Div. tilskud


Indian Spirit
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu bestemt mig for i hvert fald at købe noget tidsel- og hørfrøolie. Hvor kan man købe disse to olier ? Jeg leder eksempelvis efter en helsekostbutik i Århus, men jeg er ikke lige bevidst med hvor der ligger en ? Som jeg har forstået tager man f.eks. en spiseske tidselolie hvor man tager 3 hørfrøolie ? Altså forholdet. Det er hvad jeg har læst mig til herinde.

Derudover er der jo f.eks. MSM, Chondroitin og Glucosamin som mig bekendt er til ledene. Er der nogen idé i at bruge disse, eller et af dem, som forebyggelse for en 17-årig knægt ? [redigeret af mod]

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Læs lige reglerne:

Det er ikke tilladt at henvise til forhandlere af kosttilskud eller andet reklamemateriale for kosttilskud.

De tilskud du nævner er alle fornuftige at indtage. Koldpresset tidselolie kan fås i mange supermarkeder. Mht. helsekost forretninger i dit lokalområde.. Google? Kraks? Eniro?

Link to comment
Share on other sites

Læs lige reglerne:
Det er ikke tilladt at henvise til forhandlere af kosttilskud eller andet reklamemateriale for kosttilskud.

De tilskud du nævner er alle fornuftige at indtage. Koldpresset tidselolie kan fås i mange supermarkeder. Mht. helsekost forretninger i dit lokalområde.. Google? Kraks? Eniro?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jeg kom i tanke om det nu her og loggede derfor på igen for at redigere :smile: Sry.

Link to comment
Share on other sites

Der ligger to helsekostbutikker i Klostergade og en i Frederiksallé. Jeg har en enkelt gang købt en koldpresset, økologisk hørfrøolie i Ganefryd (Klostergade), og den smagte fint (=var ikke harsk) :smile:

Har derudover også købt andre produkter/olier i de andre butikker.

Men skal du gøre tidsel-, hørfrø- og evt. andre olier til en fast bestanddel af din kost, er det selvfølgelig vigtigt, at du indtager de respektive olier efter behov, som Anteus nævner. Doserne kan ikke standardiseres, men kun tilpasses ud fra den enkeltes kost. Hvem ved, måske dækker din kost allerede dit behov for netop de fedtsyrer (det gør den dog sikkert ikke :wink: )?

Edit. Mht. glucosamin og de andre produkter, er videnskaben, som jeg har forstået det, stadig lidt usikker på effekten af MSM, men mange har til gengæld god erfaring med det, og bl.a. JS anbefaler det. Ellers skulle effekten af en chondroitin og glucosamin kombo være udmærket underbygget, og for den sags skyld også glucosamin alene, men prøv at søge på det, for det har jo været oppe en del gange, og jeg er i hvert fald ikke så sikker i det :blush:

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Hvis man så skulle vælge ét af de tre MSM, Chondroitin og Glucosamin hvad ville I så mene var fornuftigst ift. vægttræning ?

<{POST_SNAPBACK}>

Glukosaminsulfat

Prøv at læse om forskellen her: http://slidgigt.dk/Behandling/default.aspx?ArtikelID=GS

<{POST_SNAPBACK}>

Ja ifølge den artikel får man jo med Glukosaminsulfat både Glukosamin og svovlen fra MSM. Der står i hvert fald at MSM da ikke behøves da der i forvejen er svovl i sulfaten hvilket jo faktisk lyder helt fint. Ergo må svaret jo så være Glukosaminsulfat ja. Takker :smile:

Der ligger to helsekostbutikker i Klostergade og en i Frederiksallé. Jeg har en enkelt gang købt en koldpresset, økologisk hørfrøolie i Ganefryd (Klostergade), og den smagte fint (=var ikke harsk) :smile:

Har derudover også købt andre produkter/olier i de andre butikker.

Men skal du gøre tidsel-, hørfrø- og evt. andre olier til en fast bestanddel af din kost, er det selvfølgelig vigtigt, at du indtager de respektive olier efter behov, som Anteus nævner. Doserne kan ikke standardiseres, men kun tilpasses ud fra den enkeltes kost. Hvem ved, måske dækker din kost allerede dit behov for netop de fedtsyrer (det gør den dog sikkert ikke :wink: )?

Edit. Mht. glucosamin og de andre produkter, er videnskaben, som jeg har forstået det, stadig lidt usikker på effekten af MSM, men mange har til gengæld god erfaring med det, og bl.a. JS anbefaler det. Ellers skulle effekten af en chondroitin og glucosamin kombo være udmærket underbygget, og for den sags skyld også glucosamin alene, men prøv at søge på det, for det har jo været oppe en del gange, og jeg er i hvert fald ikke så sikker i det :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Efter ptpouls link fandt jeg et par butikker ja. Jeg har så haft ringet til de to, og spurgt hvorvidt de havde begge typer olier. Der lå så en i Jægergårdsgade som jo er relativt tæt på Olympic.

Heh, tror næppe min kost dækker dem nej :poking: Skal have regnet ud hvor meget fedt jeg får og har brug for, for at få de 20-25% ialt af det samlede fødeindtag. Deraf stod der så i en tråd herinde at et 1/4 forhold imellem de to var det man normalt regnede med.

Link to comment
Share on other sites

MSM og Glucosamin bliver givet til gigtpatienter som smertestillende middel. Den sidste forskning på området viser, at Glucosamin virker mere smertedæmpende end "smørende".

Hvad er grunden til at du vil tage det? Du har forhåbentlig ikke slidgigt i en alder af 17? :smile:

Link to comment
Share on other sites

MSM og Glucosamin bliver givet til gigtpatienter som smertestillende middel.  Den sidste forskning på området viser, at Glucosamin virker mere smertedæmpende end "smørende". 

Hvad er grunden til at du vil tage det?  Du har forhåbentlig ikke slidgigt i en alder af 17?  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen grunden var på lang, meget lang, sigt at forebygge. Mere kortsigtet måske at slippe for mindre skader omkring ledene. At du så skriver at det tilsyneladende ikke virker specielt "smørende," så kunne jeg forestille mig at det måske alligevel ikke er velegnet med de tanker jeg havde for øje ?

Så vidt jeg husker har butikken ved siden af hovedindgangen til Bruun's Galleri ret billige priser - 10-20% i forhold til mange andre steder.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo tak der vil jeg da lige kigge ind så :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er altså også mistetænkelig omkring effekten af at fylde sig med diverse naturmedicin præparater.

Umiddelbart ser jeg ingen grund til medmindre du har direkte ledproblemer. Min gamle far på 57 derimod, som døjer med hofte osv, kan MÅSKE have gavn af glucosamin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er altså også mistetænkelig omkring effekten af at fylde sig med diverse naturmedicin præparater.

Umiddelbart ser jeg ingen grund til medmindre du har direkte ledproblemer. Min gamle far på 57 derimod, som døjer med hofte osv, kan MÅSKE have gavn af glucosamin.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror også jeg venter nogle år, men det er nu mit indtryk at virkningen ér dokumenteret. I hvert fald jævnført med tidligere postet link.

Har fået købt både Hørfrø- og tidselolie nu. Bliver dog lidt forvirret idet der i hørfrøolie'en på papiret i pakken står: "Olien er blandet i det optimale forhold af Omega 3/N3 til Omega 6/N6, som ca. 2:1." Det er en Oleune Viate, Oil of Life. Skal det forståes som at der allerede er hvad man behøver deri, og at man derfor ikke behøver supplere op med tidselolien ? :dry:

Ellers regner jeg med om dagen at tage 3 spiseskefulde hørfrøolie, og 1 spiseskefuld tidselolie. Lyder det helt hen i vejret ? Min anden kost består primært af:

Cheasy yoghurt

Solgryn

Fromage Frais

Mælk

lidt makrel

rugbrød

banan

æble

kartofler

kød eller fisk

Derudover, hvor mange ml kan jeg forvente der er i en alm. spiseske ? :dry:

Link to comment
Share on other sites

Da du har nævnt, at du spiser både fisk og makrel så er det alt for meget at indtage 3 spsk af oil of life. På den måde vil du forrykke din omega-3:omega-6 meget kraftigt og det kan blive for meget - den bør være 1:3. Det samlede indtag af både omega-3 og 6 bør kun udgøre ca. 10 % af total energien, mens der også skal være plads til monoumættet fedt (10-15 Energi %) samt en smule mættet fedt (< 7 E%).

En spsk = ca. 15 ml = 13 gram.

4 spsk olie vil jeg aldrig anbefale medmindre ens kost er støvsuget for fedt.

Men du kan prøve at regne lidt på hvor meget fedt du indtager og hvilken slags via tabeller.

Mere fornuftigt ville være at få det meste ind via kosten og så regulere ind med en spsk olie, allerhøjest to.

Link to comment
Share on other sites

Da du har nævnt, at du spiser både fisk og makrel så er det alt for meget at indtage 3 spsk af oil of life. På den måde vil du forrykke din omega-3:omega-6 meget kraftigt og det kan blive for meget - den bør være 1:3. Det samlede indtag af både omega-3 og 6 bør kun udgøre ca. 10 % af total energien, mens der også skal være plads til monoumættet fedt (10-15 Energi %) samt en smule mættet fedt (< 7 E%).

En spsk = ca. 15 ml = 13 gram.

4 spsk olie vil jeg aldrig anbefale medmindre ens kost er støvsuget for fedt.

Men du kan prøve at regne lidt på hvor meget fedt du indtager og hvilken slags via tabeller.

Mere fornuftigt ville være at få det meste ind via kosten og så regulere ind med en spsk olie, allerhøjest to.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, jamen så vil jeg da gå igang med det. Har en nogenlunde idé om hvor de tabeller kunne findes. Hvad angår de 10% hænger det nok meget godt sammen med 2- 2,5 spiseskefuld, minus selvf. det fra makrellen ( den øvrige fisk er én gang om ugen nemlig )

At få det ind mere naturligt igennem kosten er jo fint nok, men f.eks. avocado er dyrt, og nødder er jeg ikke så meget for.

Men mange tak for dit fyldestgørende svar. Jeg vil gå igang med lommeregneren :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share