Lidt i tvivl om grænser for alder...


ungpumpedreng
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er en dreng på 14 år som for ca. 2 måneder siden startede med at pumpe. Jeg stoppede dog for ca. 2 uger siden da vores biologilærer snakkede om deformerede knogler og forsinket knoglevækst. Jeg har meget lyst til at pumpe igen så er der nogle der kan svare mig på hvor grænsen for hvor meget f.eks. en håndvægt må veje? Jeg er ca. fuldt udvokset hvad angår højde. Er der nogle som kan svare mig på det? OG hvad de præsice ulemper kan være ved at pumpe i så tidligt en alder?

Link to comment
Share on other sites

Nej der ligger ingen dokumentation for, at tung styrke træning skulle skade eller hæmme væksten hos teenager.

Men tjek tråden "styrketræning for unge", der giver vores administrator Morten, svar på dit spørgsmål.

Michael.

Link to comment
Share on other sites

Hey Mester.

jeg var selv 14 da jeg begyndte at træne, og har været de helt samme tanker i gennem, som du gør dig nu. jeg har trænet i snart 4 år, og har ikke haft skader, eller lign. Men lyt til din krop, især her i starten, gør det ondt i arme, ben, bryst osv, SÅ STOP.  Vent 10min og prøv igen, gør det stadig ondt, så spring øvelsen over, og gå vidre. Næsten gang er det sikkert væk.

Og lad vær med at træne for tungt. Ikke at chancen er så stor for at du giver dig i kast med 70kg+ nu, men man ved aldrig. Start med det du synes virker overskueligt. Den snak som er her inde, er ikke så meget beregnet på dig. Lige nu skal du nok satse på lidt flere reps end du skal senere. Feks 10-15 reps. Det giver rigtig god gro bund for at blive stor når du bliver lidt ældre, og tag endelig ikke fejl, du vokser skam også af 10-15 reps. Og husk, vær vedholdende. Det er der kunsten ligger. Du skal ikke være helt sikker på at du er udvokset, de fleste drenge vokser til de er omkring 21år, så det ville undre mig, hvis du skulle være udvokset i en alder af 14. Husk at fordi du er udvokset i højden, er der massere af andre ting og sager som vokser vidre.

Der er ikke rigtig nogle ulemper, ikke andet end at man må tage nogle slag i starten, fordi det tager tid at komme  gang. Det gør det for alle. Men efter som du er så ung, er dine muskler heller ikke så store, og bliver det heller ikke endnu. Men det skal de nok blive, bare du bliver ved. Det er svært at sige hvor meget en håndvægt må veje. Men jeg kan sige at det første lage stykke tid jeg trænede i sin tid, havde jeg kun to  håndvægte på 7kg hver. Med løse vægte, dvs at jeg kunne sætte alt vægten på en. Og det var skam rigeligt til at starte med, og det vil du nok også opleve. Skriv hvis der er noget du vil vide.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share