TV2´s dækning af cykelsporten


Squatfather
 Share

Recommended Posts

Hvad syntes I andre cykelnørder om TV2´s dækning af årets klassikere? I mine øjne er den simpelthen skandaløs. Jeg havde håbet på en mere seriøs dækning, nu hvor Mader var blevet skiftet ud med Thomas Kristiansen. Men faktum er at det er lykkedes TV2 og grave en journalist frem med endnu mindre viden om rytterne end Mader! I søndagens Amstel Gold Race formåede han ikke engang, at identificer den vindende Liquigasrytter som Danilo Di Luca! Men han var selvfølglig også kun blandt løbet 3 største favoriter efter sin sejr i Vuelta Ciclista al Pais Vasco! :wink:

Efterhånden foretrækker jeg istedet at se Eurosports transmissioner, hvor Thomas Bay og Leif Mortensen leverer en god dækning. Dog er det trist med comercial breaks, men heller det end inkompente kommentatorer der ikke engang kan kende de mest kendte ryttere. :smile:

Det er iøvrigt sørgeligt, at TV2 istedet ikke bruger nogle af deres mere kompetente folk, såsom Rolf Sørensen, Dennis Ritter og Henrik Jul Hansen som har været yderst kompetente i de mindre løb de har fået lov at kommenterer. :wink:

Men man er tilsydenladende ikke den eneste der er utilfreds. Nu er Lars Bonde også ude med kritik.

Link to comment
Share on other sites

Cykelløb er så afhængigt af godt speak!! Undskyldningen for at komme af med Mader var jo netop en højere faglighed...

<{POST_SNAPBACK}>

Nu hører jeg jo til dem der jublede da Mader blev fjernet, men Thomas Kristiansen er absolut ikke en fornuftig erstatning. Hans manglende kompetence gør ovenikøbet, at Leth taler endnu mere, og derved udstiller sit manglende indblik i moderne cykelsport. Leth er såmænd god nok, men kun som sidemanden der kommer med historiske vinkler på løbet. Han fortjener en sparringspartner med stort indblik i hvad der sker i sporten. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Cykelløb er så afhængigt af godt speak!! Undskyldningen for at komme af med Mader var jo netop en højere faglighed...

<{POST_SNAPBACK}>

Nu hører jeg jo til dem der jublede da Mader blev fjernet, men Thomas Kristiansen er absolut ikke en fornuftig erstatning. Hans manglende kompetence gør ovenikøbet, at Leth taler endnu mere, og derved udstiller sit manglende indblik i moderne cykelsport. Leth er såmænd god nok, men kun som sidemanden der kommer med historiske vinkler på løbet. Han fortjener en sparringspartner med stort indblik i hvad der sker i sporten. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er fuldstændig enig..

Thomas Kristensen og Jørgen Leth har om muligt trukket niveauet endnu længere ned på tv2. Mader og Leth kunne i det mindste, når de ikke havde andet at snakke om køre ud af en eller anden absurd anekdote-tangent.. Kristensen og Leth kører (som du rigtigt siger squatfather) bare slet ingen vegne for Thomas K. aner bare ikke en pind.

Jeg glemmer ikke enkeltstarten i Paris-Nice (tror jeg det var), hvor Thomas Kristensen har Rolf Sørensen som medkommentator. De sidste ryttere er på ruten og Thomas Kristensen er ved at skrue sig helt op til en journalistisk finale. En rytter (tror det er Dekker) dukker op på skærmen et stykke fra mål og tager et skarpt sving. Thomas K. skriger op "en fantastisk tid - det bliver utroligt spændende bla bla..". Hvorefter Rolf køligt siger "Der er 1 minut fra dét sving til mål. Han når det ikke." Haha - det var SÅ cool sagt af Rolf og udstillede virkelig, at Thomas K ikke aner hvad det er han sidder og ser på :laugh:

Jeg er for snart lang tid siden (mens Mader og Leth stadig var en duo) skiftet til Eurosport, da både Leif Mortensen og Thams Bay begge har været prof. cykelryttere og ved hvad de taler om. Og de følger spoprten tæt og er altid opdateret på rytternes resultater (og kan ikke mindst genkende dem - også de mindre ryttere). Og når de går lidt i stå kan de (som regel Mortensen) altid en eller ande historie om dengang han selv kørte.

Minuset er dog dels reklame-breaks og så at tv2 trods alt har interviews med fx. Riis under etapen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har holdt mig til Eurosport siden sidste VM. Nu er det ingen hemmelighed at jeg har en interesse i damecykling. På TV2 sendte de dameløbet - men talte hele tiden om herreløbet dagen efter. Da Trine Hansen styrter bemærker de det dårligt - og de opdager først at hun er kommet op igen efter 25 min. Havde det været en dansk herre rytter....

Jeg slog over på Eurosport - her leverede Thomas Bay Og Leif Mortensen en kompetent dækning - de kendte rytterne og deres meriter - og de tog løbet alvorligt. Siden da har de været Eurosport for mig. I dag sendte de desvære Fleche Wallone forskudt på Eurosport - så jeg så TV 2 - og det var håbløst.....

Link to comment
Share on other sites

Minuset er dog dels reklame-breaks og så at tv2 trods alt har interviews med fx. Riis under etapen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan sagtens undvære disse interviews fra sportsdirektøren i bilen. Jeg har endnu ikke hørt Thomas Kristiansen spørge dem om noget fornuftigt. Desuden virker det ofte som om, at der for Thomas Kristiansen kun er et hold med i løbene, nemlig CSC. Manden kan jo sidde og bavle i timevis om, hvem Team CSC har med til start. Men at følge løbet udvikling magter manden ikke. Under Paris-Roubaix fattede han jo ikke engang den info de fik fra Scott Sunderland, når de havde ham med over telefonen. Kort tid efter Scott havde fortalt ham, at Lars Bak desvære var udgået efter et styrt på den første pavé, ser man feltet passere en af de øvrige pavéer, hvorefter Kristiansen fortæller, at CSC-rytterne sidder godt med fremme. Det lykkedes ham enda, at spotte Lars Bak! :blink:

Men filmen knækker først for alvor under det næste interview med Scott. Under interviewet åbner Paolini virkligt op for gassen på et af pavéstykkerne og kører væk med bla. Michaelsen og Boonen på hjul i det der skulle vise sig at blive dagens afgørende udbrud. Hverken Leth eller Kristiansen ser noget som helst, og Scott Sunderland som sidder og ser løbet på en skærm i sin bil må gører de to kommentatorer opmærksom på, at nu sker der altså noget! :laugh:

I dag sendte de desvære Fleche Wallone forskudt på Eurosport - så jeg så TV 2 - og det var håbløst.....

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, totalt håbløst. Leth stod i dag for en af de mest tåbelige kommentarer jeg nogensinde har hørt fra en sportskommentator. Efter et styrt ser man Gerolsteinerrytteren Ronny Scholz ømme sig ved siden af en stor betonpille han tilsydenladende er kolideret med, hvorefter Leth konstaterer at det altså gør ondt at kører ind i sådan en betonpille. :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Brian Holm er ganske glimrende som kommentator for Viasat Sport.

Det er sgu en fornøjelse at høre om de historier, samt teknisk viden den mand besider efter utallige år i cykelsporten. :4thumbup:

Viasat har også de belastende reklameblokke, men ikke lige så slemt som hos Eurosport !

Link to comment
Share on other sites

Brian Holm er ganske glimrende som kommentator for Viasat Sport.

Det er sgu en fornøjelse at høre om de historier, samt teknisk viden den mand besider efter utallige år i cykelsporten.  :4thumbup:

Viasat har også de belastende reklameblokke, men ikke lige så slemt som hos Eurosport !

<{POST_SNAPBACK}>

Enig! Brian Holm er utroligt underholdende :smile:

Dels er han gennem sin ryttererfaring meget observant og analyserer løbet udmærket - og er bestemt ikke bange for at sige sin mening!

Desuden giver han sig tid til at forklare simple detaljer om ting, der foregår i feltet. Men det gør ikke noget, for Holm forstår at gøre det med både indlevelse og humor. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Sjovt, at I begge kommer med rosende indlæg om Holm. Under dagens transmission af Romandiet Rundt på Viasat Sport tænkte jeg netop på denne tråd. Holm forstår at peppe transmissionen op, når der ikke sker alverden i løbet. Det er jo både tekniske detaljer ved udstyret, samt diverse oplevelser med de enkelte ryttere han kommer med. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo både tekniske detaljer ved udstyret, samt diverse oplevelser med de enkelte ryttere han kommer med. 

Det var efter han begyndte at informere om cm målene på kranken, som var steget fra 170 mm til 175 mm de sidste 15 år at jeg kom i tanke om den her tråd :laugh:

De små "insider" historier han kan fra sin tid i feltet er også glimrende underholdning :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

De små "insider" historier han kan fra sin tid i feltet er også glimrende underholdning  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, samt hans historier fra arbejdet som sportsdirektør hos T-Mobile. Jeg havde feks. aldrig troet, at Botero var den generte type som aldrig brokkede sig, men blot gjorde hvad han fik besked på uden at kny. Den historie vedrørende dopingkontrolen han fik fyret af i dag var bare klasse. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Brian Holm er ganske glimrende som kommentator for Viasat Sport.

Det er sgu en fornøjelse at høre om de historier, samt teknisk viden den mand besider efter utallige år i cykelsporten.  :4thumbup:

Viasat har også de belastende reklameblokke, men ikke lige så slemt som hos Eurosport !

<{POST_SNAPBACK}>

Enig! Brian Holm er utroligt underholdende :smile:

Dels er han gennem sin ryttererfaring meget observant og analyserer løbet udmærket - og er bestemt ikke bange for at sige sin mening!

Desuden giver han sig tid til at forklare simple detaljer om ting, der foregår i feltet. Men det gør ikke noget, for Holm forstår at gøre det med både indlevelse og humor. :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tænkte præcis det samme som jer begge to, Brian Holm er ret så underholdende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share