Kan se i loggene at mange powerwalker...


Lasse T
 Share

Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nogen grund til de fleste af jer pw og ikk løber fx...?? jeg har ikk så meget styr på det, bare så jeg ved om det er noget jeg selv ska overveje....  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Et par grunde kunne være

1) Man kan gå længere tid end man kan løbe, og man har derfor vist nok mere sandsynlighed for at forbrænde fedt

2) Det er hårdt for knæene at løbe i en periode hvor man squatter ... grunden for mit vedkommende ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg løber 2-3 gange om ugen, men det er temmeligt hårdt for mine knæ, så distancen er 4-5km/gang udført som hastigheds/interval løb.

Derudover går jeg en del, både almindeligt og med stave, jeg ved ikke hvor hurtigt andre går PW, men jeg holder ca 7.5km/t med stavene, og gør det for ekstra forbrænding og fordi jeg mener at gang er alletiders restitution.

Hyg

Hæg

Link to comment
Share on other sites

Nogen grund til de fleste af jer pw og ikk løber fx...?? jeg har ikk så meget styr på det, bare så jeg ved om det er noget jeg selv ska overveje....  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Et par grunde kunne være

1) Man kan gå længere tid end man kan løbe, og man har derfor vist nok mere sandsynlighed for at forbrænde fedt

2) Det er hårdt for knæene at løbe i en periode hvor man squatter ... grunden for mit vedkommende ...

<{POST_SNAPBACK}>

1'eren er ihvertfald forkert. Du skal gå MEGET lang tid, hvis du skal forbrænde det samme som eks. 30 minutters løb. "Fedtforbrændings-zonen" er en misforståelse.

Det er nok nærmere 2'eren der er (en del) af svaret.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis den egentlige årsag er at forbrænde fedt, er det da ikke enklere bare at spise mindre?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis man samtidig styrketræner, er det nok smartere at power walke end at spise mindre...

<{POST_SNAPBACK}>

Samtidig er powerwalk ogsaa en dejlig og skaansom maade, at faa noget motion og frisk luft paa :4thumbup: .

Som andre ogsaa har skrevet, saa er det lettere at kombinere styrketraening (og mange andre traeningsformer) med pw end loeb, da det ikke er saerlig haardt for led/muskler. Hvis jeg skulle bruge loeb som eneste cardio samtidig med mit fullbody program tre gange om ugen, ville jeg da slet ikke kunne komme udaf sengen om morgenen :blink: .

PW er ogsaa tit lettere at laegge ind i dagens program, da der ikke skal tages saa meget hensyn til madindtagelse (foer, efter, maengde) som ved loeb. Desuden kan det kombineres med dagens andre goeremaal - der kan fx powerwalkes til toget, til supermarkedet, (og hjem igen med fyldt rygsaek :tongue: )etc.

Kort sagt er der kun fordele ved pw :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår nu STADIG ikke konceptet og vil det mene det er stærkt overvurderet... Men hvis man kan kombinere det med mere fornuftige ting såsom, støvsuge, lege med ungerne, hente madvarer, vaske vinduer, luge ukrudt osv osv, er det vel fint nok.. men bare gå derud af virker for mig som SPILD af tid.

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt er der kun fordele ved pw :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Kort sagt, kommer det da vist an på hvad ens træningsmål er... :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad er ulemperne ved at komme ud og gaa en frisk tur?

Regner med, at du taenker paa, at det ikke er en fordel naar man gainer? Naar du motioner, ligegyldigt om det saa er pw eller styrketraening vil du forbraende kaloerier. Hvis du er bange for ikke at faa nok calorier, maa du jo saa bare spise noget mere :4mewantfood: .

VH / J-J

Link to comment
Share on other sites

.. men bare gå derud af virker for mig som SPILD af tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er valg af traeningsform jo tit et individuelt smagsspoergsmaal og jeg tror, at der er flere som rigtig GODT KAN LIDE AT PW (fx undertegnede :smile: ).

Ja, man braender faerre kalorier end ved loeb, men hvorfor det skulle goere det spild af tid, forstaar jeg virkelig ikke :blink: .

VH / J-J

Link to comment
Share on other sites

Netop spild af tid af den årsag du selv nævner.. ved at løbe, kunne du klare samme distance på kortere tid, og derved spare tid :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, hvis du ser det paa den maade, saa er der vel mange ting i livet, som er spild af tid :raisebrow: .

Jeg kunne fx ogsaa powerwalke istedet for at se fjernsyn, for det braender jo mange flere kaloerier paa mindre tid :tongue: .

At loebe og powerwalke er to forskellige motionsformer, hvor den ene er forholdvis haard for led/sener og kraever restitution og den anden ikke er. Derfor er det maaske ogsaa lidt forkert, at sammenligne de to motionsformer kun baseret paa forbraendte kalorier.

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt er der kun fordele ved pw :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Kort sagt, kommer det da vist an på hvad ens træningsmål er... :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad er ulemperne ved at komme ud og gaa en frisk tur?

Regner med, at du taenker paa, at det ikke er en fordel naar man gainer? Naar du motioner, ligegyldigt om det saa er pw eller styrketraening vil du forbraende kaloerier. Hvis du er bange for ikke at faa nok calorier, maa du jo saa bare spise noget mere :4mewantfood: .

VH / J-J

<{POST_SNAPBACK}>

Nu sammenlignede du jo med løb, og så finder jeg det ret snævertsynet at hævde der kun er fordele. Faktisk vil de fleste nok kunne få bedre resultater med løb. Ikke alle er BB'ere skal du tænke på... Og som Elvirus siger, så forbrænder løb det samme, på meget kortere tid. Og du får absolut intet konditionsmæssigt ud af PW (hvis du gør står det ihvertfald SKIDT til :tongue: )

Edit: I øvrigt PW'er jeg 45 minutter HVER dag, hjem fra arbejde, men jeg kunne aldrig finde på at erstatte min løbetræning med dette. Jeg gør det kun som EKSTRA, fordi det går ligeså hurtigt som at tage bussen. :blush:

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

Nogen grund til de fleste af jer pw og ikk løber fx...?? jeg har ikk så meget styr på det, bare så jeg ved om det er noget jeg selv ska overveje....  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Et par grunde kunne være

1) Man kan gå længere tid end man kan løbe, og man har derfor vist nok mere sandsynlighed for at forbrænde fedt

2) Det er hårdt for knæene at løbe i en periode hvor man squatter ... grunden for mit vedkommende ...

<{POST_SNAPBACK}>

1'eren er ihvertfald forkert. Du skal gå MEGET lang tid, hvis du skal forbrænde det samme som eks. 30 minutters løb. "Fedtforbrændings-zonen" er en misforståelse.

Det er nok nærmere 2'eren der er (en del) af svaret.

<{POST_SNAPBACK}>

Mine egne erfaringer siger ihvertfald at jeg nemmere holder vægten nede ved at gå end at løbe, men her snakker vi så mindst samme distance, dvs jeg går dobbelt så lang tid eller mere end jeg løber.

Har du nogen referencer der sabler fedt-forbrændingszonen ?

Link to comment
Share on other sites

Fordi at powerwalk er med så lav intensitet at det ikke koster på ens styrketræning hvilket løb med højere intensitet gør. Prøv at træne op til at løbe marthon samtidig med at du træner op til at skulle squatte 200+kg.

<{POST_SNAPBACK}>

Der var jo ingen der snakkede om at løbe marathon, et par løbeture ved middel intensitet om ugen tror jeg ikk på har den store indvirkning på styrketræningen.

Nogen grund til de fleste af jer pw og ikk løber fx...?? jeg har ikk så meget styr på det, bare så jeg ved om det er noget jeg selv ska overveje....  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Et par grunde kunne være

1) Man kan gå længere tid end man kan løbe, og man har derfor vist nok mere sandsynlighed for at forbrænde fedt

2) Det er hårdt for knæene at løbe i en periode hvor man squatter ... grunden for mit vedkommende ...

<{POST_SNAPBACK}>

1'eren er ihvertfald forkert. Du skal gå MEGET lang tid, hvis du skal forbrænde det samme som eks. 30 minutters løb. "Fedtforbrændings-zonen" er en misforståelse.

Skal man nu gå så meget længere for at forbrænde det samme?? Syntes jeg har set postet flere gange at der ikk er meget forskel..

Link to comment
Share on other sites

Nogen grund til de fleste af jer pw og ikk løber fx...?? jeg har ikk så meget styr på det, bare så jeg ved om det er noget jeg selv ska overveje....  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Et par grunde kunne være

1) Man kan gå længere tid end man kan løbe, og man har derfor vist nok mere sandsynlighed for at forbrænde fedt

2) Det er hårdt for knæene at løbe i en periode hvor man squatter ... grunden for mit vedkommende ...

<{POST_SNAPBACK}>

1'eren er ihvertfald forkert. Du skal gå MEGET lang tid, hvis du skal forbrænde det samme som eks. 30 minutters løb. "Fedtforbrændings-zonen" er en misforståelse.

Det er nok nærmere 2'eren der er (en del) af svaret.

<{POST_SNAPBACK}>

Mine egne erfaringer siger ihvertfald at jeg nemmere holder vægten nede ved at gå end at løbe, men her snakker vi så mindst samme distance, dvs jeg går dobbelt så lang tid eller mere end jeg løber.

Har du nogen referencer der sabler fedt-forbrændingszonen ?

<{POST_SNAPBACK}>

Link

Powerwalk er da for gamle mennesker med slidgigt!! :wink::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvis distancen er den sammen - som du selv siger, så kommer der en LANG RÆKKE forbedringer ved at løbe som du ikke opnår ved at gå.

Altså en masse centrale faktorer på Kredsløbet - øget slagvolumen, lavere hvilepuls, større blodvolumen heraf større total mængde hæmaglobin dvs bedre til at transportere ilt. (højere kondital)

Derudover: øget glukogen indhold i muskler, øget insulin følsomhed, flere mitokondrier, øget fedtoptagelse fra blodet, øget forbrug af fedt ved langvarigt arbejde, nedsat forbrug af glykogen ved langvarigt arbejde.

Ved arbejde på 1 time mod udmattelse vil en stor del af musklernes glukogen depoter være tømte, og det meste af energien til arbejde vil blive dækket af kulhydrat og IKKE fedt, MEN derimod, vil energiomsætningen det næste døgns tid PRIMÆRT blive dækket ved fedtforbrænding, da den indtagede kulhydrat, vil blive brugt til genopbygning af de tømte glukogen depoter.

Derudover kan du igen med kort og intens arbejde forøge kroppens produktion af væksthormon, der fremmer fedtforbrændingen samt hæmmer kulhydratforbrændingen.

Der er en laaang række andre forbedringer ved træning, men ovenstående er nogle af de primære, der alle peger imod at jo højere intensitet, jo bedre..

Link to comment
Share on other sites

Hvis man samtidig styrketræner, er det nok smartere at power walke end at spise mindre...

Det udelukker jeg ikke, men hvorfor?

<{POST_SNAPBACK}>

Igennem maden får du andet end bare kalorier fx.vitaminer og mineraler.

Jeg ville også hellere spise et ekstra måltid (måske = 500 kcal), og så motionere det mere, end undgå maden og droppe cardioen.

Link to comment
Share on other sites

.. og så finder jeg det ret snævertsynet at hævde der kun er fordele.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, saa undskylder jeg min formulering - det var bestemt ikke skrevet for at bringe sindene i kog :raisebrow: .

Jeg har dog stadig svaert ved og se, hvad de direkte ulemper skulle vaere.

Og du får absolut intet konditionsmæssigt ud af PW (hvis du gør står det ihvertfald SKIDT til  :tongue: )

<{POST_SNAPBACK}>

Faar man virkelig ikke noget konditionsmaessigt udaf, at powerwalke? Det synes jeg virker underligt :blink: . Hvis man gaar med lidt over 7 km/t, faar man saa ikke noget udaf det konditionsmaessigt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share