Kvalme og opstød ved spinning


tulle
 Share

Recommended Posts

Gennem de sidste par uger har jeg fået problmer med kvalme og/eller opstød der kommer under spinning :blink: Temmelig generende da det ofte betyder jeg ikke kan køre med på programmerne. Føles ofte som om jeg skal kaste op :dry:

Jeg spiser ikke noget de sidste 1½-2 timer før så det kan vel ikke være fordi jeg spiser for tæt på træningen? :unsure:

Jeg sørger for at drikke vand før og under træning...

Jeg er ikke gravid...

Regner med at gå til lægen med det efter anbefaling af to forskellige instruktører jeg har spurgt til råds, men tænkte at der måske sidder andre der har haft lignenede problem og evt ved hvad det kan skyldes?

Hej fra Tulle :smile:

Edited by tulle
Link to comment
Share on other sites

Hvad spiser du og er det altid 1½-2 timer inden... Hvor meget vand drikker du og er det meget koldt?

Q

<{POST_SNAPBACK}>

Det var jo hele tre ting på én gang :tongue:

Som regel spiser jeg brød eller riskager med ost og pålæg.

Drikker mellem 1 og 1½ liter under en spinning time, det er rimelig koldt vand...

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Jeg oplevede det til tider da jeg svømmede.

Det du beskriver lyder simpelthen som om maden ikke er fordøjet ordentligt. To timer burde være nok, men det kan jo være at din mave har svært ved at fordøje lige præcis det du spiser i øjeblikket.

prøv at spise anderledes et par gange og evt at varme vandet op i munden inden du synker det. Varm mave og koldt vand kan være en dårlig blanding.

Q

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Jeg oplevede det til tider da jeg svømmede.

Det du beskriver lyder simpelthen som om maden ikke er fordøjet ordentligt. To timer burde være nok, men det kan jo være at din mave har svært ved at fordøje lige præcis det du spiser i øjeblikket.

prøv at spise anderledes et par gange og evt at varme vandet op i munden inden du synker det. Varm mave og koldt vand kan være en dårlig blanding.

Q

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for rådene Q, det vil jeg prøve :bigsmile: Og mht vandet vil jeg prøve at hælde lidt varmt vand i flasken så det bliver lunkent i stedet for koldt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Jeg oplevede det til tider da jeg svømmede.

Det du beskriver lyder simpelthen som om maden ikke er fordøjet ordentligt. To timer burde være nok, men det kan jo være at din mave har svært ved at fordøje lige præcis det du spiser i øjeblikket.

prøv at spise anderledes et par gange og evt at varme vandet op i munden inden du synker det. Varm mave og koldt vand kan være en dårlig blanding.

Q

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for rådene Q, det vil jeg prøve :bigsmile: Og mht vandet vil jeg prøve at hælde lidt varmt vand i flasken så det bliver lunkent i stedet for koldt :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Tror også, det kan være det med vandet. Kan i hvert fald ikke selv "tåle" at drikke iskoldt vand, når jeg løber eller spinner (eller, dengang jeg løb og spinnede...).

Men det er altså en bedre ide at varme vandet lidt i munden, inden du synker det, end at tage varmt vand fra hanen. :smile: Du ved, bakterier...

Link to comment
Share on other sites

Hey tulle-pigen :smile:

Jeg får også kvalme og "sure opstød" når jeg har spist "groft" mindre end 2 timer før en hård cardio-træning - og hvis jeg har drukket for meget (koldt) vand... det går bedre med "lunkent vand" før og under en spinningtime ...for mit vedkommende.. :smile:

:banana3:

Link to comment
Share on other sites

Hej molboere

Prøv engang at have en håndfuld mandler med i lommen næste gang I er til spin. Mærker i denne sure fornemmelse, æd straks et par stykker. Tro mig, det går væk. Jeg ved ikke hvorfor. Gammelt husråd fra min dejlige mor, men det virker :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er det relativt høje fiberindhold i mandlerne, der kan afhjælpe maveproblemer. Så din mor må da være max. intelligent! :4smartass:

Andre gode fiberkilder er:

Rugbrød, fuldkornsbrød, havregryn og brune ris.

Bælgfrugter, brune og hvide bønner og linser.

Friske frugter.

Tørrede frugter f.eks. rosiner og svesker.

Og jeg vil også fraråde dig det varme vand fra hanen, så bliver du da for alvor syg! :blink: men drik også rigeligt i GOD tid træning. Din krop optager først vandet for alvor ca. 20 min. efter du har drukket det.

Held og lykke med maven! :w00t:

Edited by TimeSet
Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal til spinning er der tre ting jeg ska huske:

1. Drik ca 2 liter vand i løbet af dagen, inden jeg skal spinne

2. Spis ikke de sidste tre timer inden spinningtimen

3. Drik ikke iskoldt vand under timen. Det får jeg lov til at få førnøjelsen af igen, hvis jeg gør det (læs: det stiger op i halsen på mig)

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for rådene allesammen :4thumbup:

Det første jeg vil prøve inden jeg så går til lægen er at drikke lunkent vand inden træning, tappe det koldt nogle timer før jeg skal afsted. Så er der vel ikke så stor baktusse fare eller?

Og kostmæssigt vil jeg prøve at holde mig til en skive rugbrød uden pålæg før træning så :smile:

Link to comment
Share on other sites

Gennem de sidste par uger har jeg fået problmer med kvalme og/eller opstød der kommer under spinning 

<{POST_SNAPBACK}>

Det du beskriver er "reflux"

Udover at begrænse hvad du spiser i mindst 2 timer inden træning, skulle du overveje at sidde mere lige op på cyklen.

Jo mere foroverbøjet du sidder; jo større er chancen for reflux.

Det samme gør sig gældende hvis du oplever reflux når du ligger ned. Hvis du hæver hovedgæret lidt - med puder feks - er der mindre risiko for at opleve dette ubehagelige fænomen

Link to comment
Share on other sites

Brød er ikke nogen god idé i hvert fald.. hvis du spiser et par bananer 1 time ca. før træning kommer det ikke op igen og det giver en rigtig god energi.

Har selv haft det samme problem med boksning, men det var fordi jeg spiste for tæt op ad træningen. hvis du skal spise et solidt måltid ska det være lang tid før du skal træne(Læs: mere end 2 timer). Når du spiser, så prøv at spise langsomt. så du ikke nærmest spiser det hele i én mundfuld.. Så bliver det fordøjet meget bedre og du får mere ud af den energi og proteiner der er i maden.

MVH.

Patrick.

Link to comment
Share on other sites

til gengæld har du smittet mig!

havde lige et stykke burger (fra 3½ time før!!!) oppe og vende, yum yum, smager jo også godt anden gang :dry:

I dette tilfælde var det fordi jeg kørte lige på min grænse (skulle undervise en time og jeg var rigtig nervøs for ikke at være hård nok, men min form er lousy...)

så tag din væmmelig reflux med dig igen, søde :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Igen tak for rådene  :bigsmile:

Fulgte dem allesammen i dag, spiste ikke de sidste 2½ time før spinning, drak kun lunkent vand og satte styret højere. Og jeg fik hverken kvalme eller opstød i dag  :alright:  :cooldance:  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var godt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Selv om det nok er lidt sent at kommentere dette emne, vil jeg lige fortælle følgende: da jeg, som frivillig i CF, var official ved motionsløb mv., fik vi altid at vide, at vi ikke måtte give løberne iskoldt vand, da det kunne "slå maven i stykker", som de sagde. Derfor: isvand er i hvert fald næppe nogen god idé.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share