Tung dips


cYRAx
 Share

Recommended Posts

Ja, er det farligt at køre tung dips? Her tænker jeg om skadepotentialet..

Dips er jo en basis øvelese (Ret mig hvis jeg tager fejl) og de "skal" man køre tungt for maksimal muskelvækst, ikke? Snakker om en 5x5 rep range..

Edited by cYRAx
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke udtale mig om det er en basis øvelse, eller om det kun er Sq, Dl og Bp der er basis øvelser... Men mht. skadespotentialet, kan jeg udfra egne erfaringer sig at min lille bryst muskel og store bryst muskel blev overbelastet, eller skadet (ved det ikke helt) ved meget tunge dips... men det her var kørt sammen med anden tung bryst træning og for lidt mad... Der burde ikke være de større skadespotentialer, men ville nu alligevel køre 2-3x8-10 pga. den primært aktiver en lille muskel (tricep) og først sekundært en stor (Pectoralis/brystet)...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke udtale mig om det er en basis øvelse, eller om det kun er Sq, Dl og Bp der er basis øvelser... Men mht. skadespotentialet, kan jeg udfra egne erfaringer sig at min lille bryst muskel og store bryst muskel blev overbelastet, eller skadet (ved det ikke helt) ved meget tunge dips... men det her var kørt sammen med anden tung bryst træning og for lidt mad... Der burde ikke være de større skadespotentialer, men ville nu alligevel køre 2-3x8-10 pga. den primært aktiver en lille muskel (tricep) og først sekundært en stor (Pectoralis/brystet)...

<{POST_SNAPBACK}>

Dips ER en basisøvelse på lige fod med squat, bænkpres og lign.

For nogle vil dips kunne give problemer i skulder og/eller albue, fordi man kan komme ud i nogle yderpositioner spm ikk alle kan klare. Men ser dog ingen grund til at man ikk skulle kunne køre den evt 5x5 eller lign, jeg ville betragte den som bænkpres hvis man snakker farlige øvelser og lign :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men ser dog ingen grund til at man ikk skulle kunne køre den evt 5x5 eller lign, jeg ville betragte den som bænkpres hvis man snakker farlige øvelser og lign

Military press som foregår over skulderhøjden (fare for kronisk irritation af slimsæk/afklemning af sener omkring AC-leddet) og dips der foregår i ekstrem yderposition for skuldrene bør være potentielt farligere end bænkpres.

IMO

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

sas har nok ret - et godt tip for dips må være ikke at "synke sammen" men at holde en relativ ret ryg og udføre øvelsen nogenlunde kontrollet...efter min overbevisning specielt i den eccentriske fase. Den koncentriske fase er "nem nok".

Hvad angår military press tror jeg det i høj grad afgøres af den enkelte persons krop. Jeg har ikke én eneste gang haft gener i skulderen ifb med military press, men jeg har hørt om mange der har. Måske kan rotatorcuff træning hjælpe på dette...og et bedre styrkeforhold med hhv. front-og bagskulder.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er "tung træning"? 3 reps? 5 reps? 6 reps?

Jeg spørger fordi jeg netop i dag begyndte at lægge 5 kg ekstra ovenpå min egen kropsvægt og derfor kun tog 6 reps. Men hvis folk herinde mener det er "bedst" at holde sig til 8 reps vil jeg da gøre det fremover...

Edited by John Johnson
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Military press som foregår over skulderhøjden

Øhm, den formulering forstod jeg ikke helt... :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor ikke? Det er da blevet nævnt på mol før, blandt andet af /Niels. Bevægelser, hvor armene er hævet over skuldrene, har generelt et højt skadespotentiale. Det ved du nok allerede, men jeg syntes da det var indlysende ud fra formuleringen.

Link to comment
Share on other sites

Military press som foregår over skulderhøjden

Øhm, den formulering forstod jeg ikke helt... :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor ikke? Det er da blevet nævnt på mol før, blandt andet af /Niels. Bevægelser, hvor armene er hævet over skuldrene, har generelt et højt skadespotentiale. Det ved du nok allerede, men jeg syntes da det var indlysende ud fra formuleringen.

<{POST_SNAPBACK}>

Ah, tror jeg læste den forkert... :bigsmile:

Tog vidst fejl af et manglende komma som indikation til en indskudt sætning... Så troede at det var betydningen "( Den type) military press der køres over hovedet" og så tænkte jeg bare "What?" :laugh:

Men ok, meningen er så "Military press, som køres over hovedet". Den er i vinkel :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Military press som foregår over skulderhøjden

Øhm, den formulering forstod jeg ikke helt... :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Ved over overskulderhøjde, hentyder jeg til når albuen befinder sig højere end skulderen hvilket betyder: overarmen over vandret, hvilket betyder: mindre plads til senerne i skulderen der lettere afklemmes og irreteres over en længere periode.

Jeg har ikke én eneste gang haft gener i skulderen ifb med military press, men jeg har hørt om mange der har. Måske kan rotatorcuff træning hjælpe på dette...
Det tror jeg også har en hel del at sige. Ligesom jeg også tror der er nogen hvis knoglebygning (f.eks. det ravnenæbsformede knoglefremspring / kraveben) gør at der allerede fra start af er og altid vil være for lidt plads/passage til at senerne kan glide gnidningsløst ved vedvarende arbejde over skulderhøjden. Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ligesom jeg også tror der er nogen hvis knoglebygning (f.eks. det ravnenæbsformede knoglefremspring / kraveben) gør at der allerede fra start af er og altid vil være for lidt plads/passage til at senerne kan glide gnidningsløst ved vedvarende arbejde over skulderhøjden.

Glad for det ikke er mig! Jeg kunne ikke leve uden den kongeøvelse. Du har da selv været oppe med nogen solide vægte i military press, har du ikke sas?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvor dybt plejer I at køre DIPS? IMO er skadespotentialet størst ved at køre under parallel i øvelse.

<{POST_SNAPBACK}>

Quote TJ:

(dips er bedst) Hvis man går langt nok ned.

Folk som laver det jeg kalder partial dips spilder deres tid

Til det man kalder godkendt dybde i dip konkurrencer.

Det er en god dip.

Ikke det der lockout crap

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor dybt plejer I at køre DIPS? IMO er skadespotentialet størst ved at køre under parallel i øvelse.

<{POST_SNAPBACK}>

Quote TJ:

(dips er bedst) Hvis man går langt nok ned.

Folk som laver det jeg kalder partial dips spilder deres tid

:smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Dvs parallel el. hvad??? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dips er jo en basis øvelese (Ret mig hvis jeg tager fejl) og de "skal" man køre tungt for maksimal muskelvækst, ikke? Snakker om en 5x5 rep range..

Du kan prøve med lidt variation. 5*5 de første 3-4 uger, dernæst en 8 rep 3 sæt. En idé jeg har fået fra Squatfather.

Og så lige et par spørgsmål om dips, bare for at jeg får detaljerne på plads:

1) Ham her kører dips med overkroppen let bøjet forover. Jeg har fået at vide, at hvis man bukker sig forover når man kører dips, så går øvelsen i brystet. Er det gas, eller skal jeg have lige ryg for at træne triceps?

2) To stole som dips-stativ.. er fornuftigt alternativ? (jeg kører øvelse hjemme, og to jernstænger er ikke lige til at få fat i..)

-Chris

Edited by Chris-
Link to comment
Share on other sites

Det her er lettere pinligt...

Jeg troede, at triceps var den muskel jeg ser i spejlet når jeg spænder.. men efter at have søgt på "biceps" på google, så har jeg fundet ud af, at den muskel faktisk er min biceps.

Selvom jeg ikke har trænet i så læng tid, så synes jeg det er super af mig, at have overset det i så lang tid. :4smartass:

..så nu er det igang med nogle biceps curl med håndvægte og lige stang. Som sagt træner hjemme - andre gode biceps øvelser? Hvad med en gang fornuftige pushups?

-Chris

Link to comment
Share on other sites

Hvad er "tung træning"? 3 reps? 5 reps? 6 reps?

Jeg spørger fordi jeg netop i dag begyndte at lægge 5 kg ekstra ovenpå min egen kropsvægt og derfor kun tog 6 reps. Men hvis folk herinde mener det er "bedst" at holde sig til 8 reps vil jeg da gøre det fremover...

Er der nogen der kan svare på det?

jeg taler selvfølgelig om dips...

EDIT:

Det her er lettere pinligt... 

Jeg troede, at triceps var den muskel jeg ser i spejlet når jeg spænder.. men efter at have søgt på "biceps" på google, så har jeg fundet ud af, at den muskel faktisk er min biceps. 

Selvom jeg ikke har trænet i så læng tid, så synes jeg det er super af mig, at have overset det i så lang tid.  :4smartass:

..så nu er det igang med nogle biceps curl med håndvægte og lige stang. Som sagt træner hjemme - andre gode biceps øvelser? Hvad med en gang fornuftige pushups?

-Chris

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg mener at triceps udgør 2/3 af muskelmassen på overarmen, så den burde du vel også kunne se :wink:

Edited by John Johnson
Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser det egentligt ud med skadepotentialet i bench dips kontra alm. dips?

Jeg synes umiddelbart at bench dips virker mere behagelige for skulderen, så det er måske bare et spørgsmål om at smide tilstrækkelig ekstra vægt på, så man kommer ned på samme rep antal som i alm. dips - så er man ovre det med skulderproblemerne...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at man skal ned til parallel eller under når man laver dips. Og så skal man huske at gøre det kontrolleret og ikke bare "bounce" igennem, fordi det kan give skulderproblemer som undertegnede før har lidt af... :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Det samme her, jeg kører helt ned, så langt som muligt.

dipsn.jpg

Billede fra i dag.

Det samme med squat, helt i bund og pause nede.

Og så ikke tungere end jeg kan klare :laugh:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er "tung træning"? 3 reps? 5 reps? 6 reps?

Jeg spørger fordi jeg netop i dag begyndte at lægge 5 kg ekstra ovenpå min egen kropsvægt og derfor kun tog 6 reps. Men hvis folk herinde mener det er "bedst" at holde sig til 8 reps vil jeg da gøre det fremover..

Er der nogen der kan svare på det?

jeg taler selvfølgelig om dips...

Jeg tror "hvad er tung træning" er et spørgsmål, som der skal gives et individuelt svar på.. personligt mener jeg, at 5*5 er "tung træning", men der er sikkert andre der vil sig at 3*10 er "tung træning", imens andre vil sige noget helt tredje og fjerde.

Da jeg tidligere tilbage spurgte næsten om det samme ("Hvad skal jeg køre: 5*5, eller 8 reps med 3-4 sæt, eller 6 reps med 4-5 sæt osv. osv..."), så fik jeg svaret, at "variation er godt musklerne". Kør f.eks. 5*5 de første 3-4 uger, så skift til 8*3, så skift tilbage til 5*5 eller 3 reps 10 sæt, eller hvad du nu synes er passende.

Jeg mener at triceps udgør 2/3 af muskelmassen på overarmen, så den burde du vel også kunne se  :wink:

Jo da jo, heldigvis. Det, der skete, var, at jeg troede, at den-der "klump" der sidder og strutter opad når man bøjer armen og spænder, at DET var triceps - og så har jeg kørt en masse triceps-øvelser, da jeg troede det ville træne den muskel. Men hva' den eneste "skade" der er sket, er, at jeg har fået nogle pæne triceps, og alligevel er mine biceps flot med. :smile: - har jo kørt mine biceps curls i længere tid + de trænes jo som sekundær muskelgruppe med de andre øvelser jeg laver.

Så, gutter, mine spørgsmål... To stole som dipstativ, er det et fint alternativ? Og for at træne triceps, SKAL min ryg være lige, eller må jeg godt hænge lidt forover?

-Chris

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share