Mental træning


Waits
 Share

Recommended Posts

Der er ikke meget fokus på mental træning her på MOL.

Jeg leder efter links/bøger om mental træning særligt i forhold til udholdenhedssport. Altså fremragende og anbefalelsesværdige artikler/bøger om visualisering, grænsebrydning, mental træning etc.

Kender I nogle?

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke meget fokus på mental træning her på MOL.

Jeg leder efter links/bøger om mental træning særligt i forhold til udholdenhedssport. Altså fremragende og anbefalelsesværdige artikler/bøger om visualisering, grænsebrydning, mental træning etc.

Kender I nogle?

<{POST_SNAPBACK}>

Stort set alle bøger skrevet af tidl. jægersoldater.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

PatricGo: Kan du anbefale konkrete titler?

<{POST_SNAPBACK}>

Yes! :bigsmile:

Nicolai moltke-leth, JO DU KAN!

Carsten mørch, SÅDAN!

BS Christiansen, Et liv på kanten.

Waits, ska lige høre.. Snakker vi mental træning med henblik på ekstreme fysiske udfordringer?

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke meget fokus på mental træning her på MOL.

Jeg leder efter links/bøger om mental træning særligt i forhold til udholdenhedssport. Altså fremragende og anbefalelsesværdige artikler/bøger om visualisering, grænsebrydning, mental træning etc.

Kender I nogle?

<{POST_SNAPBACK}>

Stort set alle bøger skrevet af tidl. jægersoldater.. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Fred være med dem, og deres bedrifter, men det jeg tænkte på var nu mere "anvendelige" bøger og mere 'videnskabelige', end blot personlige fortællinger om hvad der har virket for dem i ekstreme situationer.

edit* ja det var mere i stil med arne nielson...

Patrick, ja det er til udholdenhedssport, f.eks. Marathon des Sables, Eco Challenge og den slags.

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke meget fokus på mental træning her på MOL.

Jeg leder efter links/bøger om mental træning særligt i forhold til udholdenhedssport. Altså fremragende og anbefalelsesværdige artikler/bøger om visualisering, grænsebrydning, mental træning etc.

Kender I nogle?

<{POST_SNAPBACK}>

Stort set alle bøger skrevet af tidl. jægersoldater.. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Fred være med dem, og deres bedrifter, men det jeg tænkte på var nu mere "anvendelige" bøger og mere 'videnskabelige'.

<{POST_SNAPBACK}>

Anvendelige og videnskabelige, vil nu mene at deres metoder til "visualisering, grænsebrydning og mentalt træning", er ganske anvendelige, såvel i det civile liv som i sport! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok, bare for at gøre diskussionen kort om anvendeligheden af jægerbøgerne, eller peter hovmand, så har jeg læst dem alle, inkl de engelske SAS beretninger, og det er IKKE det jeg leder efter. At læse om hvordan de voksede op, en eller anden POW øvelse, og jeg skal gi' dig, er fint som inspiration, og der er også guldkorn. Men jeg vil dog betvivle at man kan anvende dem som 'bibel'/guidebog i sine klargøring til ekstrem sport. indholdet af træningsøvelser, og velbegrundede argumentationer er minimal.

Når det er sagt har jeg dyb respekt for hvad de laver og deres evner. Men guide til mental træning er 'Jo, du kan' altså ikke.

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Ok, bare for at gøre diskussionen kort om anvendeligheden af jægerbøgerne, peter hovmand, så har jeg læst dem alle, inkl de engelske SAS beretninger, og det er IKKE det jeg leder efter. At læse om hvordan de voksede op, en eller anden POW øvelse, og jeg skal gi' dig, er fint som inspiration, og der er også guldkorn. Men jeg vil dog betvivle at man kan anvende dem som 'bibel'/guidebog i sine klargøring til ekstrem sport. indholdet af træningsøvelser, og velbegrundede argumentationer er minimal.

Når det er sagt har jeg dyb respekt for hvad de laver og deres evner. Men guide til mental træning er 'Jo, du kan' altså ikke.

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe OK.. der er ellers hele kapitler der kun handler om det.. Især i Carsten Mørchs bog, hvor der ikke er noget med alle de vilde øvelser de har været på og sådan noget..

Link to comment
Share on other sites

Har iøvrigt set denne bog anbefalet engang:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=glance&s=books

Kenneth Baum - The mental Edge

KasperKS er ved at læse den....

<{POST_SNAPBACK}>

Præcis...

Ville være fedt med et review af den af KasperKS.

Kender du tilfældigvis andre af samme slags. Gerne ikke-amerikanske (eller mindre kommercielle) da der i nogle af dem er en tendens til at være lidt for meget YES, YOU CAN kurser over det til, min smag.

Link to comment
Share on other sites

De der jægersoldater bøger har ikke noget med mental træning at gøre, det er jo bare actionbøger.

Den Nye Bedst Når Det Gælder, Willi Railo

http://www.sundhedsguiden.dk/litteratur.as...2123&BookID=213

Jeg havde den første "Bedst når det gælder" - og brugte den med nogen success da jeg kæmpede, det er psykologi og altså meget med visualisering af sejr og sådan noget - men der er mange små fif som jeg faktisk godt kunne bruge til noget i den, så kan godt anbefale den.

EDIT: så falder man lige over en MOL tråd om emnet faktisk....

http://www.motion-online.dk/fora/lofiversi...php/t21647.html

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Den dér Arne Nielsen "Viljen til sejr" kan bestemt godt anbefales. Den handler ikke blot om hans bedrifter, men han forsøger også at vejlede i mental træning, som skulle føre til bedre resultater på flere af livets fronter... Heh, det var min far, der engang tvalgsindlagde mig til at læse den; det blev sgu næsten hans livsfilosofi :laugh::laugh: Men derudover er det sgu en fin nok bog... :wink:

Link to comment
Share on other sites

De der jægersoldater bøger har ikke noget med mental træning at gøre, det er jo bare actionbøger.

Den Nye Bedst Når Det Gælder, Willi Railo

http://www.sundhedsguiden.dk/litteratur.as...2123&BookID=213

Jeg havde den første "Bedst når det gælder" - og brugte den med nogen success da jeg kæmpede, det er psykologi og altså meget med visualisering af sejr og sådan noget - men der er mange små fif som jeg faktisk godt kunne bruge til noget i den, så kan godt anbefale den.

EDIT: så falder man lige over en MOL tråd om emnet faktisk....

http://www.motion-online.dk/fora/lofiversi...php/t21647.html

<{POST_SNAPBACK}>

Everlast & Angel-> Super, det var ligepræcis det jeg ledte efter. Kunne huske Anthony Robbins navn et sted fra.

Søgte her på MOL men fandt ikke lige det jeg ledte efter (og så er det ikke mere end et par måneder siden den var der sidst :blush: )

Viljen til sejr må jeg også få lånt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det lille hæfte "Det Mentale Drive" af Lars Carlsen (Forlaget ROAS). Hæftet giver en hurtig intro til det at mentaltræne og giver nogle gode eksempler og øvelser. Kan lånes på biblioteket.

"Idrætspsykologi" af Peter Hassmén, Nathalie Hassmén & Johan Plate. Et dybere indblik i hvad der sker i hovedet på folk og hvordan idrætspsykologi kan bruges. Er en både teoretisk og praktisk psykologibog.

"Idrættens mentale træningslære" af Anne Marte Pensgård og Even Hollingen. Den har jeg desværre ikke fået læst endnu, men har kun fået den anbefalet af en kammerat.

"Tro på dig selv" Ulrik Wilbek. Jeg nåede at læse den inden VM i januar og det gav en lidt anden vinkel på slutrunden. Vil man lære noget om mandskabspleje og hvordan man får et hold/ organisation til at arbejde sammen skal man læse denne bog. Se i øvrigt dokumentaren "Wilbek forfra" her: Wilbek Forfra

Skal helt sikkert læse nogen af de andre bøger han har skrevet.

Jeg vil sige at Willi Raillo's bog er nok den bedste bog på området, ihvertfald til konkurrencesport. Der er helt konkrete øvelser og situationer som alle sagtens kan bruge. Der kan i øvrigt købes et lydbånd med mentaltræningsøvelser der passer til bogen.

Tony Robbins er en mand der skaffer resultater, men han er ikke billig. Der findes ikke så mange bøger på dansk af ham endnu, men de fleste kan erhverves herhjemme på engelsk. Bøgerne handler lige så meget om at skabe det liv man stræber efter og skabe det spillerum der kræves til at blive en succes på alle leder og kanter i livet. Skal selv til Australien i næste måned og se hans seminar "Date with Destiny". Det glæder jeg mig meget til :4thumbup:

Men ellers kan man jo gå ind på sit lokale bibliotek og søge på mental træning eller idrætspsykologi, så dukker der masser af titler op.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share