Bedste øvelser til Latissimus dorsi?


KristianS
 Share

Recommended Posts

Jeg tror ikke man skal komplicere øvelsesvalget alt for meget. De bedste basisøvelser til latissimus er bent over barbell rows, t-bar rows, dumbell rows og chinups. Alt det andet kabel gøjl kan hjælpe, men er ikke nødvendigt.

Problemet er som regel ikke at folk kører de forkerte øvelser, men at de ikke er gode til at manipulere deres sæt/reps kombinationer. Der er så mange gode måder at øge sin muskelmasse på, men folk drukner i splitprogrammer og øvelser fra den ene vinkel og fra den anden vinkel. Jeg kender flere som har fået særdeles god muskelmasse og styrke i ryggen ved at veksle mellem 5 sæt x 5 reps og 10 sæt x 10 reps i bent over barbell rows. Om folk vil det eller ej, så er volumen af stor betydning hvis man træner for hypertrofi.

De 10 sæt x 10 reps, får mig til at tænke på en særdeles god artikel skrevet af George Turner i Ironman magazine for flere år tilbage. George Turner var en bodybuilder fra den tid hvor der ikke blev brugt steroider. Han var stor og stærk, og havde opnået det vha. tung træning på basisøvelserne. Han anbefalte et meget grundlæggende program, som ifølge hans udsagn ikke bare skulle gøre dig stor, men også stærk. Programmet så nogenlunde sådan her ud:

Dag 1: Ryg og bryst

Bænkpres 10 sæt x 10 reps *

Chinups  10 sæt x 10 reps *

Dag 2: Ben og dødløft

Squat  6 sæt x 10 reps *

Leg curls  6 sæt x 10 reps *

Dødløft  6 sæt x 6 reps **

Dag 3: off

Dag 4: Skulder & Arme

Dumbell skulderpres  10 sæt x 10 reps *

Fransk pres  6 sæt x 10 reps *

Dumbell biceps curls  6 sæt x 10 reps *

Dag 5: off

Dag 6: forfra

* Efter en kort opvarmning går du på en vægt du kan tage 2 hårde sæt x 10 reps med. Tag 5 kg af og gentag. Fortsæt med at tage 5 kg af efter hver andet sæt indtil du har lavet alle 10 sæt.

** Byg op med sæt af 6 reps, til du når et tungt sæt af 6 reps.

Grunden til at jeg præsentere ovenstående program, er bare for at illustere at man ikke behøver at komplicere sit øvelsesvalg mere en højeste nødvendigt. Træn hårdt på basisøvelserne, med varierende sæt/rep kombinationer. Træn tungt. Grunden til at der hele tiden snakkes om det nye program i de kulørte bb blade, er ikke fordi man hele tiden finder nye og effektive programmer og øvelser, men fordi bladene skal sælge. Man kan grundlæggende opsumere korrekt træning med meget få regler. Folk gider bare ikke give penge for bladene hvis der står det samme hver uge. Forståeligt nok.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hey gutter...

Xax> Jeg bruger faktisk allerede bent over row's sammen med dead lift i mit rygprogram kombineret med enkelte træk øvelser. Jeg synes bare ikke at lige går ind og belaster "vingen".

Btw, folk bruger de vildeste animationer vedr. deres profil! Hmm, du ska da snart ha et nyt, ik? Går det ellers godt med træningen?:wave:

Thomas J> Tak for svaret!:wink3:  Du har bestemt givet mig noget nyt at tænke på og lidt guf til en udbedring af mit program.

KristianS

Link to comment
Share on other sites

"Jeg ved at chin up's osv. er en mulighed...men er en wanker til de øvelser"

Altså, du er en wanker til de øvelser fordi de er hårde = det er super øvelser.

Du kan godt gå hen og køre "pull downs" for de er jo "nemmere". De er bare ikke noget nær så produktive som chinups. Min pointe er: Kør chins!!

Selvom man er elendig kan man altid starte et sted. 1 negativ rep, 1 rep, 1 forced rep osv. man kan altid starte et sted. Som jeg læste en eller anden skrev på et andet board:

"if you cant dash out 12 or so full range chinups you are either too fat or too weak, take your pick."

Det kan så være en kombination af begge, men ellers er det meget præcist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share