1PR i 4 Ugers Fullbody Cyklus - hvornår?


WaveSurfer
 Share

Recommended Posts

Hey, jeg har besluttet mig at gå tilbage til mit gamle fullbody program, hvor jeg har haft de suverænt bedste gains. Jeg har planlagt at køre 4 uger ad gangen. Dvs 3 uger med en progression på henholdsvis 75%, 80% og 85% i hver uge af 1PR. Den sidste uge vil bliver brugt som Back-Off (Deload) uge, hvor jeg vil træne let med omkring 65% af 1PR. Mit spørgsmål er nu som følger:

Efter endt cyklus starter jeg så forfra med nye og (forhåbentlig) højere 1PR's, men hvornår skal jeg tage disse max løft? Skal det var en gang i løbet af den lette uge, sidst i den tredje uge eller på et helt andet tidspunkt?

Mit program ser ud som følger:

4x6 Pull Up's

4x6 Bench Press

4x6 Squat

4x6 DeadLift

4x6 Military Press

4x6 Barbell Rows

4x6 Dips

4x6 Preacher Curl

3x15 Calf Raises

3x15 Crunches

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grund til at prøve at sætte nyt 1 rep max efter hver cyklus... prøv at "gæt" dig frem til hvor meget stærkere du er blevet. Eller bare start 2,5-5kg over det du startede med i forrige cyklus hvis du føler du kan. Det skulle være muligt i de fleste øvelser.

Link to comment
Share on other sites

En af de største fejl folk her på MOL begår er at teste deres 1RM alt for ofte. Blot fordi man har kørt en cyklus på 4 eller 8 uger behøver man jo ikke nødvendigvis, at teste sit 1RM for at finde ud af hvor man ligger. Istedet kan man estimerere sit 1RM ved at kører op til en tung, men komfortabel single, eller et tungt set af 2 eller 3 reps. Deciderede 1RM bør ikke køres særligt ofte, da de tapper systemet hårdt, og desuden er skadespotentalet for stort. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også planer om backoff hver 4. uge, og tog den første backoffuge for 3 uger siden.

Nu er mit træningsprogram noget anderledes end dit, men jeg oplevede at 2. uge er der, hvor jeg har størst mulighed for styrkeøgning.

Jack Reape nævner også starten af uge 2 i sin artikel:

Make a bigger jump in intensity from week one to two than week two to three. Your max adaptation really is between weeks one and two.

Jeg ville dog heller ikke forsøge 1RM hver 4. uge :smile:

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share