alkohol - hvorfor er det skidt for træningen?


pegazuz
 Share

Recommended Posts

mange er enige om at indtagelse af alkohol er skidt for træning. men hvad er grunden egentlig til at alkohol ikke er hensigtsmæssigt? - bortset fra det tilfælde hvor man drikker sig kæmpefuld dagen før man skal præstere noget stort?

hvordan påvirker alkohol fysikken under træning?

Link to comment
Share on other sites

Alkohol er sløvende.. Og et sløvt CNS er ikke noget der hænger sammen med træning.

Derudover er det vanddrivende.

I store mængder kan det virke imod kroppens testesteron produktion.

Dagen efter vil man typisk være mere "paparm" + at mange har den dårlige vane at æde masser af junkfood under og efter en druktur.

det er ikke noget der påvirker ens træning positivt.

Link to comment
Share on other sites

Der er mange delte meninger om alkohol og træning... En genstand om dagen skader jo ingen steder, det hjælper faktisk på hjertekar sygdomme (Især rødvin er godt for din krop, og det siges faktisk et glas om dagen er bedre end ingenting)...

Hvis du der imod drikker dig banke lam er der flere "negative" ting, alt efter hvordan du kigger på det..

Du får et enormt kcal overskud, som for nogens vedkommende kan hjælpe dem...

Det udtøre kroopen meget...

Du er træt dagen efter...

Din evne til restitution bliver ringere, ikke permanent, men på selve dagen og nok også dagen efter..

Nogle får stor trang til junk-food (jeg har dog slet ikke lyst til mad hvis jeg drikker, hvilket jo også er skidt)

Der er sikkert flere ting, men kan ikke huske dem lige nu... Jeg synes dog ikke at alkohol ødelægger min træning... Jeg træner ikke dagen efter jeg har drukket, og drikker ikke mere end 1 højest to gange om måneden.. og nogle gang går der lang tid imellem.. men det er op til det enkelte individ om personen vil drikke og have det sjovt (hvis man synes det er sjovt) eller lade vær og få en smule mere ud af ens træning... Jeg har valgt at leve sundt i hverdagene også "skeje lidt ud" i weekenderne, hvis der altså er anledning til det :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg tror Blackmoores resume dækker det hele.

Jeg erindrer at Cilius vist fandt en del referencer der omhandlede alkohols indvirkning på vores kroppe, specielt set i relation til træning.

Jeg har ikke læst dem, men har blot gravet dem frem.

Al kredit skal sendes til Cilius for arbejdet.

Mvh,

AxBard

****************************************

I følgende tråd, refereres til indflydelsen på testosteron

http://www.motion-online.dk/fora/lofiversi....php/t9096.html

1: Alcohol Clin Exp Res 2003 Apr;27(4):682-5

Testosterone increases in men after a low dose of alcohol.

Sarkola T, Eriksson CJ.

BACKGROUND: Heavy acute alcohol drinking decreases blood testosterone in men due to an effect on the testicular level. An acute increase in blood testosterone levels after a low alcohol dose has, however, recently been reported in women. The objective of this investigation was to study the effect of a low alcohol dose on testosterone in men and further elucidate the mechanism behind the effect by using 4-methylpyrazole, an inhibitor of alcohol metabolism.

METHODS: A double-blind placebo-controlled interventional crossover trial in random order (n = 13).

RESULTS: After intake of alcohol (0.5 g/kg, 10% w/v), an acute increase in plasma testosterone (from 13.5 +/- 1.2 nmol/liter to 16.0 +/- 1.6 nmol/liter, mean +/- SEM; p < 0.05), a decrease in androstenedione (from 5.1 +/- 0.4 nmol/liter to 4.0 +/- 0.3 nmol/liter; p < 0.05), and an increase in the testosterone:androstenedione ratio (from 2.8 +/- 0.3 to 4.2 +/- 0.4; p < 0.01) were observed. The effects were not observed during pretreatment with 4-methylpyrazole (10-15 mg/kg orally), which inhibited the ethanol elimination rate by 37 +/- 3%.

CONCLUSIONS: Alcohol intake affects the androgen balance in menthrough an effect mediated by the alcohol-induced change in the redox state in the liver.

****************************************

I følgende tråd findes referencer til den reducerede protein syntese

http://www.motion-online.dk/fora/lofiversi....php/t7968.html

1: Acute alcohol administration inhibits the refeeding response after starvation in rat skeletal muscle.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Oct 15

2: Alcohol impairs protein synthesis and degradation in cultured skeletal muscle cells. Alcohol Clin Exp Res. 2001 Sep;25(9):1373-82.

3: Alcoholic myopathy: biochemical mechanisms.

Drug Alcohol Depend. 2001 Aug 1;63(3):199-205.

4: Alcohol myopathy: impairment of protein synthesis and translation initiation. Int J Biochem Cell Biol. 2001 May;33(5):457-73.

5: Comparative effects of acute ethanol dosage on liver and muscle protein metabolism. Biochem Pharmacol. 2000 Dec 15;60(12):1773-85.

6: Inhibition of muscle protein synthesis by alcohol is associated with modulation of eIF2B and eIF4E. Am J Physiol. 1999 Aug;277(2 Pt 1):E268-76.

7: Protein metabolism in alcoholism: effects on specific tissues and the whole body. Nutrition. 1999 Jul-Aug;15(7-8):604-8.

8: Studies on the time-course of ethanol's acute effects on skeletal muscle protein synthesis: comparison with acute changes in proteolytic activity. Alcohol Clin Exp Res. 1997 Aug;21(5):792-8.

9: Time-course changes in skeletal muscle protein synthesis in vivo in response to ethanol. Biochem Soc Trans. 1995 Aug;23(3):467S.

Edited by Axbard
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share