Er styrketræning sundt?


Cheat-freak
 Share

Recommended Posts

Er det sundt at styrketræne?

Jeg har hørt flere herinde snakke om et det er stressende for nervesystemet. Har også hørt "myter" eller hvad man skal kalde det om at man kan holde op med at vokse, men dem har xax og TJ effektivt slået ned. Jeg ved det er sundt at være veltrimmet, at løbe og holde sig i form osv, men at målrettet træne for at få sine muskler så store som muligt...!?

Claus B? TJ? Andre med insigt i anatomien?

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg kommer lidt i tvivl, om du mener styrketræning eller bodybuilding(du skriver ST, men "store muskler" hører vel til BB?)

Men pyt med det :)

Jeg tror, at du får alt det du gerne vil vide ved at læse

denne artikel

Den omhandler godt nok ikke meget tung træning, men der kan jeg ikke forestille mig nogen speciel fordel for ens sundhed. Faktisk er det sådan, at mange SL'ere og BB'ere(jeg slår dem over en kam her, hvilket muligvis er forkert) har forhøjet blodtryk, hvilket giver forøget risiko for en lang række sygdomme.

Det bør dog ikke afholde en fra moderat træning med vægte, men jeg synes nu nok, at hvis man begynder at frembyde symptomer som her (hvilket der tilsyneladende er nogle stykker der gør), så bør man holde igen med træningen.

-i sådan et tilfælde er det bestemt ikke nok med en uges pause - Hvis man er heldig kan 6mdr. klare det.

Link to comment
Share on other sites

De problemer der kan være i forbindelse med forhøjet blodtryk, mon ikke det tit er pga stor kropsvægt og ingen cardiovaskulær træning? Hvis man sørger for at holde det cardiovaskulære system i en form der modsvarer ens skeletmuskulaturs form, så bør det vel være i orden?

Link to comment
Share on other sites

Claus B. Nu kan det godt være det er mig der er meget naiv. Men fordi en person siger han fik hovedepine i forbindelse med træning er det så ikke lidt drastisk at sige at han skal holde igen meget længe. Måske helt op til 6 måneder eller mere?

Kan det i bund og grund ikke bare være pga spændinger i nakken?

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Thomas B: det er selvfølgelig muligt :)

Men der ses en overdødelighed hos SL+BB(jeg slår dem igen over en kam, hvilket muligvis er forkert), hvor det eneste man kan finde er venstresidig forstørrelse af hjertemuskulaturen. Om de har konstant forhøjet blodtryk, ved jeg ikke med sikkerhed, men hvis det var kendt burde det være med i tallene.

Man kunne jo tænke sig, at der er hypertension under tunge løft, hvilket fører til hjertehypertrofi, mens trykket er normalt imellem træning.

Inden det bliver for teoretisk, bør vi nok slå fast, at cardio absolut bør være en del af enhver persons hverdag - også SL'ere og BB'ere :)

Blackice: Måske fik jeg malet fanden lige lovet meget på væggen i nat(det blev også lidt sent med det indlæg.)

Hovedpine er ikke normalt, selvom de fleste mener, at det får man bare en gang imellem. Det er efterhånden blevet en del af vores hektiske hverdag.

Selvfølgelig kan hovedpine havde andre årsager end subarachnoidalblødning - det er det da heldigvis oftest :)

Nu snakkede jeg også om symptombilledet, som MSI først beretter i hans tråd om hovedpine(som jeg linker til ovenfor.)

Jeg kan citere fra en lærebog ("klinisk neurologi og neurokirurgi"): "Momentant opstået hovedpine, ofte i forbindelse med fysisk anstrengelse, coitus, defækation, er det karakteristiske debutsyndrom ved subarachnoidalblødning. Patienten kan ofte fortælle, at hovedpinen ramte 'som et smæld i hovedet' og siden har været vedvarende. En sådan anamnese bør medføre indlæggelse."

(ordforklaring:coitus=samleje, defækation=toiletbesøg, anamnese=sygehistorie)

Vi har ca. 750 tilfølde om året i DK, hvilket ikke ligefrem er grund til alarm, men bestemt stort nok til, at man ikke kan ignorere det.

Selvfølgelig skal man ikke være hamrende nervøs, hver gang man får hovedpine, men man bør altså søge læge, hvis man får ovennævnte symptomer ved anstrengelse.

I DK har vi generelt en overdødelighed og oversygelighed. Traditionen tro giver vi sundhedssystemet skylden, hvilket sikkert også ofte er kritisabelt.

En del forbedring kunne dog komme ved, at den almene befolkning blev "oplært" i "mistænksomme" symtomer og reagerede hurtigere på mistanker.

Selv om pause er en god beh. for en del symptomer, så er det ved at blive en kliche, at det er den første beh. enhver patient får tilrådet.

Det ville da være herligt, hvis fremtiden kunne byde på en ændring i formålet med lægebesøg - imod rådgivning, kontrol, "vedligeholdelse" istedet for behandling og afværgelse af katastrofer.

Ok, så kom der også lige lidt visionært vrøvl i denne tråd :D

Link to comment
Share on other sites

Claus B -> Jeg får jævnligt hovedpine efter en hård træning, det har aldrig bekymret mig, men det bør det måske?? Det forsvinder efter et par timer. Er det ikke meget naturligt at når man anstrenger sig øges trykket i hovedet, og at det kan give hovedpine??

mvh SAB

P.S. Jeg har da også oplevet det ved coitus :D

Link to comment
Share on other sites

overdødlighed os SL og BB`ere. Kan det ikke hænge sammen med brug af AS og lign ulovlige produkter.

Man kan sige to ting, det er ikke sundt at være super rippet, og det er heller ikke sundt at skulle slæbe rundt på 130kg.

Men spørgsmålet er om der er nogen sundsheds fare i det hvis de muskler man har er opnået på "naturligvis" altså uden brug af doping af nogen art. Måske man vejer 100kg, men hvis kroppen har tid til at tilpasse sig til vægten er det så et problem?

Nu har jeg personligt meget sjældent hovedepine, og det er vidst meget længe siden jeg har haft det i forbindelse med træning.

Men den beskrevene symtom har jeg da haft. Med en pludselig smerte. Men det fortager sig altid igen.

Link to comment
Share on other sites

Du har højst sandsynligvis haft symptomer på mange mange flere sygdomme end du tror!

Pas på med at tro du har en sygdom fordi du har noget der minder om det. Alle har hovedpine en gang i mellem, men det betyder jo ikke nødvendigvis at vi alle sammen har en tumor i hjernen :)

Jeg ved ikke om der er lavet undersøgelser om der er forøget risiko for sygdomme ved at veje 100kg, men umiddelbart kan jeg komme med et par problemer der MÅSKE kunne opstå: forhøjet blodtryk og hjerteproblemer.

Nu er der jo ret mange store gutter herinde så du kunne jo spørge om de kender til nogle problemer.......

Link to comment
Share on other sites

Det er så en side af sagen. Men der er ikke ret mange af dem der er i 50`erne. Mange får knæ og hofteproblemer, led problemer, hjerte problemer, og som du siger blodtryks problemer. Man bliver nød til at se lidt frem. Måske det er ok når man er 25 eller 35 men måske når man er 55 det giver lidt kvaler.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig helt rigtigt.....jeg ved ikke hvor gamle folk er herinde, men de er nok ikke 55 alle sammen.

Umiddelbart er det min mening at den største risiko for skader i forbindelse med styrketræning forkert eller slet ingen information om øvelser og træning. Det er rigtig mange der laver mange øvelser forkert og så kan det gå meget galt!

Jeg kan få ondt i ryggen af at se andre træne ryg forkert.....

Link to comment
Share on other sites

SAB: din hovedpine forsvinder jo ret hurtigt igen, så du behøver formentligt ikke at være bange, men generer det dig ikke, at det sker igen og igen?

Hvis jeg var dig, ville jeg da gå til lægen og forhøre mig alligevel - du burde også få undersøgt dit blodtryk(ligesomalle andre burde få det gjort en gang imellem.)

Luciferase: selvfølgelig betyder et symptom ikke,at man har en sygdom, men man skal alligevel tage dem alvorligt.

Desuden er "En sådan anamnese bør medføre indlæggelse" en meget bestemt vending, som jeg ikke har set anvendt andre steder.

Blackice: du har nok også fat i noget af det rigtige med mht. bevægeapparatsskader, men det kan TJ sikkert fortælle mere om :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heldigvis meget sjældent hovedpine - hvis jeg har er det nok mest ifm et par øl over tørsten, og ikke før/under/efter træning, coitus eller defækation :)

Link to comment
Share on other sites

Her for et par uger siden havde vi projektopgave, hvor to piger fra min klasse havde skrevet om tykke børn. Der sagde de (Hvis jeg ellers husker rigtigt) noget om at undervægt var et større problem, og at det var lige så farligt... Okay, det har ikke direkte noget med styrketræning (BB-træning eller Powerlifting) at gøre, men der er vel egentlig mange herinde der har en relativt lav BF%? Jeg ved godt at man fx ikke ville kalde TJ undervægtig normalt (130 kg er sq en del... :)) men hvis vi forestiller os at han har en BF% på 8-9 stykker, så ville han vel i princippet være "undervægtig"...? Hvis de har ret, så er det vel ike sundt i sig selv...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle mene at stor krops vægt kan være et problem uanset om det er fedt eller muller. For det er belastningen på ledene jeg tænker på. Mest i benene. Hofter og knæ. Problemer man tit ser hos tunge mennesker. Men jeg ved ikke hvor stor en forskel det gør at man har trænet. Jeg kunne forestille mig at led problemer ikke er så udbredt hvis man har stærke "led". Jeg har ikke nok viden til at kunne sige om et led i sig selv kan trænes. Feks et knæ. Kan man træne sig til stærke knæ og derved undgå skader?

Men ihvertfald kunne jeg forestille mig at det var et problem,

Link to comment
Share on other sites

det var også til Claus. Så du behøver ik bekymre dig om det.

Jeg kan heller ikke forstå hvis en fedt procent på 8 skulle være et problem. Hvis man ellers er stor og pumpet. Taler vi 4 procent så kan jeg måske forstå det. Men 8 det er ikke er farligt....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share