<{POST_SNAPBACK}>

At jerseymælk skulle være sundere er rent salgsgas, og såfremt man køber det for at få 0,4-0,5 gram ekstra protein pr. 100 gram har man vist ikke opfundet den dybe tallerken. Personligt fatter jeg ikke, at mejerierne overhovedet bruger jerseymælken til konsummælksproduktion. Såfremt de istedet brugte den til osteproduktion ville de få et større udbytte pga. det højere proteinindhold. :wink:

Men Thise Mejeri sælger mælk fra jerseykøer.

De fortæller også:

Proteinindholdet i Jerseymælk er ca. 15% højere end i mælk fra andre køer. Calcium- natrium- og fosforindholdet er 10–15% højere i Jerseymælk end i mælken fra andre kvægracer. Jerseymælkens indhold af C-vitamin er betydeligt højere end den er i anden mælk.

:beerchug:

<{POST_SNAPBACK}>

+90% af C-vitaminen går tabt under pasteuriseringen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ka´ godt være at Jersiemælken ikke er sundere, men den smager meget! bedre end ARLAs og de billigmærker man kan få.

Og så sidder jeg lige nu med en liter af matildes milde kakao - naturligvis købt i Netto. Nu er jeg ikke meget for at kritisere kakaomælk (det er jo næsten blasfemi) men den er altså meget mild. Alt for lidt kakaosmag, synes jeg. Men ganske uskadelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share