Chokere stofskiftet jævnligt på diæt


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har flere gange set folk der anbefaler, at hvis man er på en diæt med kalorieunderskud, er det en god idé at chokere stofskiftet f.eks. en gang om ugen med at indtage meget energi.

Formålet skulle efter sigende være, at stofskiftet ikke vil forsøge at tilpasse stofskiftet til det (lavere) energiindtag man har - men forblive højt.

Nu er der jo mange myter og meget vrøvl om kostråd, når man vil tabe sig - så jeg vil lige høre om det er nogen der kan be- eller afkræfte historien?

Og hvis man allerede holder stofskiftet højt med masser af styrketræning og cardio - ændrer det så noget?

- Klaus

Link to comment
Share on other sites

Der er mange der er tilhængere af den teori. Synes dog ikke den virker på mig men det er vel individuelt alt efter hvor hurtigt stofskiftet regulerer sig selv. En fordel ved dette er dog at det bliver lettere at holde en stram diæt de andre dage når man har en dag at se frem til, hvor man kan spise hvad man har lyst til

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, ligesom moig, hørt en del tilhængere af ovennævnte teori (selvom det umiddelbart lyder som en IForm-teori  ;) ). Om den så holder vand, er ikke helt afklaret endnu.

Apropos Alt for Damerne, har de en udemærket artikel omkring spinning i denne uge.

Link to comment
Share on other sites

:shakehead: Jeg tror at det er en gang høvdingefysiologi - ud fra hvad jeg har læst om stofskiftet, tror jeg ikke at vores stofskifte er så nervøst og hurtigt til at ændre sig. Så hvis du gerne vil have en undskyldning for at gå amok ved et enkelt måltid Klaus - så tror jeg du skal finde forklaringen uden for videnskaben. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

tja, jeg ville gerne sige enten ja eller nej, men dette kræver vist en længere forklaring.

Man hører tit, at "kroppen sparer på energien". Men er det overhovedet muligt?

En lang række undersøgelser viser, at der ikke sker noget som helst med hvileenergiforbruget(REE) per kg. fedtfri kropsmasse(FFM) ved nedsat energiindtag.

De enkelte undersøgelser, som viser, at der er en forskel, viser så, at energiforbruget er mindre end før vægttabet.

Man kan så vælge at tro, at kroppen "sparer på energien" eller man kan vælge at tro, at der ikke er brug for så meget energi og derfor forbrændes der ikke så meget.

Et eksempel, hvor der skal bruges mindre energi efter vægttab, er ved nedsættelse af blodtryk.

Hjertets arbejde og dermed energiforbrug er ret stort og stiger ved forhøjet blodtryk, hvilket oftest nedsættes ved vægttab.

Nogle undersøgelser viser netop, at overvægtige mennesker med forhøjet blodtryk formindsker deres REE/FFM, mens overvægtige med normalt blodtryk beholder deres REE/FFM efter et vægttab.

Hvis dette er rigtigt, giver det selvfølgelig ikke mening at "booste" sit stofstifte en gang om ugen.

-Overvægtige har højere REE end normalvægtige.

-Overvægtige får det samme REE som normalvægtige, efter de har tabt sig.

Jeg siger ikke, at dette er de vise sten, men jeg har endnu ikke set et forsøg, som viser, at der er en energibesparende effekt og som samtidig tager højde for evt. blodtryksændringer.

Det er her nok også på sin plads at slå fast, at man ikke tager mindre på af at spise en masse på en gang istedet for at spise det samme over længere tid. Kroppen kan sagtens optage alle kalorierne :)

Link to comment
Share on other sites

Da vi nu har emnet oppe og samtidig er godt igang med at aflive myterne, er der så forskel på hvor hurtigt en [meget] overvægtig taber sig i forhold til en MINDRE overvægtig?

Med andre ord: Er det bare en myte, at hvis man er overvægtig, så smider man kilo'erne letterne end en mindre overvægtig person??

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører selv med et forholdsvis lavt energi-indtag (2300 kcal om dagen). Hvor kalorierne primært kommer fra protein, i weekenden vender jeg bøtten på det hele og spiser som det passer mig! :D Alt med måde selvfølgelig, jeg går ikke amok, eller rettere jeg PRØVER ikke at gå amok! :spam:

Det passer med at jeg taber mig 1kg om ugen, og holder vægten weekenden over, taber 1kg til osv.

Link to comment
Share on other sites

Claus B>> godt indlæg

Umiddelbart skulle man jo tro at tab af fedt ville medføre mindre isoleringsevne og dermed mere forbrug af energi for at holde kropstemperaturen. Hvilket trækker i den anden retning.

Jeg troede faktisk at man ved store madmængder på en gang ville kunne observere at energien ikke bliver brugt fuldt ud i kroppen og altså at meget af det passerer gennem kroppen ubrugt. Men dette er altså forkert?

Desuden er der det at når mavesækken gennem længere tid er blevet mindre pga reduceret kost vil en enkelt dag med "fri kost" faktisk betyde at man ikke kan spise sÅ meget som man ville kunne uden diæten.

Link to comment
Share on other sites

:)

Om overvægtige taber sig hurtigere end mindre overvægtige, ved jeg ikke. De bruger jo også mere energi på at flytte deres kropsvægt i det hele taget.

Mht. isoleringsevne, så producerer mennsker normalt mere "spildvarme" end der er nødvendigt for at holde kropstemp. Så at man har større isoleringsevne som overvægtig betyder ikke, at man bruger mindre energi på at holde sig varm med mindre, man opholder sig i kolde omgivelser.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det rene vrøvl at en såkaldt "refeed day" kan gøre dit mål mod lavere fedtprocent lettere. Det handler om peptid-hormonet leptin som er et stof der har en kæmpe indflydelse på hele kroppen og ikke mindst stofskiftet.

Mængden af Leptin falder ved en diæt og det er i høj grad leptin der gør at man føler sult (cravings) da Leptin i samspil med andre stoffer får hjernen til at skrige efter mad, men også får kroppen til at reagere på en måde vi ikke ønsker på diæt: nedsat kropstemperatur (mængden at stofskiftehormon falder på en lav-kalorie diæt), lavt energi-niveau & vores immunforsvars funktioner nedsættes + flere andre ting (jeg kan bare ikke finde dokumentationerne).

Dette kan en refeed day til dels rette op på. Denne refeed day (kan være op til 3 dage) består af at spise masser af kulhydrater, men holde fedtprocenten i maden lav. Kulhydraterne får blodsukkeret til at stige, hvilket samtidig medfører en stigning af insulin og netop insulin får leptin til at stige og denne ene dag (eller 2-3 dage) "snyder" kroppen fordi den nu tror at der er masser af mad på bordet og den "retter" op på stofskiftet, immunforsvaret og (for mig i al fald) en vigtig ting: lysten til at vælte flere liter is, slik og lign. ned i halsen forsvinder i 3-4 dage efter denne "refeed day". Når de 3-4 dage så er gået laver man en ny "refeed day". Mange har success med denne form for diæt - også undertegnede (p.t. på 8% bf - 181cm, 82 kg)

Der kan læses meget mere om Leptin ved at søge på "Leptin and refeed) på groups.google.com

Især nyhedsgruppen misc.fitness.weights har mange interessante tråde om emnet.

mvh Lau Saugman Hansen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share