Skal jeg vente med dødløft og squat?


Trier-
 Share

Recommended Posts

Så! Nu har jeg været nede og prøve squatte, bænkpres og sqaut og var da klart overrasket hvor meget de egenligt hjalp. Men da jeg ikke helt var klar over hvordan man tog dødløft, spurgte jeg en træner dernede, som svarede at jeg nok burde vente 2 år mere. Både med dødløft og squat! Men bænkpres kunne jeg godt tage, hvis jeg huskede at gøre det ordenligt. Jeg er 14 år.

Så mit spørgsmål lyder:

Er det træneren der ikke ved en skid?

Sig lige hvis jeg har glemt noget vigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Træneren ved ikke en skid  :wink:

Klø du bare på... men brug et stykke tid på at lære teknikken i squat og død inden du begynder at løfte tungt  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Se det var jeg 100% på i ville svare ;)

Problemet er sådan set at jeg ikke kan sige til træneren, at han ikke ved en skid. Hvis du forstår. Der er vel en grund til han siger det?

Tak på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi han har været på et af de latterligt træner-uddannelser, hvor de bliver fyldt med myter og andet skidt.

Men som Zoa siger, så tag dig tid til at lære øvelserne korrekt, for ellers vil du få problemer, og træneren vil sikkert gå og fortælle han havde ret, hvilket han slet ikke har :wink:

Vil også foreslå dig at bruge en del tid på at læse her på MOL og andre steder, så du kan lære en del om træning og ikke gøre alle de forkerte begynderfejl som forced reps osv. :)

God træning :devil: :4thumbup:

Niklas :superman:

Edited by DonNiklas
Link to comment
Share on other sites

Det er fordi han har været på et af de latterligt træner-uddannelser, hvor de bliver fyldt med myter og andet skidt.

Men som Zoa siger, så tag dig tid til at lære øvelserne korrekt, for ellers vil du få problemer, og træneren vil sikkert gå og fortælle han havde ret, hvilket han slet ikke har  :wink:

God træning  :devil:  :4thumbup:

Niklas :superman:

<{POST_SNAPBACK}>

Tak! ;D

Slet ingen der syntes jeg skal vente? :o

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens få ordenlige resultater uden at køre dødløft. Men du skal ihvertfald ikke prøve dødløft før du har fået ordenlig instruktion fra en der kan sit kram, forkert udførelse kan føre til skader.

PS: Sjovt nok i mit center bliver pigerne instrukterede i dødløft, squat, bænk og drengene kun i bænk og maskiner :(

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens få ordenlige resultater uden at køre dødløft. Men du skal ihvertfald ikke prøve dødløft før du har fået ordenlig instruktion fra en der kan sit kram, forkert udførelse kan føre til skader.

PS: Sjovt nok i mit center bliver pigerne instrukterede i dødløft, squat, bænk og drengene kun i bænk og maskiner :(

<{POST_SNAPBACK}>

Det må være nogle stærke tøser i har jer der så.. Hvordan kan det være drengene ikke må dødløfte/squatte? :smile::poking:

Link to comment
Share on other sites

Træneren mente nok, at du var ret tidligt ude med at løfte tungt.

Man kan vel starte for tidligt.

14 år er ikke meget. Du er jo ikke færdig med at udvikle dig.

Pas på dig selv. Du når det nok.

<{POST_SNAPBACK}>

14 år er mere end nok. Man "udvikler" sig ikke ved at stå stille :dry:

Jo før man kommer i gang, jo bedre fundament og teknik har man senere. Selvfølgelig skal en 14 årig ikke løfte som en 25 årig, men det er da en kæmpe fordel at starte tidligt. Intet i vejen med det.

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens træne squat og dødløft. Da jeg første gang begyndte på vægttræning var jeg på din alder. Dengang bestod mit program udelukkende af basisøvelser som squat, dødløft, bænkpres, power cleans og OH press. :smile:

Men nu du bor i Viborg kunne du jo prøve at smide Utne en PM. Han kunne jo eventuelt give dig lidt instruktion i de to løft. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får set nogle videoklip og læser nogle af de utallige artikler omkring løftene bør du godt kunne tilsnige dig en hæderlig teknik uden at skulle rejse land og rige rundt.

<{POST_SNAPBACK}>

Har allerede set lidt videoer. Så tror jeg har rimelig styr på det. Regner med at tage på et ''Body Pump'' hold på fredag, der bliver det åbenbart vist.

Link to comment
Share on other sites

Er desværre fra Viborg. :(

<{POST_SNAPBACK}>

Da jeg boede i byen (for 7 år siden) lå der Viborg helseklub, bag VW. De fyre virkede dengang til at have god styr på træningen......... Hvis nogle fra dengang da stadig lever.

Link to comment
Share on other sites

Er desværre fra Viborg. :(

<{POST_SNAPBACK}>

Da jeg boede i byen (for 7 år siden) lå der Viborg helseklub, bag VW. De fyre virkede dengang til at have god styr på træningen......... Hvis nogle fra dengang da stadig lever.

<{POST_SNAPBACK}>

Puuuh, ved ikke lige hvor VW er. Men prøver noget Body Pump på fredag, hvor det åbenbart bliver fremvist hvordan man træner det.

Link to comment
Share on other sites

Nu hører jeg mit navn blive nævnt flere gange, hva' er problemet?  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Han ka it hit uu a skvat å dø'-løft :unhappy:

Intruktøren mener ikke en 14-årig bør rode rundt med dem (men bænkpres er jo okay :4smartass:), så han gider ikke lære Trier teknikkerne - utne skal redde ham, mener de kloge :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share