BMI


Litopsi
 Share

Recommended Posts

Jeg ved godt kvinder generelt er meget vægtfikseret. Hvis bare de går fra 75 kg til 65 kg, så er mange tilfredse med det, selvom deres fedtprocent forbliver uændret. Derfor kan det måske være svært for nogen at se det dårlige i BMI indekset.

hmm, måske har du ret. Jeg ved generelt ikke så meget om fedt%, jeg ved såmen ikke engang hvad der er normalt eller hvad min egen er. Måske er det derfor jeg synes det er en dårlig målestok, fordi det (som sagt) ikke er til at komme i nærheden af en måling hvis ikke lige man har et center man går i. Det er også derfor at vægten kommer til at betyde mere, fordi det er den vi "normale" mennesker har stående på badeværelset og ikke et eller andet fedtmåleagregat. Men uanset hvad vil jeg holde fast i at der er tale om en kraftig forbedring i.f.t. tidligere tiders idealvægt-begreb.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ingen der selv bestemmer, om man vil være slank/tyk osv.

jeg kunne næsten ikke være mere uenig i den udtalelse. Ja der findes da folk med stofskiftesygdomme, men se det ene eksempel efter det andet på folk der netop .

Heheh, neej, jeg ved godt folk selv kan regulere sin kost/motion osv., men jeg mener du bestemmer jo ikke selv, om du vil være spinkel eller kraftig bygget. Der ER faktisk personer, som ikke kan tage på. Og hvis de samtidig er slanke, ja så er de jo "radmagre"..

Og ja, gu er jeg da tilfreds med min krop! Den er jo min, og jeg sammenligner mig ikke med alle mulige modeller, der alligevel ikke ser sådan ud i virkeligheden!! Desuden tror jeg, langt de fleste piger er tilfredse med dem selv, de brokker sig bare for at få opmærksomhed!!

Link to comment
Share on other sites

jeg vil vove at påstå at jeg godt kan se forskel på folk der er spinkelt bygget + slanke og derfor små og folk der er det jeg kalder "magre". Og det er selvfølgeligt ikke den første gruppe der har et problem.

Jeg synes det er beundringsværdigt at du kan sige dig fri for at være påvirket af tidens modeidealer (hvad angår krop), jeg tror desværre at du er en af de få, men det er jo en trossag.

Link to comment
Share on other sites

Uha druk fredag, lørdag og søndag er ikke godt for kroppen. :) Jeg er vist ved at være for gammel til den slag - og dog. :D

Godt jeg også har noget at fyre 2 timers motion af de selv samme 3 dage.

Godt. Det jeg lige ville kommentere, var følgende

Se, der mener jeg du i den grad undervurderer andre folks intilligens. Jeg tror bestemt at (stort set) alle kan gennemskue eventuelle fejlrisisi, specielt fordi (jeg i hvert fald synes at) der er vældigt godt oplyst om dem.

Jeg ved f.eks. ikke noget (særligt) om motion, kost og fysiologi, men jeg tror da nok at jeg har fået nogenlunde fat på hvornår BMI i hvert fald ikke kan bruges (ved børn, BB'er, virkelig virkelig virkelig usædvanligt kraftig/spinkel knoglestruktur....)

For den anden gruppe du nævner, dem der ved noget, vil jeg spørge dig om du altid handler i overensstemmelse med det du ved? kan du altid finde ud af at bruge din viden når det kommer til dig selv? det tror jeg de færreste kan svare ja til (der findes også læger der ryger, selvom de af alle skulle kende de skadelige virkninger heraf). Derfor mener jeg at også disse mennesker kan have nytte af BMI, fordi det giver et ret konkret tal at forholde sig til. Der er ikke så mange subjektive faktorer, hvor man skal vurdere sig selv (ser jeg tyk ud når jeg kigger mig i et spejl? nej jeg ser ud som jeg plejer, selvom jeg har taget 25 kg på)

Nu er det jo dig og ikke mig der påstår, at folk er dumme. Pr. definition må det være sådan at enten ved du for lidt om et emne eller også ved du tilstrækkeligt. Der er altså to kategorier og jeg kommer bare med et bud på, hvad mennesker i hver af de to kategorier kan bruge BMI til. Og kort og godt: Enten ved du for lidt om BMI-beregningen og kan blive grueligt fejlinformeret eller også ved du nok om BMI-beregningen og så kan du ikke bruge den til noget overhovedet. :)

Link to comment
Share on other sites

oki, jeg tror efterhånden at det er ved at være mest værdigt at trække mig (eller var det for 10 indslag siden? )

Jeg konstaterer følgende:

- æv hvor er det surt at det er så besværligt at få målt sin fedt%

- MOL kan både kritisere BMI og bruge det, hvorfor forstår jeg ikke. Det virker lidt inkonsekvent. Jf. artiklerne om "Miss Amerika" og "hellere fed og vågen end slank og doven"

-det er dødsvært at argumentere, når man kun har sin egen bedste overbevisning at henvise til :)

Link to comment
Share on other sites

- MOL kan både kritisere BMI og bruge det, hvorfor forstår jeg ikke. Det virker lidt inkonsekvent. Jf. artiklerne om "Miss

Til statistiske undersøgelser er BMI velegnet, da man jo kun har brug for det store billede i den sammenhæng og da det er lidt svært at måle fedt% på tusindvis af mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Til statistiske undersøgelser er BMI velegnet, da man jo kun har brug for det store billede i den sammenhæng og da det er lidt svært at måle fedt% på tusindvis af mennesker.

Nu måler man nok heller vægten på tusindvis af mennesker, man tager vel et repræsentativt udpluk af befokningen, og derved udarbejdes der en statistik. Og da vægten skal være korrekt, måles den sandsynligvis af familielægen, og det er vel ikke mere tidskrævende at tage fedtprocenten, end at stige op på en vægt...(?)

Apropos statistiker så skal de jo tages med et gram salt, da de som regel er ret usikre. Kigger man på befolkningen, så ser jeg flest slanke mennesker, men måske færdes jeg bare i de "kredse".... :wink4:

Link to comment
Share on other sites

Vi er alle forskellige, men vi kan deles ind i 3 generelle kropstyper:

Mesomorfe: Den firkantede kropstype.

Store knogler og lidt bredere skuldre end hofter er karakteristisk. Hverken tyk eller tynd men med tendens til at være muskuløs.

Ektomorfe: Bønnestagen......

Tynd, senet og små knogler er karakteristisk. Skuldre og hofter ca. lige brede.

Endomorfe: Den runde kropstype.

Mere kropsfedt og større knogler end to andre kropstyper er kendetegnende. Især kvinder vil have tendens til at have bredere hofter end skuldre.

Mesomorferne vil være bygget til at blive stærkere og mere muskuløse end de to andre.......

Hvad vil jeg med det her?

Jo, jeg synes bare at det kunne være godt at vide at vi ikke alle har samme udgangspunkt. Når vi ikke har samme udgangspunkt hvordan kan vi så sættes i bås med hinanden på den måde som BMI gør?

Du bestemmer desværre ikke selv i hvilken en af de 3 grupper du hører til. Du kan træne og spise som du vil og det kan du ændre meget ved......men du ændrer ikke hvordan du er født.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share