Incline i stedet for normal bænkpres?


mezzan
 Share

Recommended Posts

Det virker som om mange bruger det der incline i stedet for normal bænkpres. Hvis jeg gerne vil have nogle resultater med min brysttræning bør jeg så udskifte bænkpress med incline med håndvægte og stang?

Hvordan stor skal vinklen ca være? Jeg havde også tænkt mig noget incline fly, så det vil komme til at se sådan her ud:

Incline bryst, med stang (Er dette barbell?)

Incline bryst, med håndvægte (er dette dumbell?)

Incline fly, med håndvægte

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo an på hvilke resultater du jagter.

Hvis det er styrke, bør du nok fortsætte med alm. flad bænk sammen med andre øvelser.

Hvis det er bodybuilding så er det sandt, at mange foretrækker incline øvelser fremfor øvelser med flad bænk, da det kan være svært at få toppen af brystet tilstrækkeligt udviklet via flad bænk. Men vi er alle forskellige, og nogle opnår super resultater ved alm. flad bænk, mens andre ikke opnår noget synderligt andet end ømme skuldre.

Barbell = vægtstang

Dumbell = håndvægt

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo an på hvilke resultater du jagter.

Hvis det er styrke, bør du nok fortsætte med alm. flad bænk sammen med andre øvelser.

Hvis det er bodybuilding så er det sandt, at mange foretrækker incline øvelser fremfor øvelser med flad bænk, da det kan være svært at få toppen af brystet tilstrækkeligt udviklet via flad bænk. Men vi er alle forskellige, og nogle opnår super resultater ved alm. flad bænk, mens andre ikke opnår noget synderligt andet end ømme skuldre.

Barbell = vægtstang

Dumbell = håndvægt

<{POST_SNAPBACK}>

netop derfor jeg ik kører alm flad bænk mere. den går direkte i skuldrene, og ka får stortset ik nogfet ud af den....

skal det være flad bænk, så kør den med håndvægte istedet f.eks... det virker bedre på mig hvertfald, men det er jo individuelt.. prøv hvertfald at køre dumbell incline...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå, at skuldrene bliver mere involveret i incline, end alm. flad. Så hvis du har stærke skuldre burde du netop enten køre flad bænkpres, eller decline bænkpres.

For mig handler det bare om, at få nogle kilo på stangen, hvis man skal have udviklet et godt bryst (også toppen) og dertil mener jeg man kommer længere med med flad eller decline, eller begge dele..

men prøv dig frem istedet for, at tag vores ord for gode varer - se hvad der virker bedst på dig selv.

Link to comment
Share on other sites

netop derfor jeg ik kører alm flad bænk mere. den går direkte i skuldrene, og ka får stortset ik nogfet ud af den....

skal det være flad bænk, så kør den med håndvægte istedet f.eks... det virker bedre på mig hvertfald, men det er jo individuelt.. prøv hvertfald at køre dumbell incline...

<{POST_SNAPBACK}>

Alfa

Der er mere skuldre involveret i incline end alm. flad bænk pres,

så hvis man ønsker at træne bryst muskelen er flad bænk eller decline at fortrække

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

netop derfor jeg ik kører alm flad bænk mere. den går direkte i skuldrene, og ka får stortset ik nogfet ud af den....

skal det være flad bænk, så kør den med håndvægte istedet f.eks... det virker bedre på mig hvertfald, men det er jo individuelt.. prøv hvertfald at køre dumbell incline...

<{POST_SNAPBACK}>

Alfa

Der er mere skuldre involveret i incline end alm. flad bænk pres,

så hvis man ønsker at træne bryst muskelen er flad bænk eller decline at fortrække

<{POST_SNAPBACK}>

Rent fysiologisk er det jo sandt nok; men det ændre ikke på det faktum at der er folk der oplever det anderledes. Jeg kender flere der ikke kan køre flad bænk pga. skulderproblemer; men som ingen problemer har ved incline. Muligvis skyldes det vinklen kontra det tryk der er i leddet..

Link to comment
Share on other sites

Flex

Det kan da godt være at mange har problemer med skuldrene ved flad bænk

Men det er lidt irrelevant for spørgeren, han ønsker sit bryst skal vokse

jeg gør opmærksom på at incline bænk pres faktisk træner Pectoralis major mindre end ved flad PB

<{POST_SNAPBACK}>

Bop bop... Det er lige så individuelt hvis du spørger mig (hvilket du jo ikke gør :tongue: )

Som jeg skrev oppe i toppen et sted, så er der mange der ikke får det store respons ud af øvelsen andet end ømme skuldre, mens andre får velvoksne pecs.

Jeg selv har aldrig fået noget rigtigt ud af alm. bænkpres og hælder mere til bp med db's eller incline øvelser.

Link to comment
Share on other sites

jeg gør opmærksom på at incline bænk pres faktisk træner Pectoralis major mindre end ved flad PB

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan da være yderst indivduelt. For mit vedkommende går flad bænkpres stort set kun i skulder og triceps, hvorimod incline på en bænk mellem 30 og 40 grader stort set går direkte i brystet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi bare skal referer til egne erfaring så sige min erfaring, at flad bænk er det eneste der træner brystet ordentligt :tongue:

Incline er noget disco pjat :mad:

Derimod er det rent videnskabeligt Decline dumbell pres der har den største aktivering i brystet

(ifølgelig iEMG)

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

jeg gør opmærksom på at incline bænk pres faktisk træner Pectoralis major mindre end ved flad PB

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan da være yderst indivduelt. For mit vedkommende går flad bænkpres stort set kun i skulder og triceps, hvorimod incline på en bænk mellem 30 og 40 grader stort set går direkte i brystet. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

jeg har det præcis på samme måde.... skulder og triceps overtar... samt blir meget øm i mine skuldre led af den. defor stoppede jeg.

har haft stor fremgang i mit bryst efter jeg stoppede med alm flad bænkpres med stang...

har dog enkelte gange kørt flad bænk med håndvægte istedet for incline. og i denne øvelse er der ingen problemer med skuldrene.

men som der blir nævnt flere gange... tror jeg os at det er meget individuelt..

Link to comment
Share on other sites

Eruption---> tja det du omtaler med den meget høje vægt på alm flad bænk gir jo i sig selv ret meget mening... ku sagtens være grunden. :4thumbup:

men dog ka man jo ik bare dele vægten op og så samligne med at man sku ku ta halvdelen i dumbel pres.... da man jo har låst armene fast grundet greb om stangen... :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Damn det skifter meget med bryst træningen om hvad er bedre :blink: I et andet topic blev mange enige om at Inc. er bedre end Flad, og nu er flad og Dec. bedre??? :raisebrow:

Flad BB Bench er noger hø imo, mærker det SLET ikke i patten. Men med DB's giver det et rigtigt pump :4flex:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også low incline dumbells giver et meget pænere bryst, end alm bænkpres med stang gør.

Både min makker og jeg havde problemer med skuldrene, da vi kørte bænkpres, og vores brystmuskulatur var ikke særligt udviklet. Men efter vi er skiftet til low incline dumbells, har ingen af os skulder problemer mere og vi har begge fået smidt noget seriøs masse på brystet.

Udover den ekstra masse, har det også gjort brystet pænere, da vi især manglede masse på den øverste del af brystet.

Det er selvfølgelig bare min makker og mines erfaringer, jeg er godt bekendt med EMG målingerne på området. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også stagneret i bænkpres. På det tidspunkt tog jeg BB bænlpres og incline DB bænkpres.

Så byttede jeg om på dem sådan at det blev til Incline BB bænkpres og DB bænkpres.

På denne måde øgede jeg faktisk mit 1RM i bænk fra 90 kg til 100 kg...

Jeg kørte indline BB bænkpres ved 45 grader

Vær dog opmærksom på ikke at overbelaste skulderen!

Dj john Spydig :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Synes det lyder interesant, at der er mange får bedre gains med incline. Jeg har selv lige kørt et fullbody, og jeg har ikk mærket det mindste fremgang i mit bryst. Jeg dog også kun kørt almindelig bænkpres. Da jeg tidligere kørte noget ala det samme, men bare inclusive inc.bænkpress havde jeg langt bedre gains på brystet, så nu prøver jeg ski at smide den almindelige flade bænk ud, med noget incline, så må vi se om det virker :4thumbup: Kanon debat :laugh:

Link to comment
Share on other sites

netop derfor jeg ik kører alm flad bænk mere. den går direkte i skuldrene, og ka får stortset ik nogfet ud af den....

skal det være flad bænk, så kør den med håndvægte istedet f.eks... det virker bedre på mig hvertfald, men det er jo individuelt.. prøv hvertfald at køre dumbell incline...

<{POST_SNAPBACK}>

Alfa

Der er mere skuldre involveret i incline end alm. flad bænk pres,

så hvis man ønsker at træne bryst muskelen er flad bænk eller decline at fortrække

<{POST_SNAPBACK}>

Rent fysiologisk er det jo sandt nok; men det ændre ikke på det faktum at der er folk der oplever det anderledes. Jeg kender flere der ikke kan køre flad bænk pga. skulderproblemer; men som ingen problemer har ved incline. Muligvis skyldes det vinklen kontra det tryk der er i leddet..

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg personligt kender en del der heller ikke kan køre incline. Alle kører flad bænk, så det er den man altid hører mange vil brokke sig over uanset hvad. IMO. Jeg kører aldrig tungt på incline barbell press af hensyn til mine skuldre (kører dog en "smule" incline med håndvægtene) Sådan er vi så forskellige - jeg kender også to der går rundt med kronisk ustabile skuldre for hvem det er gift at køre med håndvægte - hvorimod stangen fordrer et bedre opspænd og forhindrer at skuldrene skydes frem især når der strækkes ud - som der er tendens til når folk bruger håndvægte.

Hvis ikke man mærker flad bænk i brystet men alle mulige og umulige andre steder - så bør eksempel 1 tilstræbes som næsten er en rendyrket brystøvelse som ondelyneme skal kunne mærkes i brystet - og så må man pille nogle af KG fra stangen og sænk til brystvorter og ellers skub/sænk i en lige linje OP/NED selvom det gøre øvelsen sværere

#1BBBenchPress.gif

og ikke som her:

#2BBBenchPressPowerlift.gif

STOR forskel

omend de begge er gode øvelser.

Det er ligefør jeg vil sige man kan sammenligne det med olympisk squat VS backsquat jvf. de to bænkpres teknikker.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

sas---> ka kun tale for mig selv.... men har udemærket styr på at køre en alm flad bænkpres... den nederste ligner jo nærmest en tricep ovelse han har gang i der.... :raisebrow:

og med hensyt til det du sir med at alle køre alm flad bænk... så passer det altså ik... hehe. måske i dit center og din omgangskreds.... men bestemt ik dem jeg kender som træner meget.... og tror generelt inden for BB at det er skiftet ud til DB pres.... hvad stykeløftere og motionister osv gør skal jeg ik ku udtale mig om... men min erfaring sir mig at dem der træner for den ultimative formning af bryst... træner med DB´s....

Link to comment
Share on other sites

den nederste ligner jo nærmest en tricep ovelse han har gang i der.... :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil nu kalde den nederst øvelse for korrekt udført bænkpress :wink:

Den øverste øvelse ligner galjotine bænkpres, som vil medføre meget større stres på ROTATOR CUF MANCHET, så hvis man har skulder problemer er galjotine bænk press ikke at anbefale (det er måske derfor mange for ødelagt skulderne ved BP grundet dårligt teknik)

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

den nederste ligner jo nærmest en tricep ovelse han har gang i der.... :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil nu kalde den nederst øvelse for korrekt udført bænkpress :wink:

Den øverste øvelse ligner galjotine bænkpres, som vil medføre meget større stres på ROTATOR CUF MANCHET, så hvis man har skulder problemer er galjotine bænk press ikke at anbefale (det er måske derfor mange for ødelagt skulderne ved BP grundet dårligt teknik)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja nu er jeg så en smule forvirret. Jeg er helt enig med Arnold her, men jeg undre mig godt nok. Efter at jeg er begyndt at træne hjemme er mit patværk gået helt i stå, hvorimod mit triceps er vokset ganske meget... Mon det har noget at gøre med at jeg har skiftet til teknik 2 - som altså burde være den korrekte(hvis jeg da har læst rigtigt) måde at kører bænkpres på...

Jeg skiftede jo netop for at undgå skader på rotator cuf manchet...hmmm

Link to comment
Share on other sites

og med hensyt til det du sir med at alle køre alm flad bænk... så passer det altså ik... hehe. måske i dit center og din omgangskreds.... men bestemt ik dem jeg kender som træner meget.... og tror generelt inden for BB at det er skiftet ud til DB pres.... hvad stykeløftere og motionister osv gør skal jeg ik ku udtale mig om... men min erfaring sir mig at dem der træner for den ultimative formning af bryst... træner med DB´s....

Hvis flere kører med dumbells end med stang står det sløjt til. Ikke ret mange steder er tunge håndvægte nemlig at opdrive :wink:

Tag ikke fejl jeg er også rigtig stor tilhænger af håndvægtene! Jeg mener bare man får bedst resultat af at kombinere stang og håndvægt.

En lille anekdote i den forb. som jeg har erfaret fra mig selv er at kører jeg eet mediumt-tungt sæt bænk inden jeg går på håndvægtene - så er jeg bedre spændt op og har "styr" på håndvægtene.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

ja det er jo så næste problem. er selv ved at løbe tør der... da vi kun har op til 40kg håndvægte... tar nu 2 sæt med dem... men arbejder på at få centeret til at investere i tungere håndvægte hehe

hmmm ka jo kun snakke fra min egen side, og dem jeg kender som træner seriøst. og der er sku ik mange af dem der bruger alm flad bænkpres med stang. kun enekelte af dem som endnu ik ka løfte så tungt.

ellers er alle skiftet over til håndvægte...

med hensyn til den øvelse du viser. har svært ved at se afstanden på hans greb... derfor jeg sys det ligner noget tricep halløj...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share