Hypermobil


stryger
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen

Jeg kan ikke selv bidrage med så meget ud over at åbne et forum her, jeg er selv for nylig begyndt både på træning i center samt med amerikansk fodbold.

grunden for dette forum er at søge råd herinde angående træning med hypermobile led, da jeg selv er hypermobil, og dermed let overbelaster led, jeg har ikek kunne finde andre tråde herinde hvor der står noget om netop hypermobilitet, ud over enkelte korte glimt hvor den ene eller den anden nævner at være hypermobil, men jeg tænker at der sikkert er mange herinde som både er hypermobile, og som ved hvad der virker for at minimere led ømhed/smerter.

selv har jeg fået det råd at starte med at træne de store "bærende" muskler først i maskine for at styrke dem til at tage presset af ledene indtil de er oppe på en rimelig størrelse, og først derefter skifte over til at træne de stabiliserende muskler når de "bærende" har styrke til at aflaste ledende.

Min egen bror som har trænet i ca 11 år mener det er ren bullshit, men da han ikke selv er hypermobil vil jeg ikke umiddelbart løbe an på at han har ret, da jeg hellere vil mangle lidt styrke til fordel for sunde led.

Håber der er folk herinde med viden de kan øse ud af

Mvh

Stryger

Edited by stryger
Link to comment
Share on other sites

Er selv meget hypermobil, hvilket har resulteret i at jeg en del år ofte måtte få sat min ryg på plads, og mere eller mindre altid havde ondt i ryggen.

Efter jeg for tre år siden begyndte at styrketræne, har jeg dog ikke de store problemer mere. Min ryg skal stadig sættes på plads nogle gange om året, men jeg har næsten aldrig ondt i ryggen mere.

Da jeg begyndte at træne, startede jeg forholdsvis hurtigt (2-3 mdr) med dødløft. Det hjalp rigtig meget på min ryg. Tidligere havde jeg lavet de obligatoriske bagoverbøj med ryggen for at styrke den nedre rygmuskulatur, men da jeg begyndte på dødløft, så gav det virkelig noget. Min ryg gik stadig af led, men ikke så tit, og jeg havde ikke så ondt i ryggen.

Det var dog først da jeg begyndte at lave stabilitetsøvelser på Swissball, jeg fik endelig bugt med den nedre del af ryggen. Og i dag har jeg stort set aldrig problemer med lænden. Stabilitetsøvelser på swissball vil jeg sige er et must, så dem skal du nok starte med. Det ville jeg gøre hvis jeg skulle gøre det om. Stabilitetsøvelser bør derfor være din første prioritet - det hjælper rigtig meget.

Mit største problem er i dag træning af muskulaturen mellem skulderbladene. Træner en del bend over row, hvilket hjælper en del. Men jeg har ikke fundet noget der er lige så godt for den øvre del af ryggen, som stabilitetsøvelserne for den nedre del.

Mht. til squat så har jeg nogle problemer med den øvelse. Får altid for meget svej i lænden når jeg træner squat, hvilket giver smerte. Er for tiden ved at træne mine nedre mavemusker op, så jeg håber de snart jeg kan holde lænden lige når jeg squatter. Squat er i hverfald - ud fra min erfaring - en øvelse jeg ville være varsom med at starte på, når du er hybermobil. Den er teknisk sværere en dødløft, og så er den ikke så essentiel i relation til din hybermobilitet som dødløft er det.

Skulle andre have nogle erfaringer med, hvordan de takler deres hypermobilitet mht. til øvelsesvalg så hører jeg meget gerne fra dem.

Edited by MRburns
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share