Gå op


John Johnson
 Share

Recommended Posts

Jeg har spekuleret over det her i noget tid... Men hvad er egentlig den mest hensigtsmæssige måde at gå op i en øvelse på?

Lad os tage et eksempel. Bent løfter 50 kg i bænkpres men føler han snart er klar til at gå op til 52,5. Dog kan han ikke tage de 2,5 kg ekstra i alle sæt. Han kører 3 set @ 8 reps. Er der så smartest at...

a) ... køre det første sæt med 52,5 kg på og så tage to sæt med 50 kg?

B) ... køre de første to sæt med 50 kg og så tage det sidste sæt med 52,5 kg?

c) ... køre tre sæt af 52,5 kg men kun med 6 gentagelser i hvert sæt?

ved a og b var ideen så at man næste træningspas kørte to sæt af 52,2 og så ved tredje træningspas kørte ren 52,5.

ved c var ideen at man næste træninspas kørte 7 reps og ved tredje træningspas kørte 8 reps.

Hvad gør du/I? Noget helt andet måske?

Link to comment
Share on other sites

jeg ville kører sådan her eller sådan kører jeg

tager 2 opvarmnings sæt. med en lav vægt, derefter går sætter alt den vægt jeg skal bruge på, f.eks 50kg og så kører jeg med det ud. altså jeg kører ikke

30kg næste sæt 40kg osv osv

det synes jeg er den bedste måde at trænne på altså find den vægt du kan kører alle dine sæt ud med

Link to comment
Share on other sites

jeg ville kører sådan her eller sådan kører jeg

tager 2 opvarmnings sæt. med en lav vægt, derefter går sætter alt den vægt jeg skal bruge på, f.eks 50kg og så kører jeg med det ud. altså jeg kører ikke

30kg næste sæt 40kg osv osv

det synes jeg er den bedste måde at trænne på altså find den vægt du kan kører alle dine sæt ud med

<{POST_SNAPBACK}>

Ok. Sådan gjorde/gør jeg faktisk også men jeg har prøvet at køre fast på et tidspunkt. Og så er man jo nødt til at give træningen et lille skub... Enten ved kun at tage ekstra i et enkelt sæt eller ved at tage færre gentagelser.

Link to comment
Share on other sites

ja self.

det jeg ville gøre nok så ville være at tage de 52.5kg de første par sæt og derefter tage de 2.5kg af når man ikke kan følge med mere og så tage de sidste sæt, men nu drejer 2.5kg sig jo ikke om skide meget. hold måske en længere pause mellem dine sæt ?

<{POST_SNAPBACK}>

ja det kan selvfølgelig være at det er nok. Tror jeg at jeg vil prøve næste gang jeg skal gå op :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har attached et lille screenshot fra excel. Ville det være muligt at gå frem sådan som jeg viser på det billede? Og er det realistisk at "vinde" 5 kg på en måned når man ikke løfter mere end mig?

EDIT: belastningen i billedet skal selvfølgelig være i kg, og øvelsen er bænkpres.

post-6563-1111156811_thumb.jpg

Edited by John Johnson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share