Overhead squat


teddy
 Share

Recommended Posts

For at forbedre min squat ville jeg gerne køre noget overhead squat og tænkte på om der ikk var nogle der havde en god beskrivelse af øvelsen?? Stangens placering, om den skal være lige over hovedet eller lidt begved, om man skal squatte som normalt derudover og lign...

Link to comment
Share on other sites

Den er også god for ryggen, især nederst, men det er primært hvis du er lige så usmidig som jeg.

Kører en ordentlig omgang opvarmning og udstræk først, og så langsomt øger jeg vægten. Husk nu for guds skyld at have vægten på hælene - i denne øvelse har man tendens til at rulle op på forfod/tæer.

God træning,

Niske

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Kan tilslutte mig hvad der er skrevet. Kig altid lige frem. Vægten en smule bag hovedet. Fra startposition med vægten over hovedet skubbes bagdelen bagud og knæene kører fremefter (samtidig). Stangen bevæger sig stor set kun lodret op/ned og bedst muligt balance opnåes når stangen mere eller mindre befinder sig lige over hælene under hele løftet.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Har lige prøvete et par rep selvom jeg ikk ved om jeg gør det helt rigtigt. Men er det normalt er man får ret ømme skuldre af det???

<{POST_SNAPBACK}>

Jup.. Den hård for bagskulderen for mit vedkommende. Har hjulpet meget på min holdning.

<{POST_SNAPBACK}>

Din holdning i øvelserne, eller den generelle holdning? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
bagdelen skal ikke skubbes bagud.... man sætter sig ned og ikke bagud i overhead squat. Den skal nok komme langt nok bagud selvom man ikke prøver på det.

<{POST_SNAPBACK}>

Ingenting sker af sig selv. Selvfølgelig skal man sætte sig bagud og lave knæflexion (det sker simultant) som vist her:

kristaohsquat2.jpg

Hvis du kan sætte dig lige ned uden at sætte dig tilbage skal du godtnok have hypermobile ankler i en grad så dine skinneben kan være parallele med gulvet :blink:

Desuden vil jeg lige påpege der er ret stor forskel om man bruger den ene eller anden form for sko i forhold til hvor meget bagud man sætter sig. Flade sko og man kommer en del længere bagud. VL sko betyder mere knæflexion og hoften længere fremme. Men jeg er dog på det klare med der sker mere knæflexion i forhold til hoftextension i overhead squat set i forhold til squat.

ellers må du checke op på EXRX.net Overhead squat

Hip: Extension (Flexion)

Knee: Extension

PS nogen der har en forklaring på hvorfor hofteflexion har sneget sig ind? En 'typo'? :blink:

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke du rent faktisk har lavet et korrekt over head squat, hvis du mener at man ligefrem skal sætte sig bagud.

Selvfølgelig kommer nummeren en anelse bagud, men hvis du kigger på billedet af den unge dame, kan man da se at hendes yndige bagdel kun er et par cm længere bagude end den ville være, hvis hun stod stående.

Det kan godt være at det er pedanteri, men i trækbenbøjninger tilstræber man en torso, der er så tæt på lodret som muligt og hvis man vil opnå dét, er det helt sikkert ikke en fordel aktivt at forsøge at sætte sig bagud.

Link to comment
Share on other sites

Har lige prøvete et par rep selvom jeg ikk ved om jeg gør det helt rigtigt. Men er det normalt er man får ret ømme skuldre af det???

<{POST_SNAPBACK}>

Jup.. Den hård for bagskulderen for mit vedkommende. Har hjulpet meget på min holdning.

<{POST_SNAPBACK}>

Din holdning i øvelserne, eller den generelle holdning? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Mine holdninger generelt.. Jeg har fået sat alting i perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Har lige prøvete et par rep selvom jeg ikk ved om jeg gør det helt rigtigt. Men er det normalt er man får ret ømme skuldre af det???

<{POST_SNAPBACK}>

Jup.. Den hård for bagskulderen for mit vedkommende. Har hjulpet meget på min holdning.

<{POST_SNAPBACK}>

Din holdning i øvelserne, eller den generelle holdning? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Mine holdninger generelt.. Jeg har fået sat alting i perspektiv.

<{POST_SNAPBACK}>

:nono::4whip::rocketwhore::nonono::newtongue::bottom:

Link to comment
Share on other sites

Har lige prøvete et par rep selvom jeg ikk ved om jeg gør det helt rigtigt. Men er det normalt er man får ret ømme skuldre af det???

<{POST_SNAPBACK}>

Jup.. Den hård for bagskulderen for mit vedkommende. Har hjulpet meget på min holdning.

<{POST_SNAPBACK}>

Din holdning i øvelserne, eller den generelle holdning? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Mine holdninger generelt.. Jeg har fået sat alting i perspektiv.

<{POST_SNAPBACK}>

:nono::4whip::rocketwhore::nonono::newtongue::bottom:

<{POST_SNAPBACK}>

:alright:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
Jeg tror øvelsen vil gøre meget lidt for at forbedre dit squat..!

Det er en okay "atletisk" øvelse, i mangel af bedre ord, men man skal nok spekulere over hvad man regner med at opnå ved øvelsen..

Enig, det er ikke meget ben og underkrop der taxeres.

Men god øvelse til at styrke mave og i mindre grad lænd. Giver godt i hele skulderbæltet og øvelsen kræver koordination. Enhver muskel i kroppen spændes :smile: Er man almindeligt godt konditioneret i undervognen, er mit bud man sikkert 'kun' mærker DOMS i skuldre. Især i starten hvor man ikke mestrer teknikken 100% som der skal til for at balancere med vægten: mindre teknik, mere muskelstyrke må der nødvendigvis kræve for at styre vægten på plads så der er balance.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
jeg tror ikke du rent faktisk har lavet et korrekt over head squat, hvis du mener at man ligefrem skal sætte sig bagud.

Selvfølgelig kommer nummeren en anelse bagud, men hvis du kigger på billedet af den unge dame, kan man da se at hendes yndige bagdel kun er et par cm længere bagude end den ville være, hvis hun stod stående.

Det kan godt være at det er pedanteri, men i trækbenbøjninger tilstræber man en torso, der er så tæt på lodret som muligt og hvis man vil opnå dét, er det helt sikkert ikke en fordel aktivt at forsøge at sætte sig bagud.

Jeg tror sådan set vi er enige (bortset fra det med jeg ikke kører øvelsen korrekt *GRINER* har trænet under kyndig vejledning)

Tror mest det er en strid om de sproglige nuancer og om hvor meget der skal til i cm før man går bagud. Sprogligt er du sikkert nok den der er sluppet heldigst afsted med at gøre dit budskab klart og forståeligt.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Kørte øvelsen for første gang i dag bare med 35 kg 5x6 kan fandeme godt mærke det i lænden nu

<{POST_SNAPBACK}>

Har også kørt den, bare med 20 kg, kanon øvelse,

Den giver mig ikke DOMS i ben og baller som squat med 60 - 70 kg

gør, men er måske mere end alm. squat en øvelse,

der aktiverer hele kroppen.

Det er mit indtryk, at kombinationen af dynamisk øvelse,

og statisk træning er noget af det bedste for muskelvækst.

På samme måde som dragon flags, hvor der holdes spænding

på abs. samtidig med at man bevæger sig.

Altså øvelser for en muskelgruppe, hvor der kræves konstant spænding

af andre store muskelgrupper.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share