Pulldown/roning


mvp.
 Share

Recommended Posts

Mange mennesker kan, når de starter med at træne med vægte, løfte mere i pulldown eller roning, end i bænkpres.

De fleste unge mennesker kan hæve sig op i armene, men sjældent løfte deres egen vægt i bænkpres - hvis de altså ikke har trænet.

Jeg gad nok vide om man kan blive ligeså stærk i disse "vinge"-øvelser, som man kan blive i bænkpres. Det er en stor muskelgruppe, men mange prioriterer den tilsyneladende betydeligt lavere end bænkpres. Det er jo sjældent at folk kommer rendende og praler af hvad de kan løfte i sådan nogle øvelser.

For sjov er jeg selv begyndt at køre lidt roning og pulldown/kropshævninger de sidste par måneder, for at prøve ad. Men der er lang vej endnu, da jeg ellers ikke har lavet sådan noget regelmæssigt siden '93.

Hvad siger i - kan "vingerne" mindre end brystet i det lange løb eller hvad?

Jeg gad da godt at kunne hæve mig op i en arm...

Og findes der officielle rekorder i disse øvelser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tager selv mere i træk til nakken (selvom det er min hadeøvelse) end i bænkpres. Min 8RM i træk er 85 (83 med god stil) og 67,5 i bænkpres, og det har undret mig, da det ser ud til at jeg er den eneste i centret, der har det sådan, men måske er det fordi jeg længe havde skodteknik i bænkpres.

I følge guiness (min er godt nok fra 1994) er verdensrekorden i armhævninger 370 med 2 arme sat af sydkoreaneren Lee Chin-yong, medens rekorden i armhævninger med en arm er 22 sat af canadieren Robert Christholm, som også har taget 18 med 2 fingre og 12 med en finger.

Så har du et mål at gå efter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener helt klart at kropshævninger er en øvelse med en kanont potentiale i..  Personligt har jeg været oppe og lave 4 reps med en 27.5 kg håndvægt mellem benene (kropsvægt på det tidspunkt omkring 86-88 kg.. Da jeg kæmpede i judo. At kunne hive med arme/ryg er et-og-alt i judo faktisk)

MEn prøv at læse dette indslag..  Jeg synes det er okay!

pulling your own weight

pull-up træning

en knap så god artikel.. lidt for "poppet" for min smag, men hvad...

Link to comment
Share on other sites

Har lige checket mine gamle yderst mangelfulde notater...  Og jeg har åbenbart været oppe på 3 reps med en 34 kg håndvægt (ca samme kropsvægt)  og har kunnet lave 21 reps engang...

De dage er desværre forbi..  Skal vist til at dedikere lidt mere tid til kropshævninger   ???

Link to comment
Share on other sites

Johnny B-> Jo den er god nok.

Chris27-> Sådan havde jeg det altså det første års tid - hvis ikke endda lidt længere.

Francis-> Det er jo en anelse oven i kropsvægten, med den håndvægt der! Så har du jo ikke meget glæde af en af de der sølle maskiner, hvor men kun kan sætte 100 kg på...

Tak for henvisningerne!

Link to comment
Share on other sites

Forresten, så tror jeg at jeg vil gå efter 35 kropshævninger. Men så ville det nok være en fordel, lige at smide det overflødige fedt. Jeg har en enkelt gang lavet 20 stk, da jeg vejede ca. 85 kg. Men de tider er forbi.

Nu kan jeg lave et enkelt sæt på 12 og så bliver jeg endda helt blå i hovedet og forpustet. Det må der gøres noget ved!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share