Advarsel: Instruktør i farvandet!


Kalak
 Share

Recommended Posts

Well, forskellige variationer af dette emne har vist været oppe og vende en del gange før, men jeg finder det væsentligt nok til at blive taget op endnu en gang.

Hvad pokker stiller man op når instruktørerne i det lokale træningscenter er en flok ignoranter som stort set intet ved om styrketræning? Jeg vil ikke trætte jer med eksempler på de åndssvage og forkerte råd de giver, for slet ikke at tale om de decideret farlige(de elsker træk og pres bag nakken).

Som jeg ser det, kan man primært vælge mellem disse tre muligheder:

1.Man passer bare sin egen træning og tænker "bare ærgeligt" for de andre som lytter til rådene. Man træner træner trods alt for sin egen skyld, og kommer ikke i centret for at frelse Verden.

2.Man kommer med et par diskrete, gode råd til sidemanden når han følger de dårlige råd. Dette har jeg gjort flere gange, men generelt stoler folk mere på instruktørerne end på mig og ændrer ikke deres træning. Problemet er, at de ideelt set burde kunne stole mere på intruktørene end på en tilfældig person som kommer med råd. Derfor er det i sig selv ikke så mærkeligt at de ikke lytter til mig, hvis det jeg siger strider imod instruktørernes råd.

3. Taler med lederen af centret og prøver at forklare ham at den er gal.

Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i andre tackler denne problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Påpeg for folk, at centeret ikke stille nogen egentlige krav til uddannelsesbaggrunden for instruktørene. :4smartass: Opfordre folk til selv at læse lidt om emnet (her på siden fx :smile: ), idet man ikke kan tage for givet at instruktører er kvaliciferet. Skyldes bla. mangel på et form for forbund/fagforening :dry:

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Nu ER træk og stød øvelser bag nakken ikke nødvendigvis = skade, eller ingen muskelvækst... Dog er jeg enig i at det er en potentiel farlig øvelse.

Anyway, hvis folk tilnærmelsesvis laver tingene OK, så ville JEG vælge at lade den stå til, og la' dem gøre hvad de vil, har lyst til. MEN det er en svær balance, hvis folk derimod virker interesseret, nysgerrige osv, vil man jo altid gerne hjælpe....

Evt kunne man komme med nogle gode referencer samt artikler omkring skader, øvelser, "korrekt" træning og give dem til centerlederen/instruktørerne på en ordenlig måde, og håbe på det hjælper lidt.

Link to comment
Share on other sites

Ja ok, det er en svær en, som regel må jeg sige jeg forsøger at holde min mund, også fordi jeg ikke selv er har en uddannelse af nogen art inden for træningslære.

Det sker dog at jeg får helt ondt når jeg ser nogen lave en mere eller mindre aparte udgave af en øvelse og så sker det jeg simpelthen spørger hvordan det kan være de laver øvelsen således. Som regel kan man få en lille snak igang omkring hvordan man selv ville gøre det eller så står de på at de vil lave øvelsen som de nu engang har lært/fundet på, så dem om det.

Jeg må indrømme jeg laver selv nogle øvelser lidt anderledes en normen er i centeret men det er altid efter råd fra fysioterapeut eller andre fagfolk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke selv helt forstår sammenhængene og forstår hvorfor det man selv gør er korrekt og derfor ikke rigtigt kan tage diskussionen op med en instruktør eller andre gæster bør man også lade være.

Hvis man starter på dette bliver det jo netop bare påstand mod påstand, istedet for velargumenteret fakta, og hvem har gavn af dette? Forstå dine egne holdninger til træningsteori og lær at argumentere for dem, så andre folk også forstår, at ens viden er baseret på videnskabelige studier.

Er det noget vås?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share