FAQ - Styrketræning


Guest Morten Z
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Okay, dette er så begyndelsen til en styrketrænings-FAQ (se tråden: Bruge FAQs.)

Bidrag med dine forslag til spørgsmål - og også gerne svar.

Første forslag:

?: Er det farligt at lave dybe squats?

!: Nej, tværtimod er det en øvelse der udført korrekt vil øge modstandsstyrken overfor skader i yderpositioner. Dog skal man søge professionel rådgivning, hvis man allerede døjer med en knæskade.

Link to comment
Share on other sites

Q: Kan jeg træne den nederste del af min biceps?

A: Nix, du kan træne hele musklen, resten er op til din genetik.

Q: Er dødløft skadeligt for ryggen

A: Dødløft er med til at skabe en stærk ryg og ad den vej UNDGÅ skader.

Q: Er det nødvendigt at træne ben, og skal jeg virkelig lave squats

A: Ved at træne ben frigives der ekstra mange hormoner, og ad den vej har det en effekt på hele kroppen. Den bedste øvelse til dette er netop SQUATS.

Q: Rammer flyes den inderste del af brystet?

A: Nej, fibrene ligger på tværs af brystet med udspring inde ved 2. og 6. ribben samt sternum  og hæftning på humeros. Stresset kan i en hvis grad rykkes op og ned på brystmusklen, men IKKE på langs.

Link to comment
Share on other sites

Q: Er dødløft skadeligt for ryggen

A: Korrekt udført dødløft er med til at skabe en stærk ryg og ad den vej UNDGÅ skader.

Jeg ved godt det gælder alle øvelser, at de skal udføres rigtigt - men netop dødløft er omgæret af så mange myter og forskrækkelser, at jeg synes det bør nævnet eksplicit.

Og udført forkert (rund ryg) er den skadelig.

Link to comment
Share on other sites

Q: Rammer flyes den inderste del af brystet?

A: Nej, fibrene ligger på tværs af brystet med udspring inde ved 2. og 6. ribben samt sternum  og hæftning på humeros. Stresset kan i en hvis grad rykkes op og ned på brystmusklen, men IKKE på langs.

Der bliver brugt mange fagudtryk. Måske der bare skulle skrives at pga. den måde som brystmusklen hæfter på, så kan man kun flytte presset en lille smule op og ned, og ikke på tværs.

Imo, så skal det hellere være "for simple" svar, end for avancerede. Så kommer spørgsmålene jo alligevel, hvis man ikke forstår noget af det.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, nu siger du at dyb squat tværtimod er skadeligt...

Det skal lige siges at det godt kan være skadeligt at køre alt for dybe squats... det kan belaste knæene en tand for meget.. og det er ikke tilrådeligt at køre mega dyb squat hver gang man squatter.... til paralelt med gulvet og ikke meget dybere (heller ej mindre end paralelt) er sådan squat skal køres.... Jeg kører selv meget dybe squats engang imellem, men ikke for tit.

Link to comment
Share on other sites

Q: Forbrænder man fedt når man kører meget høje repitationer? (15-20)

A: Nej, dette er en myte... det eneste du går glip af er muskelvækst grundet den alt for lille belastning.

Q: Kan man punktforbrænde?

A: Nej, dette er blot en myte og det er ikke muligt at forbrænde fedt på feks. maven ved hjælp af mavebøjninger.

Q: Er det nødvendigt at indtage protein og kulhydrater efter træning?

A: Nej, det er ikke nødvendigt, men det er helt klart tilrådeligt da kroppen skriger efter næring til musklerne, det er ikke nok kun at indtage kulhydrater, eller kun indtage protein. Kroppen har brug for begge og det skal helst være hurtigtoptagelige.

Q: Er forced reps noget man skal benytte sig af ofte?

A: Nej! Det stiller alt for store krav til restitutionen, der er en myte at hvis der er no pain er der no gain. Forced reps kan bruges til tider, men bør generelt undgås.

Q: Er failure et must?

A: At køre til failure stresser ligesom forced reps CNS alt for meget. Og det er vigtigt at huske på at en nervecelle restituerer 7 gange så langsomt som en muskelcelle - derfor er det på ingen måde optimalt at bruge disse to "cheat" øvelser for ofte.

Q: Skal man gå ned i knæene når man squatter?

A: Nej, man skal sætte sig ned, som når man sætter sig på en stol og sørge for at holde ryggen ret.

Q: Kan man smide fedt mens man tager på muskelmasse?

A: Nej! Man skal have et kcal overskud for at gaine muskelmasse og man skal have et kcal underskud for at tabe sig! Disse to ting kan ikke kombineres, det er enten eller.

Q: Kan man omdanne fedtvæv til muskler?

A: Nej, dette er endnu en af de talrige myter der florerer i de lokale fitnesscentre. Det du kan gøre er at opbygge så meget muskelmasse, så fedtet vil blive mere spredt mere ud og din fedtprocent vil falde. Fedtet vil dog ikke forsvinde, dette gøres via. diæt eller/og cardio træning.

Link to comment
Share on other sites

Q: Kan man smide fedt mens man tager på muskelmasse?

A: Nej! Man skal have et kcal overskud for at gaine muskelmasse og man skal have et kcal underskud for at tabe sig! Disse to ting kan ikke kombineres, det er enten eller.

Mener jeg ikke er korrekt. Det afhænger af kropskomposition, træningsindsats og kostsammensætning. Så svaret bør nok være at det generelt er lettere at bygge muskelmasse mens man er i energioverskud.

Link to comment
Share on other sites

Og det er vigtigt at huske på at en nervecelle restituerer 7 gange så langsomt som en muskelcelle

Mener jeg heller ikke der er hold i. Hvis det kommer fra den undersøgelse som TJ på et tidspunkt refererede hvor CNS tog 7 dage for at komme sig. Hvad er den maksimale restitutionstid for muskler? Helt sikkert kan den godt være op til 3-4 dage hvis man træner en stor musklen hårdt nok.

Jeg vil mene at man skal holde sig fra i en FAQ at besvare komplekte spørgsmål med andet end generelle retningslinier og desuden kunne man godt have et link til f.eks. en god diskussion eller artikel som netop diskuterer tingene mere i dybden.

Link to comment
Share on other sites

du tager fejl, det kan ikke lade sig gøre... ved at have et lille energioverskud på en 2-500 kcal om dagen, vil det dog primært være muskler og ik så meget fedt, så du vil på den måde klart kunne blive mere markeret. Men det kræver et energioverskud at tage muskelmasse på... neurale tilpasninger er så en helt anden snak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg citerer:

Biomekanisk er squat til "gulv" betydeligt hårdere ved knæene end squat til parallel, - eller som jeg vil foreslå, lidt under parallel.

En afledt fordel af dette, er desuden, at det som oftest indirekte tvinger udøveren til bedre form sammenlignet med den ofte sete, men helt misforståede "machoman" "ned til gulvet og bank mod læggene og brug afsættet til at kommme op igen snyd-teknik"!

I den helt dybe position vil mange også gå fra let extension/flad lænderyg til direkte flexsion, hvilket er hård kost for discus mv.

I det hele taget er dårlig form nok det oftest sete og det alvorligste problem i de tunge powerøvelser.

I iveren efter at smide rigtigt mange kg på stangen i en forfærdelig fart, indlærer ret mange ALDRIG den perfekte teknik.

Dette giver nok ikke de store problemer i starten, men når den dårlige teknik følger med, når vægten bliver rigtig seriøs, så venter skaden - og måske livslang beskadigelse af ryg m.m. - forude.

Derfor: parker ego´et uden for træningscentret, og sørg for at få en kapabel person - noget af en sjældenhed - til at supervisere indlæring og udførelse.

Det er vel også helt unødvendigt at minde om, at rigtig tung squat kun bør køres med et par pålidelige "spottere" i umiddelbar nærhed?

PS: Squat ALDRIG ned til træningsbænk eller andre tåbeligheder!

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig mener jeg ikke jeg tager fejl :)

Primært vil en hård diet resultere i at cortisol niveauet vil være noget højere sa, hvilket igen vil være ensbetydende med meget lidt muskelhypertrofi.

Imidlertid er det insulin, IGH, test m.m. som alle indvirker på muskel hypertrofi. Insulin niveauet skal bare holdes stabilt på et nogenlunde niveau så vil hvilestofskiftet bruge af fedtdepoterne selvom muskelproteinen ikke bruges til energi. Når man har trænet og gennem natten skal man så sørge for at der er nok protein til stede til at bygge muskler og sikre en anabolsk tilstand.

Folk som har haft den ene ben i gips og derfor heller ikke har kunnet lave noget motion, vil når gipsen tages af let kunne opbygge muskelmasse igen på benet samtidig med at fedtdepoterne minskes.

Men denne diskussion skulle vi nok have under kost. "Resultatet" kunne så på et tidspunkt blive ophøjet til FAQ.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det her kan jo gå hen og blive tråden om alt (men så får vi jo det på plads ;) ).

På et tidspunkt låser jeg tråden og samler alle de "godkendte" forslag i en ny tråd som vi kan fortsætte med.

therealhurra -> man kan godt tage muskelmasse på mens man er i energiunderskud. Det sker jo ganske tydeligt for overvægtige utrænede der begynder at træne. Det går naturligvis langsommere end når man er i energioverskud.

Dybe squats: Jamen med "korrekt udført" menes jo netop at man ikke flekterer i ryggen eller klasker haserne mod læggene.

Med hensyn til træthed i CNS kan diskussionen fortsætte i denne tråd

Link to comment
Share on other sites

man kan godt tage muskelmasse på mens man er i energiunderskud. Det sker jo ganske tydeligt for overvægtige utrænede der begynder at træne. Det går naturligvis langsommere end når man er i energioverskud.

Jeg er kun delvist enig i dette. Træningsmaskinen kommer f.eks med et eksempel om et ben som er udsat for kraftigt atrofi, efter at have været lagt i gips i en lang periode. I et sådant tilfælde vil det da helt klart være muligt at tilbagedanne den oprindelige mængde muskelmasse, selv med et moderat energiunderskud. Det samme gælder overvægtige og utrænede personer, som begynder at træne.

Hypertrofi processerne er dog temmeligt energikrævende, og jeg tror kroppen har en naturlig grænse for hvornår den vil spendere mere energi på muskelopbygning. Hvis man ønsker at maksimere sin muskelmasse, og nærme sig sin naturlige grænse for muskelstørrelse, så lader det sig simpelt hen ikke gøre på en diæt med kalorieunderskud.

I bund og grund er det vel heller ikke et spørgsmål om det kan lade sig gøre eller ej. Det er vel nærmere et spørgsmål om hvordan man nemmest opbygger stor muskelmasse, og hvordan man hurtigst når sit genetiske potentiale for muskelmasse. Man vil jo ikke anbefale en person med normal kropskomposition, som har et ønske om at forøge sin muskelmasse, at træne med kalorieunderskud. Målet må være på hurtigste og mest effektive måde, at opbygge en tilfredsstillende mængde muskelmasse, med moderat fedtvægtsøgning, og så smide det overflydende fedt på et senere tidspunkt (og selfølgelig med minimal muskelmasse tab). Der er ingen grund til at både puste og have mel i munden, når begge aktiviteter gøres bedst hver for sig.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En eller anden form for "ordbog", hvor de forskellige fagudtryk forklares ville være meget anvendelig. Specielt hvis man er helt nybegynder. Der kan nævnes:

Failure

Forced rep

drop set

20 rep breathing squat

anerob/aeorob (hvordan hulen staves det??)

etc. ect. listen kan sikkert gøres meget lang...

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Thomas J ->

Jeg er kun delvist enig i dette.
Hmmm. Jeg synes nu at det ser ud som om du er 100 % enig. Spørgsmålet gik netop på om det kunne lade sig gøre eller ej - ikke om det var optimalt eller max potentiale kunne udnyttes.

SAB-> Ordlisten er en god ide og bør nok stå for sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Sab>> Helt enig, der er mange udtryk som bør på plads.

Jeg kan da lige bidrage med et par Q/A's...

Q: Hvad er CNS?

A: Centralnervesystemet / Central Nerve System

Q: Hvad betyder repetitioner eller reps?

A: Gentagelser af en øvelse. F.eks. kunne man i et sæt lave 8 gentagelser/reps af en øvelse og så holde en pause. En sådan samling gentagelser kaldes også for et sæt.

Q: Hvad er et sæt?

A: En samling gentagelser af en given øvelse. F.eks. kunne man lave 5 sæt bænkpres med 5 gentagelser i hvert sæt - ialt 25 løft.

Q: Hvad er straps - og skal man bruge det?

A: Straps er stærke "stropper", som bruges til at give et bedre greb. De bør kun anvendes, hvis manglende grebssttyrke forhindrer udførelsen af en øvelse (f.eks. ved tung dødløft).

Q: Hvad er 1rm?

A: 1 repetition max - den belastning man kan klare netop 1 gang.

Og så et par stykker, som jeg måske nok har en ide om, men ikke føler mig på tyk nok is til selv at forklare.

Q: Jeg kan ikke squatte, jeg får overbalance - hvad skal jeg gøre?

Q: Er det okay at squatte med et brædt under hælene?

Q: Hvorfor og hvornår gavner det at bruge bælte - og hvornår er det nytteløst?

Nu er jeg jo kun "Certificere Powersvin United"-prospect , så jeg er naturligvis åben for kritik af disse Q/A's :)

Iøvrigt syens jeg FAQ'en bør inddeles i sektioner... F.eks. er der naturligt en del spørgsmål om udstyr, som naturligt hører sammen, nogen om squat etc...

Link to comment
Share on other sites

Der er kommet en masse gode forslag til en FAQ, men jeg synes man bør skelne meget tydeligt mellem de Q/A som er objektive og så dem, som "kun" er udtryk for en eller flere MOL deltageres subjektive mening.

Som eksempel på et objektivt Q/A er f. eks. de første fem i ovenstående indlæg. Der kan næppe være mere end en definition af, hvad reps, sæt eller CNS betyder, så det vil være helt fint at en begynder kan finde en liste med den slags definitioner.

Til gengæld ved jeg, at der findes mere end ét synspunkt på om man bør squatte med et bræt under hælen og om hvorvidt brugen af et bælte er gavnligt, betydningsløst eller skadeligt. Sådanne punkter mener jeg ikke bør indgå i en FAQ af den simple årsag, at disse synspunkter ikke bygger på andet end deltagernes subjektive mening.

Det er der i sig selv ikke noget forkert i, men tænk lige over, at der om et år måske er en anden sammensætning af deltagere her på MOL. Og så er holdningen blandt de dominerende deltagere til en række spørgsmål måske anderledes. Skal FAQ'en så rettes eller er det den første subjektive holdning, som er så heldig at komme i FAQ'en, som er det gyldige svar herefter?

Link to comment
Share on other sites

Beleriand_K>> Jeg er helt enig, og mener også det er ekstremt vigtigt for FAQ'en seriøsitet.

Et eksempel kunne være om man råder til at bruge forced reps og/eller træning til failure. Det bør man nok holde ude af FAQ'en, for begge ting kan være på sin plads - i rette sammenhæng (det skriver selv TJ i et svagt øjeblik). Istedet bør man blot forklare, hvad begrebet dækker over - og nok også nævne at det forlænger restitutionstiden.

Her er iøvrigt et par begreber mere, som jeg mener bør med i FAQ'en. Jeg var egentlig begyndt at skrive svarene på de to første med udgangspunkt i bænkpres, men jeg synes kun et eksempel skal være et supplement til forklaringen - ikke hele forklaringen. Så en eller anden må gerne klø på! :)

Q: Hvad er den excentriske fase?

Q: Hvad er den koncentriske fase?

Q: Hvad er lockout?

Link to comment
Share on other sites

Flere - og så skal jeg nok skrubbe i seng og få min skønhedssøvn - guderne skal vide jeg har brug for det. :)

Q: Hvad er Hatfields cycle?

[kort forklaring og link til drsquat]

Q: Hvad er Sheiko?

[kort forklaring og link]

Q: Hvad er periodisering?

Q: Hvad er hypertrofi?

A: Muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Kontroversielle svar Q/A vil blive sorteret fra, men det er jo også meningen med denne tråd.

Som jeg skrev i en anden tråd:

1. Spørgsmålene skal være spørgsmål der ofte bliver stillede

2. Helst korte spørgsmål og korte svar (som det nu er muligt)

3. Svar skal være objektivt korrekte (hvilket naturligvis sjældent kan lade sig gøre, men lad os tilstræbe det)

Det tegner nu allerede til at blive en god FAQ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share