Pas på med smetestillende midler


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

Netdoktor skriver idag:

Smertestillende medicin kan give blodpropper

Almindelig smertestillende medicin der kan købes i håndkøb øger risikoen for blodpropper, viser en ny undersøgelse. Det drejer sig om præparater med indholdsstofferne ibuprofen og diclofenac. Netop risikoen for hjertebivirkninger var årsagen til, at det populære smertestillende middel Vioxx sidste år blev trukket tilbage fra markedet, ligesom de europæiske lægemiddelmyndigheder udsendte en generel advarsel mod alle slags medicin af samme type, de såkaldte cox-2-hæmmere. Men nu ser det ud til at denne advarsel også bør gælde præparater der indeholder ibuprofen og diclofenac.

"Jeg tror ikke man skal være forskrækket, hvis man bruger disse midler kortvarigt til tandpine, menstruationssmerter og hold i ryggen. Problemet er langtidsbrugerne, for eksempel gigtpatienterne", siger overlæge i Lægemidelstyrelsen, Steffen Tirstrup. Han anbefaler dog at alle der kan nøjes med de milde smertestillende midler med paracetamol holder sig til det.

I. Methling, Politiken, 10.06.2005.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger ikke smertestillende særlig tit, men har man en skade fra vægtrummet så indtager jeg gerne en ordentlig dosis inden mine fodboldkampe. Har jeg fx ved den sidste kamp mod aab.

Tror altså stadig at man skal tage det med et gran salt da alt med for høje doser - uanset hvilket produkt eller stof - så kan det blive skadeligt.

Link to comment
Share on other sites

Det med blodpropperne er nyt, altså for bl.a. Ibuprofen. Men man har længe vist, at de kunne give mavesår. Og at de hæmmer restitutionen efter træning, ved delvist at hæmme den inflammatoriske proces.

Og desuden hæmmer de primært den del, der giver smerten, ikke den del, der giver den vævsskadelige effekt.

Link to comment
Share on other sites

Ibuprofen og diclofenac kan ikke defineres som almindelig smertestillende. At præparaterne kan fås i håndkøb og bruges til at symptombehandle alskens smerter er mig komplet ufatteligt. Begge stoffer tilhører gruppen MO1 - NSAID-gruppen, hvis indikationsområde er reumatiske sygdomme og lidelser.

Diclofenac, aceclofenac, ibuprofen mv er også COX2-hæmmere, men virker non-specifikt, dvs de hæmmer både cyclooxygenase-1 og 2 enzymerne, mens præparater som f.eks. rofecoxib (Vioxx),celecoxib, meloxicam, etodolac etc er selektive COX-2 hæmmere. Formålet er at hæmme prostaglandinsyntesen.

Det er primært COX-2 hæmmerne, der er farlige fsv angår tromboserisiko.

Men da alle NSAID-præparaters funktion er at hæmme de processer, der giver smerter og inflammation, og således alle hæmmer prostaglandinsyntesen, vil de principielt alle øge risikoen for tromboser. Som Lægemiddelstyrelsen angiver; det er primært den gruppe patienter, der lider af reumatiske sygdomme og indtager præparaterne i længerevarende perioder, der er udsatte. Reelt er det ikke nyt. Såvidt jeg har kunnet læse mig til, har man været klar over risikoen (i et vist omfang) længe. Forskerne og medicinalvirksomhederne har jo hele tiden vist, hvilken effekt præparaterne har på COX 1 og 2, og hvilken funktion disse enzymer, normalt har.

Jeg kan kun anbefale det samme - ved almindelige smerter, brug paracetamol eller acetysalisylsyre. NSAID har intet at gøre som almindelig smertestillende - udover at disse ofte giver uønskede bivirkninger som gastrointestinale gener. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Det er primært COX-2 hæmmerne, der er farlige fsv angår tromboserisiko
Påstår du dermed at Ibupofen (COX-2) er farlige end Vioxx hvad det angår? At Vioxx ikke burde være pillet af markedet?
paracetamol eller acetysalisylsyre.
Det er vel de virksomme stoffer - hvad kunne et sådan præperat hedde?
Link to comment
Share on other sites

Det er primært COX-2 hæmmerne, der er farlige fsv angår tromboserisiko

Påstår du dermed at Ibupofen (COX-2) er farlige end Vioxx hvad det angår? At Vioxx ikke burde være pillet af markedet?

Nej, Vioxx (rofecoxib) forårsagede dødsfald med en forøget risiko på 34 pct. Derfor blev det trukket tilbage. Generelt skal der udvises større forsigtighed ved anvendelse af selektive COX 2-hæmmere end ved de non-selektive.

Citat:

"Undersøgelsen viste, at riskoen for blodprop i hjertet eller død i gennemsnit var 34 pct. højere blandt personer, som havde fået rofecoxib end blandt personer, som ikke havde anvendt NSAID de seneste 60 dage. Der fandtes ingen øget risiko ved anvendelse af celecoxib (Celebra®), ibuprofen eller naproxen, men en let øget risiko (13 pct.) for alle øvrige NSAID under et."

Kilde: My Webpage

Iflg. undersøgelsen, publiceret i The Lancet, har det således hele tiden været kendt, at NSAID-gruppen set under ét, giver en forøget risiko for hjerte-kar problemer/tromboserisiko. Det er derfor lidt pudsigt, at det nu kommer frem, at patienter bør være varsomme ved anvendelse af NSAID.

Ipren (ibuprofen), der jo anvendes mod "alskens ting" bør ikke være førstegangsvalg for alm. brugere af smertestillende, hvor indikationen er f.eks. hovedpine, menstrautionssmerter etc. De mest udsatte er selvfølgelig de kroniske patienter, men - som med al medicin - bør man være varsom.

paracetamol eller acetysalisylsyre.
Det er vel de virksomme stoffer - hvad kunne et sådan præperat hedde?

En anden har vist svaret :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share