Fedtfordelingen i fiskeolier


Axbard
 Share

Recommended Posts

Jeg indtager et relativt almindelig kendt fiskeoliemærke som, ifølge de oplysninger jeg kan finde på nettet, for hvert 1 gr fiskeolie indeholder omkring 600 mg omega 3 fedtsyrer med en fordeling som følger

Ca. 50% EPA (eicosapentaensyre)

Ca. 35% DHA (docosahexaensyre)

Ca. 15% andre n-3 fedtsyrer

Pludselig blev min nysgerrighed vakt – hvad består de resterende 400 mg fiskeolie så af?

Hvis jeg laver et opslag på f.eks. salmon fish oil på http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/ kan jeg se at laks, sikkert ikke overraskende, indeholder en del mættet fedt samt andre fedttyper. Jeg antager, at kommerciel fiskeolie bliver raffineret, hvorfor dette opslag nok ikke er repræsentativt for fiskeoliepiller?

Så spørgsmålet er i al sin enkelthed, hvad er den totale fedtsammensætning for 1 gr. fiskeolie?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh,

AxBard

PS jeg blev i parentes lettere overrasket over at fiskeoliekapslerne også indeholder kokosnødolie?

Link to comment
Share on other sites

Raffineringen ændrer ikke det naturlige indhold af fedtsyrer. Så det du finder i frisk laks vil du også finde i en fiskeolie baseret på laks.

Nogle opkoncentrerer omega-3 i fiskeolien. Her vil fedtsyrefordelingen være anerledes ifht. den friske fisk.

Link to comment
Share on other sites

Antaeus,

Jeg takker for dit svar.

Desværre står der ikke hvilken fiskeolie produktet er baseret på – jeg antog blot at laks ville være en af de oplagte fiskearter.

Set i lyset af dit svar, kan jeg se at det var ordet opkoncentrerer jeg skulle have brugt.

Jeg vil kontakte det specifikke firma som importerer ”min” fiskeolie. Hvis jeg får svar, vil jeg delagtiggøre de interesserede på dette forum i svaret.

Mvh,

AxBard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share