Diddley's løbelog


Diddley
 Share

Recommended Posts

Tak for de motiverende indspark :smile:

Jeg bor nogle få km. uden for Heidelberg, dvs. ca. 60km syd for Frankfurt. Der er nærmest umådeligt smukt hernede, det kommer jeg for alvor til at savne. Jeg er endda så priviligeret at have kontor nærmest midt i HD, med udsigt til Neckar-floden og slotsruinen.

Et andet godt er, at der er så kort vej til en masse interessante steder. Paris er ca. 5 timer væk, Milano lidt mere. Zürich kun godt og vel 2. Der er 4-5 timers kørsel til de nærmeste skiområder.

Pt. er varmen dog lidt af en udfordring, week enden skulle byde på omkring 35 grader. Med de temperaturer er det nærmest kun realistisk at løbe tidligt om morgenen eller om aftenen. Heldigvis er der en smule køligere når man kommer lidt op af "skråningerne" og ind i skoven.

Billedet nedenstående er af "stadthalle", som ligger lige over på den anden side af floden ifht. hvor jeg arbejder :smile:

post-1555-1117181080.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tak for de motiverende indspark  :smile:

Jeg bor nogle få km. uden for Heidelberg, dvs. ca. 60km syd for Frankfurt. Der er nærmest umådeligt smukt hernede, det kommer jeg for alvor til at savne. Jeg er endda så priviligeret at have kontor nærmest midt i HD, med udsigt til Neckar-floden og slotsruinen.

Et andet godt er, at der er så kort vej til en masse interessante steder. Paris er ca. 5 timer væk, Milano lidt mere. Zürich kun godt og vel 2. Der er 4-5 timers kørsel til de nærmeste skiområder.

Pt. er varmen dog lidt af en udfordring, week enden skulle byde på omkring 35 grader. Med de temperaturer er det nærmest kun realistisk at løbe tidligt om morgenen eller om aftenen. Heldigvis er der en smule køligere når man kommer lidt op af "skråningerne" og ind i skoven.

Billedet nedenstående er af "stadthalle", som ligger lige over på den anden side af floden ifht. hvor jeg arbejder  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor ser der dejligt ud. Suk, jeg er nok en anelse misundelig...

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Her er stadig ulideligt varmt, idag rundede vi 35 grader. Jeg har opgivet at løbe i dagstimerne, så løbeturen startede først kl. 20.

Jeg løb lige godt 17km på 1.20. Gns. pulsen var på 15, så intensiteten har været riemlig. Der var stadig temmeligt varmt, og det blæser næsten ikke her i dalområdet, så jeg svedte som et svin undervejs.

Jeg har overvejet at finde et nyt løbeprogram for at få lidt mere struktur på min træning. Indtil videre har jeg downloadet et marathonprogram som jeg overvejer lidt. Det indeholder en god blanding af LSD, interval og tempoture. Nogle af ugerne har dog et løbepensum på over 70km, hvilket ikke er helt realistisk.

Et eller andet sted spøger tanken om at løbe et marathon vel også. Der er jo HC Andersen marathon i slutningen af september. det vil jeg live overveje, det kan blive svært at få trænet ordentligt med flytning, nyt arbejde osv.........

Nogle har måske spurgt sig selv, hvem den smukke herre på min avatar er. For dem har jeg den glæde at introducere Patrick, der er en søstjerne. Han bor på Bikini Bottom, sammen med Spongebob Squarepants, der som navnet antyder er en badesvamp. Andre beboere er Mister Crabbs, der er indehaver af burgerbaren "The crusty Crab", blæksprutten Tadeus og det Texanske egern Sandy.

Alle figurerne er med i en tegneserie produceret af Nickelodeon, som er kostelig. Egentlig henvender den sig primært til børn, men en del af humoren er baseret på sarkasme, ironi og absurditeter, der ikke lader Monty Python meget tilbage.

Den kan absolut anbefales.

Edited by Diddley
Link to comment
Share on other sites

Gns. pulsen var på 15, så intensiteten har været riemlig.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Diddley

Ja med en puls på 15 så tonser man virkelig derudaf :laugh::laugh::wink:

Lyder ellers spændende med dine overvejelser omkring et marathon! :smile:

- Dipy

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik en sidste øjebliks forespørgsel om at tage til Norge i tre dage, så her har jeg været siden mandag. Det er derfor kun blevet til lidt løb i fitness centeret på hotellet.

Mandag løb jeg 10km på lidt under 50 min.

I går løb jeg et intervalrogram, der ser ud som følger:

1 km opvarmning med 5min/km

1 km med 4.15min/km

1 km med med 5min /km

1 km med 4.15min/km

1 km med 5min/km

1 km med 4min/km

1,5 km afjogning med 5 min/km

Det var lidt af en udfordring at holde 4 en km. hastighed på 4min, men ganske sjovt at prøve. Generelt er intervaltræning ikke så tosset endda. Ganske intensivt og hurtigt overstået. Jeg vil se om jeg kan gøre det til en fast bestanddel af træningen.

Desværre må jeg også erkende at min kost ikke er den bedste når jeg rejser. Der er simpelthen ikke så meget at give sig til om aftenen andet end at spise og drikke. Det sætter dog en naturlig grænse med prisniveauet i Norge. Hold da kæft her er dyrt :blink:

Den samlede total for maj måned lød i øvrigt på lige godt 230km.

Link to comment
Share on other sites

Som et pudsigt kuriosum ifbm. vores flytning kan jeg fortælle at vi tager vores køkken med hjem (hvis ikke vi kan sælge det først). I store dele af Tyskland er det stadig praksis at tage sit køkken med sig når man flytter. Derefter overlader man det til den nye lejer at installere sit eget :blink: Årsagen er skatteteknisk, hvis man kan tage køkkenet med kan der også afskrives på det. Dette er ikke muligt, hvis det er nagelfast.

Tysk skattelovgivning er for viderekomne, iflg. tyskerne selv omhandler 80% af al litteratur om skatteregler i verden den tyske skattelovgivning. Jeg skal ikke kunne sige om det er rigtigt, men den er ihvertfald mere kompliceret end den danske.

De tyske køkkenproducenter må jo nyde godt af det. Til gengæld kan vi nu indrette et ekstra køkken i vores kælder i Danmark :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Temperaturen tillader stadig ikke løb i frokostpausen. Jeg fortsætter derfor med at løbe om aftenen, når det er lidt køligere.

Igår aftes løb jeg min 10km bakke/skovtur. Gode lette ben, og det var ganske behageligt at mærke at temperaturen faldt efterhånden som man kommer længere og længere op i skoven.

Det er pudsigt, der er et helt specifikt punkt på min rute, hvor det virker som om temperaturen falder 1-2 grader. En af mine kollegaer er kapgænger og påstår at have målt temperaturforskelle på op til 4 grader på hans ture :blink:

Tiden for turen blev i øvrigt 52.30 med en gns puls på 150 og max på 162. Det kniber stadig med at få banket intensiteten i vejret. I aften regner jeg med at løbe 8km tempo, så må vi se om det hjælper lidt.

Link to comment
Share on other sites

De 8km tempotur blev tilbagelagt på 34.51 med en gns. puls på 155 og max på 166. Bortset fra Heidelberg Halvmarathon, så tror jeg ikke jeg kan huske, hvornår min max puls sidst har været oppe på 166.

Den bagende sol er blevet afløst af sommertorden og byger. Faktisk startede den første byge lige da jeg gik ud af døren. Der er ikke noget bedre at løbe i end en varm sommerbyge :smile:

I morgen står den på restitution og søndag en lidt længere tur.

Link to comment
Share on other sites

Temperaturerne har igen bevæget sig ned i et mere menneskeligt område - nu kan det rent faktisk lade sig gøre at løbe i dagstimerne.

I dag løb jeg ind forbi "Alte Brücke", der er en af Heidelbergs seværdigheder (foto nederst).

Ialt var turen på 18km, og tiden blev på 1.25.44 - ok hastighed.

Puls har jeg ingen info om da det pis-puls-ur jeg har igen gik i strejke :mad: . Af og til nægter det at reagere på noget som helst, og så er der ikke andet at gøre end at nulstille det.

I det hele taget er jeg godt træt af lortet, og det er absolut sidste gange jeg køber et Polar ur. Jeg fatter ikke, hvordan man kan forlange 1000 kr for et ur, der ikke engang har lys og hvis glas reflekterer stort set alt så det er umuligt at aflæse tallene i almindeligt dagslys.

Deres menusystem er lige så logisk som dem man finder på en Motorola mobiltelefon (hvilket ikke siger meget) og knapperne kræver nærmest at man bruger trykluft for at trykke dem ind.

Der må være andre, der kan lave det bedre og billigere.

Nå, benene var ok - så bortset fra uret var det en god tur.

post-1555-1117999140.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er nogle gode lange ture du får dig... Der er intet som at løbe i et smukt grønt område der kan få turene til at blive lidt længere...

Jeg kan sagtens dele vreden med dig. Da jeg købte mit polar ur (det næstbilligste, for hvem gider have det billigste :tongue: ) var jeg meget imod at give så mange penge for noget der egentlig ikke kan det store. Stopur, puls, gnm puls, Ur. Det er altså noget tamt i forhold til prisen. Er dog meget glad for at kunne måle puls, bare irriterende at man skal have to ure på hvis man skal lave mellemtider, interval, pause etc. Det er ikke ligefrem fordi de har lavet usability test på dem før de sendte dem på markedet til ågerpris :mad:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer afgjort til at savne naturen hernede, det er svært at finde noget tilsvarende i Vejle.

Heldigvis er vi dog ikke helt så dårligt stillet. Vi har Nørreskoven næsten som nabo og der er en del grønne områder ud langs Vejle fjord. Ovre på den anden side af fjorden ligger Munkebjergskoven, der byder på nogle giftige stigninger :devil: og ok natur også.

Men, helt det samme bliver det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens løbetur blev blandet skov og bakke (igen :smile: ). Alt i alt knapt 8km. Tiden blev lige omkring de 40min, og det lykkedes at få max-pulsen op på 167, selv om gns. pulsen stadig blev hængende på 149.

Vejret i HD opfører sig underligt, den ene dag er det stinkende varmt og den næste dag falder temperaturen 15 grader. Idag har vi klart vejr med omkring 15-18 grader, hvilket er koldt for området på denne tid af året.

Vi kan efterhånden se en ende på vores ophold hernede, og hele familien glæder sig som små børn til at vende hjem. Tanken om at kunne gå i sin egen have kan få mig til at dagdrømme :smile:

Men, det bliver også en interessant oplevelse. For min kone og jeg er "hjem" entudigt DK. Vores ældste var godt 2 år da vi forlod DK, mens den mellemste kun var 8mdr. Den yngste er født i USA.

Det betyder at de to mindste rent faktisk ikke har det samme forhold til DK som os andre, egentlig er de mere tyske end danske. For dem er DK der hvor man besøger bedste-forældrene.

Det bliver interessant at se, hvordan de reagerer når de finder ud af, at vi skal blive i DK fremover.

Link to comment
Share on other sites

Efter en dags restitution løb jeg igen skov/bakketuren omkring klosteret, stigningen der trækker altså tænder :devil:

Det kan man også se på mit pulsur, iflg. har jeg haft en maxpuls på 214 :dry: pis-ur

Vejret i HD bliver ved med at opføre sig underligt. Jeg kan til nød forstå at det må være køligt, hvis der er overskyet og regnvejr. Men, de sidste par dage har vi haft klart vejr og 20 grader :blink: Der burde være 30 på dette tidspunkt af året.

I den kommende week end kører vi til Frankrig, hvor nogle af vores venner har et sommerhus. Det bliver super - god mad og vine hele week enden lang. Ungerne kan boltre sig i haven indtil de segner af træthed.

Der er endda en lille sø i nærheden, så vi kan tage ud og fiske.

Den mindste (nu snart 3 år) må have motoriske vanskeligheder, han ligner ihvertfald et trafikuheld. Hudafskrabninger i ansigtet, på albuerne og på knæene. Stakkels knægt, det er hårdt at være 2 :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Den mindste (nu snart 3 år) må have motoriske vanskeligheder, han ligner ihvertfald et trafikuheld. Hudafskrabninger i ansigtet, på albuerne og på knæene. Stakkels knægt, det er hårdt at være 2  :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Nix. Sådan er de bare... :bigsmile: Det er faktisk interessant at hvor mange gange deres stunts går godt! Min yngste er også snart tre, og jeg kan godt se for mig, at jeg om ganske få år vil prise mig lykkelig over, at der ikke er brugerbetaling på danske skadestuer...

Mit favoritstunt er dog en vens knægt på 2½, der selv trak sin plastiktraktor op til en 3-meters rutschebane og tog den i fin stil udover og landede med hovedet først :blink: .

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Mit favoritstunt er dog en vens knægt på 2½, der selv trak sin plastiktraktor op til en 3-meters rutschebane og tog den i fin stil udover og landede med hovedet først

:laugh: Imponerende, hvad de små overlever.

Vores insisterer på at gøre alt selv, inklusiv lære at cykle :blink: Jeg ved ikke, hvor mange småsten jeg efterhånden har pillet ud af knæene på ham. Det er godt at cykelhjelmen er opfundet.

I fredags løb jeg lidt interval på løbebåndet. Det blev til tre styk, alle på 1km. Det første var med 4.15/km, de næste to med 4min/km.

Inklusiv lidt opvarmning, nedvarmning - blev det til ialt knapt 8km.

Week enden blev tilbragt sammen med gode venner i et sommerhus i Frankrig. God oplevelse med masser af grillmad og rødvin :w00t:

Vi kom hjem søndag aften, lige tids nok til en hurtig 10'er. Tiden blev på 44.39 i et pragfuldt vejr, lige rette temperatur og med solen på vej ned.

Jeg har lidt problemer med lænden, som tager et par km. at komme ud over. Måske skal jeg tilføje lidt mave/ryg træning til programmet.

Der er hujende travlt på arbejdet pt. i næste uge har vi vores største europæiske konference med omkring 2000 deltagere. Jeg skal igen i år på podiet til en af de større præsentationer. Det kræver en masse foreberedelse. Skidtet skulle jo helst virke når man står foran 1000 deltagere.

Link to comment
Share on other sites

Benene var en smule ristede idag efter gårsdagens tempotur. Derfor blev det en skovtur i moderat tempo. Turen har en pragfuld sej stigning lige i starten og er generelt rimeligt kuperet. Belønning kommer efter ca. 7km, hvor man står med den mest vidunderlige udsigt over Neckargemünd.

Turen er vel ialt omkring 9km og jeg løb den igennem på 44.29.

Link to comment
Share on other sites

Benene var en smule ristede idag efter gårsdagens tempotur. Derfor blev det en skovtur i moderat tempo. Turen har en pragfuld sej stigning lige i starten og er generelt rimeligt kuperet. Belønning kommer efter ca. 7km, hvor man står med den mest vidunderlige udsigt over Neckargemünd.

Turen er vel ialt omkring 9km og jeg løb den igennem på 44.29.

<{POST_SNAPBACK}>

:banana3: Hvor er du bare heldig at have sådan et område at løbe i. Jeg er fuld af misundelse :innocent:

Link to comment
Share on other sites

--->Waits,

For at dele goderne lidt (eller træde foden rundt i såret :laugh: ) vil jeg tage det digitale med ud på et par løbeture og tage nogle billeder. Egentlig vil jeg også gerne have nogle med hjem, der er faktisk ganske smukt flere steder på de ruter jeg løber :smile:

Anyway, jeg er lige kommet tilbage efter to dage i Oslo. Det er møgirreterende at flere hoteller er begyndt at forlange penge for at bruge deres fitness-center. På dette kostede det altså 50NOK. :mad:

heldigvis var der tv med pay-tv i centeret, så jeg nåede lige at se Oceans12 mens jeg var på løbebåndet.

Ok film, dog uden sådan for alvor at være god.

Løbeturen blev på 16km.

I næste uge går turen til Lissabon :smile: Det bliver nok ikke til så meget løberi, men maden og vinen er ekceptionel dernede :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Dagens løbetur blev til endnu en bakket skovtur op omkring philosophenweg. Jeg havde glemt at få uret med, så jeg ved faktisk ikke engang hvad tiden blev. Men, dejlig tur. Den er i øvrigt på omkring 7,5km.

Nu nærmer sig tiden også, jeg mangler kun godt 10km for at runde 1000 km i år. Dermed er jeg halvvejs ifht årets mål. Jeg bliver mere og mere lun på det marathon i september, og jeg er pt. i bedre form end jeg har været i lang tid. Hvis jeg kan bibeholde motivationen og ellers stadig kan finde tiden, så er jeg med i Odense i September.

Jeg har besluttet mig for, at hvis jeg deltager - så skal target-tiden være 3.30. Det giver en km-tid omkring de 5 minutter, hvilket passer rimeligt med tiden på de lange stræk i øjeblikket.

Der er vanvigttigt travlt på arbejdet i øjeblikket, alle fokuserer på konferencen i næste uge. Idag havde vi endnu en gennemgang af vores præsentation, og tingene forløb rimeligt glat.

Det er lidt med fingrene krydsede, når der er tre servere der holdes i luften og koordineres med hinanden.

Konferencen bliver også en mulighed for at mødes en sidste gang med en del af mine kollegaer fra forskellige dele af verden. Lidt melankolsk. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Inspireret af Kirschbrandts indlæg i Jarvigs log fandt jeg lige en af klassikerne fra min efterskoletid frem:

1 At lære er at ville

befri sin ensomhed,

at stå ved åndens kilde,

og ydmygt knæle ned,

at spejle sig i tider,

der sov på kildens bund,

mens nye bølger glider

som tegn mod hånd og mund.

2 At lære er at bøje

sig over livet selv

og fylde sind og øje

med tankens himmelhvælv,

at undres og betages,

når livet kommer nær,

at møde, når det dages,

en større sandhed der.

3 At lære er at famle

i mørket, blind og stum,

at sprænge eller samle

sit eget verdensrum,

at vække det, der sover,

og gøre tanken fri,

at se en himmel over

hver drøm, man lever i.

4 Lad aldrig dine drømme

slå bro til vold og drab.

Lad åndens kilde strømme

mod fredens fællesskab.

At værge er at bære

sin brynje uden sværd,

først da vil drømmen være

den største tanke nær.

Det digt er så smukt at det næsten gør ondt.

Det er i øvrigt af Halfdan Rasmussen og fra 49

Link to comment
Share on other sites

Der blev ikke tid til at løbe før i går aftes. Den mindste rundede de 3, og den store skulle til fodbold. Man keder sig ikke med tre børn :smile:

Da alle var puttet, gaverne beundret og dagens kamp analyseret blev der tid til en løbetur.

Igen en af de sædvanlige ture med 4km fladt, 5km stigning og derefter 1km. nedad.

Alt i alt 10km på omkring 53.30. Gns puls på 146 og max på 157 - altså en stille og rolig tur.

2005-tælleren står nu på 998km og 200 m. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

--->DBM,

Jeg deltager ikke i så mange løb, så det kniber lidt med troværdige tider. Når jeg kommer til DK er planen helt klart at deltage i nogle af de lokale løb.

Jeg løb 10km sidste år på omkring 42.30, men vil mene at jeg kan gøre det bedre nu.

5km og Cooper virker lidt kort på mig. Når først skoene er på, vil jeg helst have lidt mere ud af det. :smile:

I rækken af underlige statistikker man kan hive ud af sin log på motionsdagbog.dk, kan jeg se at jeg gns. løber lige godt 10km hver gang jeg er afsted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share