Knæbind/wraps


Krumborg
 Share

Recommended Posts

Jeg har i længere tid gået med en lunken styrkeløfter i sækken, min squat og DL er blevet prioriteret højere og højere det sidste halve år, og jeg er nu på nippet til at tage skridtet videre og begynde i AK DAN (utrolig svært grundet tidspres :dry: ).

Har læst en del her på MOL om folk der bruger knæbind/wraps, i forbindelse med squat, ydermere at de har fremragende resultater med det.

Mit spørgsmål er så, hvis jeg ikke har tænk mig at deltage i nogen konkurrence, men bare godt kan lide at løfte freelance tungt, kan det så svare sig, i forhold til prisen, dvs. er udbyttet dét værd?

Er der nogen typer man skal gå udenom - eller bevidst sætte kurs direkte imod? :cooldance:

Kan man finde en guide på nettet hvordan man lægger det forsvarligt? (får jo nok brug for assistance :innocent: )

Stats:

19 år gammel

65 kg tung

175 cm høj

Løfter est. 120 kg til vandret / parrallel (142.5 kg, 10-15 grader over godkendt)

På forhånd tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at sige hvornår kneewraps skal benyttes for at beskytte knæene (hvor meget belastning der skal til før de er nødvendige).

Men 120 vil MEGET sjældent være det tidspunkt hvor kneewraps skal i brug.

Et par neoprenknæbind vil funke fint i dit tilfælde som knæbeskyttelse.

Der er sandsynligt vis ikke den store forskel på wraps. Inzers virker fint og kan fås mange steder. Hvis de bare skal benyttes til træningsbrug, så er det ikke vanvittigt vigtigt hvilke du vælger. Til konkurrence vil du alligevel gerne have et par "friske" wraps med fuld elastikpower bevaret.

Link to comment
Share on other sites

Nu er tidspunktet man bruger knæbind vel mere et spørgsmål om hvor høje procenter man er oppe i, mere end de specifikke kg.....

Knæbind kan hjælpe dig med at squatte med flere kg end du ville uden, og på den måde øge din fornemmelse for de tunge vægte. Hvornår de så skal bruges må vel være en smagssag. Jeg vil personligt ikke bruge dem under 75%, men prøv dig frem...

Jeg kan forøvrigt bedst lide Inzers og mener prisen ligger mellem 200-300,-

Link to comment
Share on other sites

De skal såmænd "bare" rulles om om knæet og så er det derudaf, men........

Hvis du skal have noget ud af dem skal de lægges stramt!! Når jeg selv lægger dem stramt er det tre gange op og ned over knæet, og så er de slemme, men den ene gang jeg har fået konkurrencebind på, svedte jeg som et s... og peb ganske betragteligt. Dette skriver jeg såmænd for at fortælle det er møgubehageligt at have dem på i starten, men man vænner sig til det i længden..

Link to comment
Share on other sites

Vil lige råde dig til at finde en kompetent person og få ham til at vise dig hvorn de skal sættes i stedet for bare at prøve dig frem.

Øvelse og forsøg med variationer er godt, men det kan sikkert forhindre misforståelser hvis nogen lige viser dig trickene.

Det var i hvertfald tilfældet da jeg var ude og købe støttebind til boksning for år tilbage.

Link to comment
Share on other sites

Det kan gøres meget mere besværligt end det er, nøgleordet er stramt, og så skal de starte lige under knæet og slutte måske 20 cm over, og så husk at lægge dem stramt, gerne lige stramt på begge knæ. Prøv dig frem, og bliv så overrasket når du får dem lagt af én der har prøvet det før, det gør nemli' herre nas :devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share