Træning med en lændeskade


RAMMSTEIN
 Share

Recommended Posts

Jeg kæmper pt. med en skulderskade samt en lændeskade. Skulderskaden stammer fra et PR-forsøg i bænkpress og skulderskaden er forårsaget af for mange løft med dårlig stil. Begge skader er i mærkbar bedring.

Jeg har i et stykke tid benyttet et fullbodyprogram baseret på hovedsageligt isolationsøvelser, som er skånsomme for lænden. Jeg vil nu gerne igang med en lidt mere "hardcore tung træning", men jeg er meget i tvivl om valget af øvelserne. Jeg går til genoptræning af lænden ved en fysioterapeut og vil derfor gerne anvende øvelser som belaster lænden mindst muligt.

Jeg kan, uden størrere gener, gennemføre, scott-curls, legcurls/legexstension, pulldowns, pressdowns, french-press. db-pec-flyers, bechpress, side-laterals, crunches, seated calfraise, kickbacks, cablecrossovers og pullovers.

Jeg vil gerne høre forslag til andre øvelser hvor belastningen af lænden er minimal.

Jeg overvejer at forsøge med "chambered barbel rows" men er lidt i tvivl om den alligevel vil belaste lænden for meget?

Jeg er ligeledes interesseret i at høre jeres mening om benpres i.f.h.t. lændebelastning.

Jeg har ladet mig fortælle at belastningen ved benpress skulle ligge hovedsageligt i hofteledet (bagudrettet) kontra lænden og knæledet. Der er selvfølgeligt en belastning af knæledet men ved at undgå for stor knævandring skulle dette være minimalt belastende. Hvad er jeres mening angående udførelse af benpress i.f.h.t. en lændeskade? Er den et godt valg?

Alle råd/meninger er værdsatte da jeg er ved at være træt af mit "svansede" lightweight-program :4crutches::thumb_down::newtongue:

Edited by RAMMSTEIN
Link to comment
Share on other sites

masser af fronsquats og stiffleg er ganske godt når man lider af dårlig rygrad, hvilket jeg selv gør.... det er min erfaring, at alle de små lette fisseøvelser ikke giver noget udbytte

     

          god fornøjelse

<{POST_SNAPBACK}>

Nu skrev Rammstein jo:

Jeg vil gerne høre forslag til andre øvelser hvor belastningen af lænden er minimal.

Måske er stiffleg og squat ikke det bedste, hvis der er problemer med lænden. Jeg ville ihvertfald være varsom med at kaste mig ud i den slags, før du har konsulteret en fagperson :smile:

Link to comment
Share on other sites

Eftersom min glas-lænd har været årsag til mange avs´er vil jeg også lige kommentere lidt - men det kan jo kun blive af egen erfaring og det er ikke sikkert at din lænd reagerer som min.

Men benpres har jeg ingen bøvl med, så længe fødderne er placeret lavt på pladen og med tæerne udad i samme vinkel som knæene. Frontsquat er på forsøgsstadie. Så længe jeg holde fuld fokus på udførslen har jeg ingen problemer, men hvis jeg i et øjebliks uopmærksomhed glemmer at holde svajet bliver jeg straffet promte også selvom jeg af samme årsag kun kører med babyvægte indtil jeg laver øvelsen korrekt selv i søvne. Stifflegs har jeg andre steder her på boardet læst ikke er for sart ryg; jeg holder mig i hvert fald langt væk fra den.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar :wink:

Jeg kan ikke lige finde et billede af chamebered barbel rows, men jeg leder videre og smider et ind senere.

Øvelsen går i sin enkelthed ud på at man ligger på en bænk, der tillader at man kan sænke og hæve en vægtstang til lockout uden at man ramme gulvet. Denne øvelse tillader folk, med en lændeskade, at udføre tunge rows uden nævneværdig lændebelastning.

Jeg holder mig fra øvelser som stifflegged dødløft da lændebelastningen her er noget nær det maksimale.

Jeg har en fornæmmelse af at øvelse blev nævnt som en joke :devil:

Jeg har læst lidt omkring benpress i.f.h.t. lændeskade og er efterhånden overbevist om at denne øvelse er perfekt for mig. Jeg savner den tunge bentræning. Jeg har tidligere kunnet køre squats til parralel med optil 220 kg og de "lettere feminine" legexstensions føles derfor lidt vattede. Jeg sætter dog pris på at kunne anvende denne øvelse til at holde på massen imens jeg cutter og genoptræner/behandler mine skader.

Nu må jeg så igang med at overtale mit center om at investere i en benpress :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Øvelsen går i sin enkelthed ud på at man ligger på en bænk, der tillader at man kan sænke og hæve en vægtstang til lockout uden at man ramme gulvet. Denne øvelse tillader folk, med en lændeskade, at udføre tunge rows uden nævneværdig lændebelastning.
En af de gode ryg-øvelser og samtidig yderst skånsom for lænden!
Jeg holder mig fra øvelser som stifflegged dødløft da lændebelastningen her er noget nær det maksimale

Klogt. Nok den mest farlige øvelse af alle.

Jeg har læst lidt omkring benpress i.f.h.t. lændeskade og er efterhånden overbevist om at denne øvelse er perfekt for mig. Jeg savner den tunge bentræning. Jeg har tidligere kunnet køre squats til parralel med optil 220 kg og de "lettere feminine" legexstensions føles derfor lidt vattede. Jeg sætter dog pris på at kunne anvende denne øvelse til at holde på massen imens jeg cutter og genoptræner/behandler mine skader

45 graders vertikal ben-press kan være gift for lænden - du sidder i forvejen foroverbøjet - der skal så lidt til at du krummer lænden - det har også at gøre med at slæden kommer ned mod dig - og ikke "omvendt" som ved mange andre benpres. Det er ihvertfald vigtig du bruger alle kræfter på i overkroppen at holde dig nede i sædet. Mest optimalt er benpres maskine hvor du i stedet for at skubbe en slæde skubber dig "selv" væk. Endnu bedre bliver det i forhold til din lænde skade hvis du kan justere ryglænet så du ligger fuldstændig ned (dvs en slags front squat i benpres). Dog ikke at forveksle med Front squat med stang der IKKE er at anbefale da den kræver en tip top konditioneret lænd.

Vær bare tilfreds med at køre moderat tung benpres og det du overhovedet får trænet ben fremfor at køre tungt.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Dog ikke at forveksle med Front squat med stang der IKKE er at anbefale da den kræver en tip top konditioneret lænd.

<udtale i Peter Plys-mode>:Oh nej dog!!

Så er jeg jo på tynd is, selv om jeg kører dem let. Det virker bare ikke af meget bentræning kun et køre benpres og da "de" har fjernet squatstitivet er det noget mere bekvemt kun at hive stangen op på skuldrerne fremfor hvis den også skal over hovedet og ned bag nakken. Og retur bagefter.

.

.

.

- stof til eftertanke.

Edited by TF vol. II
Link to comment
Share on other sites

45 graders vertikal ben-press kan være gift for lænden - du sidder i forvejen foroverbøjet - der skal så lidt til at du krummer lænden - det har også at gøre med at slæden kommer ned mod dig - og ikke "omvendt" som ved mange andre benpres. Det er ihvertfald vigtig du bruger alle kræfter på i overkroppen at holde dig nede i sædet. Mest optimalt er benpres maskine hvor du i stedet for at skubbe en slæde skubber dig "selv" væk.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan mener du, at det gør en forskel om det er slæden eller sædet der bevæger sig? Rent psykologisk eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

45 graders vertikal ben-press kan være gift for lænden - du sidder i forvejen foroverbøjet - der skal så lidt til at du krummer lænden - det har også at gøre med at slæden kommer ned mod dig - og ikke "omvendt" som ved mange andre benpres. Det er ihvertfald vigtig du bruger alle kræfter på i overkroppen at holde dig nede i sædet. Mest optimalt er benpres maskine hvor du i stedet for at skubbe en slæde skubber dig "selv" væk.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan mener du, at det gør en forskel om det er slæden eller sædet der bevæger sig? Rent psykologisk eller hvad?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm skal prøve at forklare...

Når man skubber sig selv, har man i forvejen justeret maskinen i hak til så langt man kan komme ned i "hug". udgangspositionen er altså en sikker position. På Slæde-modellen, lad os kalde den, der skal du for det første anstrenge meget meget mere for at holde dig i sædet hele tiden. For det andet kommer slæden i mod dig, og stopper du den for sent krummer din ryg helt pr. automatik. Ja faktisk kan slæden mestendels ikke sættes i hak nær bundestillingen - hvor det er kritisk, slæden skal lige have et skub et stykke op først før håndtaget drejes og slæden "sikres". Failer man nær bundstilling er man tvunget til at køre indtil slæden rammer bunden og man sidder mast med krum ryg :wink:

En anden faktor, der hører med når man vurderer de to modeller op mod hinanden er at vertikal benpres ikke har samme udveksling som den anden type benpres. Vertikal er rigtig tung at skubbe i bunden, dette kombineret med man ikke kan sikre slæden nær bunden gør den "potentiel farlig".

Desuden kan man ved en del af de horisontale benpres maskiner lægge sædet ned ala en hacksquat lignende ting. Der vil folk med f.eks. usmidige haser ikke krumme ryg.

Link to comment
Share on other sites

Hmm skal prøve at forklare...

Når man skubber sig selv, har man i forvejen justeret maskinen i hak til så langt man kan komme ned i "hug". udgangspositionen er altså en sikker position. På  Slæde-modellen, lad os kalde den, der skal du for det første anstrenge meget meget mere for at holde dig i sædet hele tiden. For det andet kommer slæden i mod dig, og stopper du den for sent krummer din ryg helt pr. automatik. Ja faktisk kan slæden mestendels ikke sættes i hak nær bundestillingen - hvor det er kritisk, slæden skal lige have et skub et stykke op først før håndtaget drejes og slæden "sikres". Failer man nær bundstilling er man tvunget til at køre indtil slæden rammer bunden og man sidder mast med krum ryg :wink:

Ok, så er jeg med på hvad du mener. Har faktisk aldrig tænkt over, at sædetrykket er ~50% højere ved horisontal versionen fremfor 45 graders benpres.

En anden faktor, der hører med når man vurderer de to modeller op mod hinanden er at vertikal benpres ikke har samme udveksling som den anden type benpres. Vertikal er rigtig tung at skubbe i bunden, dette kombineret med man ikke kan sikre slæden nær bunden gør den "potentiel farlig".

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, den må du godt lige uddybe. Hvordan mener du belastningen ændres ved 45 graders benpres?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Hej St.Pipfugl!

Jeg har set denne legpress i SATS, 'Parken':

legpress

The seat can be positioned at different inclinations to simulate various work angles and reduce total load on the spine.
The cams respect the natural power increase of the lower limbs and guarantee ideal stimulus for the muscle group involved

De har også en mindre udgave, kigger man ned og i mellem benene, ser man et camhjul. Det kan være det SAS' hentyder til når toppen tages af belastningen horizontal legpress? Jeg har fornyligt været forbi SATS i Søborg, der har de opstillet en vertikal legpress. Den er mere primitiv i sin udformning, jeg mener bestemt ikke der her var tale om camhjul.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share