Pullovers - Hvad træner de primært


henrikf
 Share

Recommended Posts

Jeg har ser skiftevis Dumbbell/Barbell Pullovers beskrevet som en bryst- og en ryg-øvelse. Hvilken muskelgruppe er det primære mål med denne øvelse ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du VIRKELIG vil vide det¸ så tag en vægt du kan lave 10 reps med og lav 11 reps i 7-8sæt balls-to-the-wall. Et par dage efter vil du så være ekspert på området :wink:

Ellers kan du fortsætte med at spørge andre og på den måde mulgvis få udvidet din teoretiske viden på området. Men erfaring taler et andet og meget tydeligere sprog.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror desværre ikke den holder Heffe, belastningsgraden og udførelsens hastighed kan også have indflydelse på aktiveringen af muskulaturen.

Desuden er der spørgsmålet om hvorvidt høj belastning i yderstillinger (stræk på musklen), som forårsager DOMS, også forårsager muskelhypertrofi..

Jeg vil mene ja, men det er ikke 100% klart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt det er sekundært, men begge varianter giver mig Triceps doms dagen efter...

<{POST_SNAPBACK}>

Enig. Triceps er det eneste sted på mig, den virkelig napper. Jeg kører den med knæk i albuen, idet DB nærmner sig yderpositionen. Andre udfører den med strakte arme.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror desværre ikke den holder Heffe, belastningsgraden og udførelsens hastighed kan også have indflydelse på aktiveringen af muskulaturen.

<{POST_SNAPBACK}>

Så lægger du altså mere i spørgsmålet en der oprindeligt står. Den reaktion henrikf oplever på sine dumbbell pullovers er jo netop i 100% overensstemmelse med hans udførelse af den og derfor mere nøjagtig end den reaktion som du eller jeg har oplevet fra øvelsen eller som den teoretisk set giver.

Min pointe er simpel nok - man får det ud af en øvelse som man lægger i den og som ens biomekaniske udgangspunkt¸ udførelseshastighed¸ fibersammensætning¸ koncentrationsevne og indsats etc. etc afstedkommer. At forsøge at redegøre for alle disse parametre i et svar her er totalt uoverskueligt for ikke at sige filosofisk set umuligt.

Der er mange spørgsmål her på siden¸ som handler om hvad for øvelser der rammer hvad. 'Hvad rammer bænkpres?' - 'Er håndvægtspres bedre for brystet?' osv osv.

Jeg har hørt ufatteligt mange forskellige forklaringer på pullovers og hvad den gør.

For mig er pullovers en overkropsøvelse som giver et godt stræk og som kan være god i supersæt hvor den kan køres før et sæt chins for at for-udmatte lats eller den kan være med til at runde tricepstræningen af¸ fordi den giver sådan et godt pump i det inderste tricepshoved. Desuden giver den mig DOMS i det nederste af pectoralis major.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ser skiftevis Dumbbell/Barbell Pullovers beskrevet som en bryst- og en ryg-øvelse. Hvilken muskelgruppe er det primære mål med denne øvelse ?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan tilpasse øvelsen til at ramme det du ønsker:

Pullovers i maskine: bryst+ryg

Pullovers med håndvægt: bryst

Pullovers med stang: ryg

Det er er en verden til forskel hvordan armen/skulderen er roteret ...

Jeg er i øvrigt enig med MDK m.fl. : det lange hovede på Triceps bliver trænet godt.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

jeg tror desværre ikke den holder Heffe, belastningsgraden og udførelsens hastighed kan også have indflydelse på aktiveringen af muskulaturen.

<{POST_SNAPBACK}>

Så lægger du altså mere i spørgsmålet en der oprindeligt står. Den reaktion henrikf oplever på sine dumbbell pullovers er jo netop i 100% overensstemmelse med hans udførelse af den og derfor mere nøjagtig end den reaktion som du eller jeg har oplevet fra øvelsen eller som den teoretisk set giver.

Min pointe er simpel nok - man får det ud af en øvelse som man lægger i den og som ens biomekaniske udgangspunkt¸ udførelseshastighed¸ fibersammensætning¸ koncentrationsevne og indsats etc. etc afstedkommer. At forsøge at redegøre for alle disse parametre i et svar her er totalt uoverskueligt for ikke at sige filosofisk set umuligt.

Der er mange spørgsmål her på siden¸ som handler om hvad for øvelser der rammer hvad. 'Hvad rammer bænkpres?' - 'Er håndvægtspres bedre for brystet?' osv osv.

Jeg har hørt ufatteligt mange forskellige forklaringer på pullovers og hvad den gør.

For mig er pullovers en overkropsøvelse som giver et godt stræk og som kan være god i supersæt hvor den kan køres før et sæt chins for at for-udmatte lats eller den kan være med til at runde tricepstræningen af¸ fordi den giver sådan et godt pump i det inderste tricepshoved. Desuden giver den mig DOMS i det nederste af pectoralis major.

:smile:

<{POST_SNAPBACK}>

He he, så er vi ganske enige, -tror jeg nok :blink:

Øvelsen rammer en gruppe muskler, hvad den rammer mest kan ikke kvantificeres. Det kommer an på teknik, hastighed, muskeltræthed etc..

I praksis har jeg benyttet øvelsen lige som dig: til at træne lats/triceps/pectoralis på en anden måde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share