Fundament Træning


websam
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu kørt fundament træning de seneste 6 mdr. og ville lige høre om ikke det kunne være på tide at fyrre lidt mere op under kedlerne og komme lidt flere øvelser på eller komme over på et mere fullbody "look a like" ? Pt køre jeg følgende :

Mandag

5x5 Squat

5x5 Bænk

5x5 Skulder

3x8 Biceps

3x10 Mave

Onsdag

5x5 Dødløft

5x5 Bent Over

5x5 Pull Ups

3x8 Lateral Rais

3x10 Mave

Fredag

5x5 Squat

5x5 Skrå Bænk

5x5 Dips

3x8 Biceps

3x10 mave

Kunne man ikke forstille sig noget i stil med følgende el. bliver det for meget :

Mandag - Onsdag - Fredag

5x5 Squat

5x5 Dødløft

5x5 Bænk

3x8 Skulder

3x8 Læg

3x8 Bent Over

3x8 Skrå Bænk

3x8 Lateral Rais

3x8 Mave

Så kunne man jo variere øvelserne ind i mellem for ikke det bliver for kedeligt. Og så med en proggresion udfra 1rm der hedder :

Uge 1 67,5 %

Uge 2 70,0 %

Uge 3 72,5 %

Uge 4 75,0 %

Uge 5 77,5 %

Uge 6 80,0 %

Uge 7 82,5 %

Uge 8 85,0 %

Ser det helt tosset ud, er der for mange øvelser, for få øvelser eller skal der skiftes nogle ud ?

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Det ser monster hårdt ud, du har stort set fordoblet workloaden 

I forhold til TJs program,

jeg ville dividerer antal sæt med 2, så ser det mere realistisk ud

og så vil jeg fjerne Skrå Bænk og Lateral Rais og indsætte dips og chin

Det var også derfor jeg spurgte :bigsmile: Med hensyn til dips så døjer jeg til stadighed med dårlig skulder/bryst efter et dårligt dips forsøg :mad: så det kommer til at vente med den dips. Så skrå bænk er vel ok indtil jeg kan dippe igen eller skal jeg tage Cg bænk istedet ?

Og jeg kan godt se at jeg ikke havde fået Chin ups med, min fejl.

Så noget i denne stil :

3x6 Squat

3x6 Dødløft

3x6 Bænk

3x6 Skulder

3x6 Læg

3x6 Bent Over

3x6 Skrå Bænk/Cg Bænk

3x6 Chin Ups

3x6 Mave

Og hvad med Proggresionen er det ok ?

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Syntes nu ellers det ser meget godt ud.

Jeg kører selv noget ligende, men som Arnold siger skulle du nok fjerne et sæt af alle de øvelser som du ikke kører 5x5 i. Så skulle du skifte mellem Squat og DL, så du den ene dag kører squat og den næste DL osv.

Men ville også fjerne skrå bænk og udsifte den med f.eks Dips el. Chins.

Hvilken skulder øvelser er det du mener. Jeg kan varmt anbefale Military presses.

F.eks:

5x5 Squat / 5x5 Dødløft

5x5 Bænk

2x8 Bent Over

2x8 Skulder

2x8 Læg

2x8 Chins / Dips

2x8 Lateral Rais

2x8 Mave

Edited by Skjold
Link to comment
Share on other sites

Syntes nu ellers det ser meget godt ud.

Jeg kører selv noget ligende, men som Arnold siger skulle du nok fjerne et sæt af alle de øvelser som du ikke kører 5x5 i. Så skulle du skifte mellem Squat og DL, så du den ene dag kører squat og den næste DL osv.

Men ville også fjerne skrå bænk og udsifte den med f.eks Dips el. Chins.

Hvilken skulder øvelser er det du mener. Jeg kan varmt anbefale Military presses.

F.eks:

5x5 Squat / 5x5 Dødløft

5x5 Bænk

2x8 Bent Over

2x8 Skulder

2x8 Læg

2x8 Chins / Dips

2x8 Lateral Rais

2x8 Mave

Ja ok, jeg havde oxo lidt tænkt på den løsning med squat man-fre den ene uge og død man-fre den anden. Skulder øvelsen er stående skulder pres over hovedet med vægt stang.

Så det vil ligne noget i stil med dette :

Mandag

5x5 Squat

5x5 Bænk

2x8 Skulder

2x8 Læg

2x8 Skrå bænk

2x8 Chin ups

Onsdag

5x5 Dødløft

5x5 Bænk

2x8 Skulder

2x8 Læg

2x8 Skrå bænk

2x8 Chin ups

Fredag

5x5 Squat

5x5 Bænk

2x8 Skulder

2x8 Læg

2x8 Skrå bænk

2x8 Chin ups

Så er der pillet lidt af øvelser/sæt fra de forskellige dage, men hvad med proggresionen er den ok ?

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu kørt fundament træning de seneste 6 mdr. og ville lige høre om ikke det kunne være på tide at fyrre lidt mere op under kedlerne og komme lidt flere øvelser på eller komme over på et mere fullbody "look a like" ? Pt køre jeg følgende :

Mandag

5x5 Squat

5x5 Bænk

5x5 Skulder

3x8 Biceps

3x10 Mave

Onsdag

5x5 Dødløft

5x5 Bent Over

5x5 Pull Ups

3x8 Lateral Rais

3x10 Mave

Fredag

5x5 Squat

5x5 Skrå Bænk

5x5 Dips

3x8 Biceps

3x10 mave

Kunne man ikke forstille sig noget i stil med følgende el. bliver det for meget :

Mandag - Onsdag - Fredag

5x5 Squat

5x5 Dødløft

5x5 Bænk

3x8 Skulder

3x8 Læg

3x8 Bent Over

3x8 Skrå Bænk

3x8 Lateral Rais

3x8 Mave

Så kunne man jo variere øvelserne ind i mellem for ikke det bliver for kedeligt. Og så med en proggresion udfra 1rm der hedder :

Uge 1 67,5 %

Uge 2 70,0 %

Uge 3 72,5 %

Uge 4 75,0 %

Uge 5 77,5 %

Uge 6 80,0 %

Uge 7 82,5 %

Uge 8 85,0 %

Ser det helt tosset ud, er der for mange øvelser, for få øvelser eller skal der skiftes nogle ud ?

/Websam

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor vil du ændre på det???

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du ændre på det???

For at sætte min træning i andet gear og få lidt flere øvelser med de forskellige dage. Jeg ved godt at TJ skriver i sin artikel at man skal køre på det i et år, men har så også set ham skrive at der ikke er noget i vejen for komme lidt mere på efter et ½ år.

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du ændre på det???

For at sætte min træning i andet gear og få lidt flere øvelser med de forskellige dage. Jeg ved godt at TJ skriver i sin artikel at man skal køre på det i et år, men har så også set ham skrive at der ikke er noget i vejen for komme lidt mere på efter et ½ år.

/Websam

<{POST_SNAPBACK}>

Det er der heller ikk, man skal bare vide at det ikk er nødvendigt

Link to comment
Share on other sites

Det er der heller ikk, man skal bare vide at det ikk er nødvendigt

Jeg er med på at det ikke er nødvendigt og har også haft god fremgang det første halve år, men nu skal der ske noget andet.

Men er det ellers ok med program og proggresion som ovenfor ?

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville smide den skrå bænk ud, og træne biceps i stedet (lidt disco er man  )
Syntes du ikke den rammes rigeligt i forvejen ?
Hvis jeg var dig ville jeg nok helt opgive ide`en om fullbody, og køre noget 2-split istedet

Det ville jeg gerne have lidt argumenter for med fullbody kommer jeg igennem hele kroppen 3 gange på en uge og ikke kun 2 gange som i et 2 split ?!?

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Kunne man ikke forstille sig noget i stil med følgende el. bliver det for meget :

Mandag - Onsdag - Fredag

5x5 Squat

5x5 Dødløft

5x5 Bænk

3x8 Skulder

3x8 Læg

3x8 Bent Over

3x8 Skrå Bænk

3x8 Lateral Rais

3x8 Mave

/Websam

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes faktisk det ser okay ud, dog ville jeg mene at 2x8 ville være mere passende til at lægge ud med. Man kan altid give den mere gas! Også ville jeg nok også ændre lidt på øvelserne.

Mit forslag:

5x5 Squat

5x5 Bænk

5x5 Dødløft

2x8 Militray

2x8 Bent Over

2x8 Dip

2x8 Chinup

2x12 Læg

.. jeg tror du får rigeligt med mave træning i Squat og Dødløft. Men ellers kan du kan godt smide en maveøvelse ind.

Link to comment
Share on other sites

Eks:

Vi holder os til basis øvelser,

2-split

Workout 1:

Bænkpres

DB incline

Military press

Dips

Dragonflags

Muligvis rotator work.

Workout 2:

Squat

Dødløft

Chins

Bent rows

læg

muligvis shrugs

sådan et pas kan udføres på en 1.5-2 timer afhængig af energien

Fullbody

Squat

bænkpres

Dødløft

Db incline

Chins

Military

Bent rows

Dips

Læg

Dragonflags

Muligvis shrugs og rotator cuff work

Hvis der køre med den samme intensitet, tager fullbody en hel del mere tid, hvilket kan være svært at nå hvis man har et normalt arbejde, Dertil kommer kravende om restitution som bliver større i takt med den øgede volumen.

Personligt tror jeg heller ikke at der en nævneværdig forskel på resultaterne ved kun at køre kroppen igennem 2 gange om ugen.

Noget helt andet og et adels useriøst argument er så at det er federe at træne tidere

Derfor :4smartass:

Edited by p1kz0r
Link to comment
Share on other sites

Eks:

Vi holder os til basis øvelser,

2-split

Workout 1:

Bænkpres

DB incline

Military press

Dips

Dragonflags

Muligvis rotator work.

Workout 2:

Squat

Dødløft

Chins

Bent rows

læg

muligvis shrugs

sådan et pas kan udføres på en 1.5-2 timer afhængig af energien

Fullbody

Squat

bænkpres

Dødløft

Db incline

Chins

Military

Bent rows

Dips

Læg

Dragonflags

Muligvis shrugs og rotator cuff work

Hvis der køre med den samme intensitet, tager fullbody en hel del mere tid, hvilket kan være svært at nå hvis man har et normalt arbejde, Dertil kommer kravende om restitution som bliver større i takt med den øgede volumen.

Personligt tror jeg heller ikke at der en nævneværdig forskel på resultaterne ved kun at køre kroppen igennem 2 gange om ugen.

Noget helt andet og et adels useriøst argument er så at det er federe at træne tidere

Derfor :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Federe at træne hvad???

Det full body program du skriver burde da sagtens kunne trænes igennem på 1,5-2 timer.. Så kan stadig ikk se en fordel

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med på at der kan køres mere på et 2 split end på fullbody ingen tvivl om det, men fullbody passer bedst ind i mit kram og får jeg lyst til en dag at køre 2 split så vender jeg tilbage til det. Mit spørgsmål gik på fullbody og 2 split har ingen interesse pt. men ellers ok forslag.

Jeg mangler dog stadig at få svar på om min proggresion er ok, det er der ikke nogen der har svaret på endnu ???

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Nu skal I ikke være efter p1kz0r. Han er inde på noget af det rigtige. Såfremt man ønsker så mange forskelige øvelser som websam vil split være en oplagt mulighed. En anden mulighed ville være, at kører 3 vidt forskelige programer på de 3 dage i et fullbody program. Det kunne feks. se således ud:

Mandag:

Power squat

Bænkpres

Dødløft

Chins

Onsdag:

Front squat

Military press

Goodmornings

Dips

Fredag

Olympisk squat

Incline press

Stiff-leg deadlift

Bent over rows

En anden god ide, såfremt man ønsker at kører mange øvelser, er at skifte fra 5x5 til 4x6. Det giver omtrent den samme workload, men kan ofte føles mere overskueligt med et set mindre. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke efter ham, men er bare mere interesseret i fullbody da det passer mig meget bedre :bigsmile: så godt ord igen :4thumbup:

Og jeg vil da oxo klart vende tilbage til denne tråd hvis jeg skulle skifte mening med hensyn til 2 split.

Er der ingen der har forstand på proggresion siden der ikke er nogen der svare på det ???

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Squatfather> mange tak for lidt opbakning :smile:

Teddy> Jeg taler bare af egne erfaringer, hvis et fullbody program med mange øvelser bliver kørt med relativ høj intensitet, så bliver det altså en tids krævende affære :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Er der ingen der har forstand på proggresion siden der ikke er nogen der svare på det ???

<{POST_SNAPBACK}>

Såfremt du kan kører 5x5x100kg kunne du jo eventuelt prøve følgende:

Uge 1: 5x5x80

Uge 2: 5x5x85

Uge 3: 5x5x90

Uge 4: 5x5x95

Uge 5: 5x5x100

Uge 6: 5x5x90

Uge 7: 5x5x95

Uge 8: 5x5x100

Uge 9: 5x5x105

Uge 10: 5x5x110

Link to comment
Share on other sites

Nu skal I ikke være efter p1kz0r. Han er inde på noget af det rigtige. Såfremt man ønsker så mange forskelige øvelser som websam vil split være en oplagt mulighed. En anden mulighed ville være, at kører 3 vidt forskelige programer på de 3 dage i et fullbody program. Det kunne feks. se således ud:

Mandag:

Power squat

Bænkpres

Dødløft

Chins

Onsdag:

Front squat

Military press

Goodmornings

Dips

Fredag

Olympisk squat

Incline press

Stiff-leg deadlift

Bent over rows

En anden god ide, såfremt man ønsker at kører mange øvelser, er at skifte fra 5x5 til 4x6. Det giver omtrent den samme workload, men kan ofte føles mere overskueligt med et set mindre. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Og det ville jeg jo stadig kalde full body :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mandag:

Power squat

Bænkpres

Dødløft

Chins

Power squat? hvad menes der med power? Ekspolsiv? eller?

Man kunne også køre fx 5x5 i de 3 store, også havde to ekstra øvelser som skifter imellem. Ideen med at havde flere fullbody-pas er rigtig god, og giver utroligt mange muligheder. Det kan helt sikkert anbefaledes.

.. men bygger fundament træning for begyndere ikke også på det¿?

Edited by kagepis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share