Større muskler v. "kavalergangen"


søren
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Ang mine brystmuskler: efter længere tids træning, syntes jeg at min brystmuskel bliver større og større (den er ikke stor :)) ude i siderne, hvorimod den halter lidt bagefter jo tættere på "kavalergangen" man kommer. Det er tydeligst når jeg spænder.

Har tidligere hørt at man ikke kan gå ind og træne det inderste af brsytet mere end det yderste el. omvendt. Jeg syntes dog det er lidt underligt, da de øvelser jeg har trænet bryst med, er pres-øvelser såsåm bænkpres o.l. og jeg syntes selv jeg kan føle en større belastning/aktivitet eller hvad det nu må være i det yderste af brystet når jeg har kørt de øvelser.

Mit spørgrsmål er så:

- kan der overhovedet ikke være noget som helst om at en øvelse som f.eks. DENNE kan aktivere det inderste af brystet mere end bænkpres o.l... eller er det simpelthen mit genetisk forudbestemte udseende der er på spil...?!

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes dog det er lidt underligt, da de øvelser jeg har trænet bryst med, er pres-øvelser såsåm bænkpres o.l. og jeg syntes selv jeg kan føle en større belastning/aktivitet eller hvad det nu må være i det yderste af brystet når jeg har kørt de øvelser.

Mit spørgrsmål er så:

- kan der overhovedet ikke være noget som helst om at en øvelse som f.eks. DENNE kan aktivere det inderste af brystet mere end bænkpres o.l... eller er det simpelthen mit genetisk forudbestemte udseende der er på spil...?!

Mvh Søren

<{POST_SNAPBACK}>

Du vil oftest kunne mærke ømhed i musklerne tæt ved hæftet andre eksempler, låret eller biceps....

og til dit spørgsmål-----> nej. Men du kan opnå en større sammentrækning (ROM)af hele musklen fx. flyes i cable cross stativet hvor de krydser midterlinjen og alle andre øvelser hvor du krydser midterlinjen med modstand.

men som sagt dette vil blot give en større sammentrækning og ikke andet...

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvad din fedt % er, men for mit eget vedkommende er den øverste del af kavalergangen først kommet med på rimelig basis efter en ok. cutning. Desuden er det også genetisk bestemt mht. vedhæftninger om man får en smal/medium/bred "patseperation" og det gør en del rent visuelt

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man passe på med at simplificere det helt så meget. Masser af mennesker har igennem tiden oplevet, at visse øvelser for samme muskel har forskellig effekt ifht. hvilken del af musklen der vokser mest. At det ikke kan måles under udførelsen af øvelserne, betyder ikke, at der ikke er noget om det.

For mit eget vedkommende kan jeg fortælle at cable flyes (low) har haft stor effekt på den øverste del af min brystkasse, og netop givet en langt tydeligere kavalergang end nogen af presseøvelserne har.

Link to comment
Share on other sites

Søren--->

Det er egentlig ikke så svært, en muskelfiber har et udspring og et hæfte, og det den den gør når den trækker sig sammen er at bringe dem tættere på hinanden...

image410.gif

så når delt. har udsprint foran, midt og bagpå er det jo ikke så underligt at den kan trække i de retninger (dog altid opad)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg fik af vide, af en der har spillet på håndboldlandsholdet.

At jo tætter man holder hænder sammen i bænkpres, så træner man det inderste af brystmusklen, og modsat hvis man holder hænderne længere fra hinanden.

Ved ikke om det passer :dry:

Link to comment
Share on other sites

jeg undrer mig ikke over at de forsk. delt's kan trænes, men mere over det at brystet ikke kan trænes mere og mindre forskellige steder, ved forsk. øvelser..

I siger vel at én muskel ikke kan isoleres og trænes forskellige steder..?!

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg fik af vide, af en der har spillet på håndboldlandsholdet.

At jo tætter man holder hænder sammen i bænkpres, så træner man det inderste af brystmusklen, og modsat hvis man holder hænderne længere fra hinanden.

Ved ikke om det passer :dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Det gør det ikke. Faktisk vil du bruge brystmusklen mindre hvis du holder tæt ift hvis du holder bredere.

Link to comment
Share on other sites

jeg undrer mig ikke over at de forsk. delt's kan trænes, men mere over det at brystet ikke kan trænes mere og mindre forskellige steder, ved forsk. øvelser..

I siger vel at én muskel ikke kan isoleres og trænes forskellige steder..?!

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis muskelfibrenes hæfter (eller udspring :wink: ) er spredt som du kan se det er tilfældet med pectoralis major (brystmusklen), så kan de øvre fibre påvirkes lidt mere end de nederste ved incline øvelser og vice versa med decline. Det kan dog ikke lade sig gøre at isolere enten top eller bund.

Det man ikke er er træne inder- eller yderside mest. Det giver ganske enkelt ikke mening, fordi hver enkelt muskelfiber er som en elastik, hvor du holder fast i hver ende, og du kan så få den til at trække sig sammen eller slappe af, men du kan IKKE få den til at trække sig sammen i den ene halvdel og slappe af i den anden, når du kun har fat i enderne. :smile:

Link to comment
Share on other sites

giver mening.. men vil det du siger med inc og dec kunne give mere hypertrofi i de øverste el. nederste fibre..?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kender ikke til undersøgelser der direkte har undersøgt forskellen på øvre og nedre fibre ved incline og decline, men i teorien er svaret ja, i praksis finder jeg det mere tvivlsomt.

Link to comment
Share on other sites

Der er vist også noget med, at hvis man træner mange reps, kan man "udvide" musklerne så de bliver lange og slanke? - og hvis man trænger tungt, opnår man store og bøffel-agtige muskler?? Er der noget om det?? :4smartass:

Ej sorry, den var bare så nærliggende... se bort fra indlægget... burde slettes..

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

hvis du finder dét mere tvivlsomt, hvorfor så ikke at man ikke kan træne de forskellige delts..? det er jo én mulle..

<{POST_SNAPBACK}>

Med pectoralis finder jeg det tvivlsomt, fordi forskellen på incline og decline bevægelsen ikke er så voldsom stor. For deltoid derimod sidder fibrene jo som nævnt hele vejen rundt, så derfor er der stor forskel på de bevægelser de kan lave.

Link to comment
Share on other sites

Søren---->

alle brystmysklens fibre trækker overarmen mod kropsmidten (adducere).

det tricky ved brystmusklen er at den er vifte formet, det betyder at (se på billedet)

tag den øverste fiber og den nederste fiber af brystmusklen, hvis disse to trækker sig sammen med samme styrke vil armen gå "vandret 2 mod kropsmidten.

Uanset hvilken vinkel du har på bænken i bænkpress vil du skulle lave en adduktion, og dette kan hele musklen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share