Zercher squats


Patrick J
 Share

Recommended Posts

Zercher squats er stadig en øvelse, jeg mangler at prøve. Efter sigende skulle den kræve stor styrke og stabilitet i overkroppen, da stangen i den særlige position trækker en forover. Da øvelsen er i Mens Health kan man være sikker på, at den rammer maven :D. Det er vigtigt at der holdes et stramt svaj i ryggen gennem hele øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Yes! Zercher er min afdeling lige for tiden... :cool:

Maven og røv er det som arbejder mest i Zercher squats, og det er som sagt fint hvis ens agenda er at løfte store vægte i squat og dødløft. Sidst jeg kørte Zercher squats, var jeg sågar lidt øm i maven et par dage efter, så ingen tvivl om at den er god for maven også.

Den anden grund til at jeg bruger denne øvelse, er jeg elsker generelt alle øvelser som ser hårde ud og er hårde. Så lidt underlig er jeg nok også :biggrin2: :devil:

Link to comment
Share on other sites

Front squats kan ikke gøre det ud for zercher squats. Zercher squats giver kanon styrke i ryggen. Når man nærmere sig +90 % vægte, så er det træk der er på ryggen meget større end front squat, hvor tyngdepunktet går lige ned igennem kroppen. I zercher squat har vægten en tendens til at trække overkroppen forover. Det bygger særdeles god styrke i mave og lænd at køre zercher squats. Desværre når man ret hurtigt et styrkeniveau, hvor armene ikke rigtigt kan følge med. Men ingen tvivl om det er en god hjælpeøvelse for styrkeløftere. For olympiske vægtløftere har den ikke rigtigt nogen relevans.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Zercher dødløft ville virke på nogenlunde samme måde?

Jeg overvejer nemlig lidt at bruge denne øvelse efter jeg har afsluttet min nuværende 10 ugers cyklus. Det skal så siges at vi i centeret har en slags platform med barstoppere i siderne, svarer til et meget lavt powerrack. så jeg har mulighed for at tage stangen fra en position hvor ryggen ikke rundes.

Link to comment
Share on other sites

Zercher dødløft er OND. Jeg har prøvet at lave singles fra standard højde fra gulvet. Bare det at komme ned og få armene rundt om stangen er en pain. Og med den dybde bliver det med rund ryg og det hele. Men så kommer erector muskulaturen da også til at arbejde mere ;) Stresset på discus skiverne snakker vi ikke om. Generelt er det ikke en øvelse jeg vil anvende som ME øvelse eller fast hjælpeøvelse. Det er en øvelse man kan lave fra tid til anden, for morskabens og variationens skyld.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

"Round back lifting" som man f.eks. praktiserer i Zercher deads er ikke for tøsedrenge!

Som TJ nævner er belastingen på rygsøjlen ENORM.

Hvis vil træne ægte "Dino-style" kommer man dog ikke uden om round back lifting - når man løfter f.eks. løfter tunge sten, sandsække og tønder fra jorden. Til dette kan zercher deads og zercher benøjninger være en god assistanceøvelse.

Brooks har skrevet et udemærket afsnit om ovenstående i DT - round back lifting var noget man praktiserede i stor stil i de goe gamle dage!

Det vil nok være en fordel at øge belastningen ganske langsomt - man kan komme godt og grundigt til skade hvis ens ryg ikke er forberedt.

hej...

Link to comment
Share on other sites

Hej TJ!

Yep tiden flyver :) men jo det er laaaang tid siden jeg postede noget hér - jeg tror jeg på et tidspunkt kørte lidt træt i indlæggene her i forummet ("hvordan får jeg max-pump i min biceps??" etc. etc. :) )

Men jeg har stadig luret lidt i ny og næ - du er sgu still going strong!

Hvordan går det med studiet? powerlifting?

snakkes...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share