Havregrød med valleprotein


Yod Manut
 Share

Recommended Posts

Jeg er så småt begyndt at cutte, og i den anledning er begyndt at spise havregrød, tilsat proteinpulver og SØD, til morgenmad.

Når grøden har fået den rette konsistens, tager jeg den af blusset og hælder derefter pulveret i under omrøring.

Mit spørgsmål er nu - Tager proteinet skade af at komme i den stadigt relativt varme grød ? Og i såfald har det så nogen reel praktisk betydning ?

Jeg har kigget i ProteinFAQ'en og søgt på emnet her på mol, men jeg synes ikke jeg har kunne finde noget jordnært eller brugbart info. Har altså bl.a. læst Luciferase's link, men har svært ved at drage noget konkret udfra dette

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu må jeg jo tilstå, at Jhax's spørgsmål, er udledt af en diskussion på MSN med mig... og jeg havde ikke noget svar!?! :w00t:

Det har jo været oppe før - ifm brug af proteinpulver i kager osv. Synes bare aldrig der er kommet en konklusion.

Sååå... BUMP! :wink:

Link to comment
Share on other sites

proteiner kan denature ved høje temperaturer, men mon ikke de stadig kan bruges af kroppen? de denaturer jo også, når de kommer ned i mavesækken?

jeg tvivler på det har nogen praktisk betydning, men du kan jo lave et eksperiment:

få alt dit protein fra (tilberedt) æg i en måneds tid.

Hvis du skrumper ind til ingenting, så kan denaturerde proteiner ikke bruges :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg vil ikke mene at det har nogen betydning for proteinets brugbarhed for kroppen at det varmes op. Det der har betydning er proteinets sammensætning af aminosyrer, og den ændres ikke ved opvarmning. Ved denaturering udfoldes og omfoldes aminosyrekæderne, men de denatureres som tidligere nævnt igen i maven, så det burde ikke have nogen betydning.

Ikke at jeg skal kalde mig ekspert, men mener nu alligevel jeg har lidt at have det i :bigsmile:

Det skal dog lige siges at protein pulveret får en ret ækel konsistens hvis det f.eks kommes i varm cacao i en skefuld, lidt som æggehvide... så drys og rør - eller put det i før opvarmning

MVH

Camilla

Link to comment
Share on other sites

proteiner kan denature ved høje temperaturer, men mon ikke de stadig kan bruges af kroppen? de denaturer jo også, når de kommer ned i mavesækken?

jeg tvivler på det har nogen praktisk betydning, men du kan jo lave et eksperiment:

få alt dit protein fra (tilberedt) æg i en måneds tid.

Hvis du skrumper ind til ingenting, så kan denaturerde proteiner ikke bruges  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Netop for æg gælder at det denaturerede protein er lettere optageligt end det ubehandlede.

Jeg kan huske at jeg har prøvet at finde ud af hvad der gælder for valle, men uden resultat.

At det denaturerer i maven kan ikke bruges som argument, da det ikke er sikkert at det denaturerer på samme måde som ved opvarmning :4smartass:

Jeg TROR dog ikke at det betyder noget som helst, at den bliver opvarmet lidt i grøden.

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

Netop for æg gælder at det denaturerede protein er lettere optageligt end det ubehandlede.

det var derfor jeg valgte æg :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Så er det jo et dårligt eksempel da vi ved det optages/udnyttes godt :wink::poking:

Et godt eksempel vil være opvarmet proteinpulver, men der er næppe nogen som vil være forsøgskanin og leve af dette i en uge? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Når grøden har fået den rette konsistens, tager jeg den af blusset og hælder derefter pulveret i under omrøring.

Stik et termometer i grøden.

Mener det er omkring 58 grader proteiner denaturerer :tongue:

I den periode jeg voksede mest stod menuen på lunken-varm grød med proteinpulver.

Jeg ville ikke være urolig.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det meste proteinpulver kan ikke varmes op uden molekylestrukturen deri forandres og muligvis gøres værdiløs.. En ven lavede på et tidspunkt proteinbarer selv i ovnen, men er gået helt fra det igen da den brugte proteinen bliver værdiløs...

Foreskelligt protein har forskellige denaturerings grader, og det helt afgørenede for om det kan opvarmes er hvilket du bruger.

Kasein protein tåler opvarmning hvorimod de almindelige ikke gør, men er ofte en del dyrere, så hvis du vil opvarme det på nogen måde er det vejen frem.. Men kasein protein er også langsommere optageligt i kroppen...

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Det meste proteinpulver kan ikke varmes op uden molekylestrukturen deri forandres og muligvis gøres værdiløs.. En ven lavede på et tidspunkt proteinbarer selv i ovnen, men er gået helt fra det igen da den brugte proteinen bliver værdiløs...

Foreskelligt protein har forskellige denaturerings grader, og det helt afgørenede for om det kan opvarmes er hvilket du bruger.

Kasein protein tåler opvarmning hvorimod de almindelige ikke gør, men er ofte en del dyrere, så hvis du vil opvarme det på nogen måde er det vejen frem.. Men kasein protein er også langsommere optageligt i kroppen...

Vil det så sige at de proteinbarer jeg har liggende lavet af b.la. valle er totalt ubrugelige? (De er hjemmelavede) Hvad spiser jeg så når jeg indtager dem? Kan de ikke regnes ind i mit daglige proteinindtag?

Link to comment
Share on other sites

Hvis denatureret protein ikke kunne bruges i kroppen, så får man ikke meget glæde af en stegt bøf, eller en oksesteg stegt ved 200 grader i ovnen i 1 time til en kernetemperatur på 75 grader. Jeg tror sagtens at kropppen kan optage denatureret protein.

Langtidsholdbar kakaomælk er da også kraftigt varmebehandlet, men der er da undersøgelser der viser at kakaomælk stadig kan benyttes til muskelopbygning.

UHT-behandling:

http://da.wikipedia.org/wiki/UHT-behandling

Så jeg tror sagtens at du kan røre dit valleprotein ud i grøden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis denatureret protein ikke kunne bruges i kroppen, så får man ikke meget glæde af en stegt bøf, eller en oksesteg stegt ved 200 grader i ovnen i 1 time til en kernetemperatur på 75 grader. Jeg tror sagtens at kropppen kan optage denatureret protein.

Langtidsholdbar kakaomælk er da også kraftigt varmebehandlet, men der er da undersøgelser der viser at kakaomælk stadig kan benyttes til muskelopbygning.

UHT-behandling:

http://da.wikipedia.org/wiki/UHT-behandling

Så jeg tror sagtens at du kan røre dit valleprotein ud i grøden.

Hvordan ser det ud med mine proteinbarer bagt ved 200 grader?

Link to comment
Share on other sites

Man kan også købe noget bageprotein online har jeg set. Det burde i hvert fald skulle holde til det :smile:

Niklas :superman:

Yes, den er jeg med på.. Men jeg har bare det problem at jeg står med 1,5 kg chokoladeprotein som jeg virkelig hader smagen af.. Så derfor er jeg blevet rådet til at lave barer - og nu vil jeg så gerne vide om de barer er totalt værdiløse eller om de stadig er brugbare? :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Yes, den er jeg med på.. Men jeg har bare det problem at jeg står med 1,5 kg chokoladeprotein som jeg virkelig hader smagen af.. Så derfor er jeg blevet rådet til at lave barer - og nu vil jeg så gerne vide om de barer er totalt værdiløse eller om de stadig er brugbare? :4mewantfood:

Næsten alt protein kan reddes med lidt flydende SØD

Link to comment
Share on other sites

Næsten alt protein kan reddes med lidt flydende SØD

Jeg snakker ikke smag. Hvad mener du med at proteinen kan reddes med flydende sødestof?! Jeg vil bare gerne vide om de proteinbarer jeg har liggende er brugbare, altså om jeg kan optage den protein der er i dem eller hvordan det ser ud??

Link to comment
Share on other sites

Mente bare med flydende SØD, at hvis man ikke kan en få en shake ned så hjælper lidt sødestof. Ang: dit protein-problem så er jeg sikker på du godt kan bruge det.

Nårh på den måde. Ja, bruger også SØD i mine shakes for at gøre dem drikkelige :wink: Det var bare med hensyn til om det denaturerede protein kunne optages. Synes det er svært at få et klart svar, der er rigtig mange meninger om netop dette emne når man læser rundt i de forskellige tråde.

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Er helt enig men er kommet frem til, at måske har proteinet taget en smule skade men er stadigvæk ok.

Ja, det er jeg sådan set også kunne bare godt tænke mig en biologisk forklaring også, så jeg er helt sikker. Er der nogen der har den? Eller en idé om hvor stor skaden er.. Altså om jeg stadig godt kan alle 10 g protein der er pr. bar med i mit samlede proteinregnskab :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mente bare med flydende SØD, at hvis man ikke kan en få en shake ned så hjælper lidt sødestof. Ang: dit protein-problem så er jeg sikker på du godt kan bruge det.

Forresten så smager det hammer godt at hælde proteinpulveret i det færdigkogte havregrød!! Har testet det de sidste par morgener! Nammenam! Så til jer der som jeg ikke er vilde med smagen af jeres prot. pulver er det en fremragende måde at kvæle den på! Den mærkelige eftersmag forsvinder helt! NAMMENAM! :4mewantfood: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share