McDonalds - stof til eftertanke...


AndersHolm
 Share

Recommended Posts

Som den almene dansker nok er klar over, så er fastfood ikke vejen frem, hvis man ønsker en sund og varieret kost..! Jeg rører da også meget, meget sjældent fastfood selv..! Men den anden dag kom jeg til at snakke om indholdet af eksempelvis en McDonalds menu...!

En af mine venner havde lige været på restaurant de gyldne buger, og fortæret en stor Big Tasty menu. Dvs. Big Tasty burgeren, stor pommes frites og en stor vanillie milkshake + 2 x pommes frites sauce.

Nu skal det lige siges, at ovenstående enkelt menu, nok er den mest kcal indholdige McD har at byde på..!

Men vi startede så med at skyde på antallet af kcal i et sådant måltid..!

budende lå i området omkring 1000 - 1200 kcal. hvilket i sig selv, efter min mening er en hel del..! Omkring en 1/3 af mit ligevægtsindtag..! :blink:

Efter lidt søgen på McD's hjemmeside finder vi en tabel over ernæringsindholdet i deres produkter. Den kan findes her.

resultatet af min vens eskapader:

Big Tasty : 3667 kJ / 878 kcal

Stor Pommes : 1993 kJ / 475 kcal

Stor van. shake: 2202 kJ / 522 kcal

pom. sauce x 2 : 386 kJ / 94 kcal

Ialt i et måltid : 1969 kcal... :w00t:

Det kan godt være det er mig der har skudt helt hen i vejret, men jeg blev virkelig overrasket over antallet af kcal, og ikke mindst hvor meget fedt der er i et sådan måltid : 95.2 g fedt...! :blink:

Nå, men jeg syntes lige jeg ville dele denne lille historie med jer andre..! Det har i hvert fald bekræftet overfor mig, at jeg skal holde mig fra fastfood..!

EDIT: Linket til ernæringsdata...

Edited by Anders_L_Holm
Link to comment
Share on other sites

Jep! Supersize me... var crazy!

Det var lidt utroligt at man kunne sammenligne hans leverskader med dem der ses ved folk der indtager samme mængder alkohol som han indtog fedt.

Også utroligt at han blev ved på trods af advarslerne om at han kunne dø / få kroniske skader på kroppen... men der er åbenbart nogle mennesker der vil gå langt for at bevare deres integritet.

Link to comment
Share on other sites

her i huset købte vi en ordentlig pakke Mcd mad og indtog det mens vi så supersize me - har ikke rørt det siden og kommer heller ikke til det. At se ham brække sig i en gejser af, mcd mens det sidste pomfritsovs gled ned af fingrene og mens den kvalme søde lugt af, tja, hvad det nu er, var i hele hytten, - puha, mine sanser kunne ikke holde til det.

Der er så mange andre skønne burgere i verden, så hvorfor lige nappe den tarveligste.

Link to comment
Share on other sites

her i huset købte vi en ordentlig pakke Mcd mad og indtog det mens vi så supersize me - har ikke rørt det siden og kommer heller ikke til det. At se ham brække sig i en gejser af, mcd mens det sidste pomfritsovs gled ned af fingrene og mens den kvalme søde lugt af, tja, hvad det nu er, var i hele hytten, - puha, mine sanser kunne ikke holde til det.

Der er så mange andre skønne burgere i verden, så hvorfor lige nappe den tarveligste.

<{POST_SNAPBACK}>

Præcis den fornemmelse jeg fik af Super Size Me. Jeg har kun været på McD for at købe milkshake efter træning siden, hvis jeg havde glemt min prot-drik.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

her i huset købte vi en ordentlig pakke Mcd mad og indtog det mens vi så supersize me - har ikke rørt det siden og kommer heller ikke til det. At se ham brække sig i en gejser af, mcd mens det sidste pomfritsovs gled ned af fingrene og mens den kvalme søde lugt af, tja, hvad det nu er, var i hele hytten, - puha, mine sanser kunne ikke holde til det.

Der er så mange andre skønne burgere i verden, så hvorfor lige nappe den tarveligste.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan man ikke forestille sig at det ville være lige så ulækkert, hvis han brækkede sig af proteinpulver og man kunne lugte en kvalmende syntetisk jordbærlugt efter indtagelse? :wink:

McD er da kanon på tømmermænd, men jeg rører det sjældent, eftersom det er så tarvelig mad (jf. Anders' indlæg) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ham gutten i Super Size me var da også en kæmpe svans.

Der hvor han knækker sig lige i starten er det da for svagt, han har bare spist et stort meal. Jeg havde taget den film langt mere seriøst hvis han havde opført sig lidt mere normalt. - Manden er jo rabiat!!!

At McD er noget man skal holde sig fra ved de fleste vel. Jeg spiser der en sjælden gang, og ærgrer mig altid over hvor elendig mad det er. Skal man endelig indtage så mange kcal extra, så foretrækker jeg en druktur :4thumbup:

Hvis i vil læse en bog der er lidt mere objektiv end Super Size Me filmen, så køb "Fast food nationen", den handler om alle kæderne, og den har om ikke ændret, så i hvert fald bekræftet mit syn på at de kæder ikke er noget man skal nærme sig.

Link to comment
Share on other sites

her i huset købte vi en ordentlig pakke Mcd mad og indtog det mens vi så supersize me - har ikke rørt det siden og kommer heller ikke til det. At se ham brække sig i en gejser af, mcd mens det sidste pomfritsovs gled ned af fingrene og mens den kvalme søde lugt af, tja, hvad det nu er, var i hele hytten, - puha, mine sanser kunne ikke holde til det.

Der er så mange andre skønne burgere i verden, så hvorfor lige nappe den tarveligste.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan man ikke forestille sig at det ville være lige så ulækkert, hvis han brækkede sig af proteinpulver og man kunne lugte en kvalmende syntetisk jordbærlugt efter indtagelse? :wink:

McD er da kanon på tømmermænd, men jeg rører det sjældent, eftersom det er så tarvelig mad (jf. Anders' indlæg) :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes egentlig ikke, at det er klamt han brækker sig men mere klamt at han ikke brækker sig oftere! - og dermed hvor hurtigt han vænner sig til det :blink:

Jeg forstod pludselig hvorfor jeg ikke har været på MacD siden jeg var 14 år (og det er jo ved at være et par dage siden :blush::raisebrow: )

Jeg går vildt ind for at forkæle sig selv og reparere tømmermænd med mad men jeg gør det med noget andet end MacD...

Link to comment
Share on other sites

Ham gutten i Super Size me var da også en kæmpe svans.

Der hvor han knækker sig lige i starten er det da for svagt, han har bare spist et stort meal. Jeg havde taget den film langt mere seriøst hvis han havde opført sig lidt mere normalt. - Manden er jo rabiat!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaa, jeg ved nu ikke om jeg ville kalde ham svans..! Du kan jo umuligt sammenligne hans super size menu, med den store der fås i DK..!

En super size menu består af:

Sandwichen

230 gr. pommes frites

1.2 L sodavand.

En stor menu i DK (jf. McDonalds hjemmeside)

Sandwichen

164 gr. pommes frites

½ L sodavand. <- Den er jeg dog lidt i tvivl om..!

HVis jeg skulle spise en super size menu, ville jeg bestmt også få det dårligt, samtidig med at han jo har spise mcD 3 gange om dagen i 3 dage da han knækker sig..!

Link to comment
Share on other sites

Ham gutten i Super Size me var da også en kæmpe svans.

Der hvor han knækker sig lige i starten er det da for svagt, han har bare spist et stort meal. Jeg havde taget den film langt mere seriøst hvis han havde opført sig lidt mere normalt. - Manden er jo rabiat!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaa, jeg ved nu ikke om jeg ville kalde ham svans..! Du kan jo umuligt sammenligne hans super size menu, med den store der fås i DK..!

En super size menu består af:

Sandwichen

230 gr. pommes frites

1.2 L sodavand.

En stor menu i DK (jf. McDonalds hjemmeside)

Sandwichen

164 gr. pommes frites

½ L sodavand. <- Den er jeg dog lidt i tvivl om..!

HVis jeg skulle spise en super size menu, ville jeg bestmt også få det dårligt, samtidig med at han jo har spise mcD 3 gange om dagen i 3 dage da han knækker sig..!

<{POST_SNAPBACK}>

Lige præcis! De amerikanske supersize menuer er altså gigantiske! :blink:

Og så den supersize menu han ørler over, er så ovenikøbet med en dobbelt quarterpounder. Så det er sgu meget mad, han skal have smidt i svælget! :4thumbup: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der nu at reklamere over...er jeg den eneste der er ved at være godt træt af den supersize me bliver omtalt????

Efter min mening er det vel ik noget nyt at McD mad er usundt, o som der er en der skriver kan man jo læse på deres hjemmeside hvis man er i tvivl..Hvor er folks sunde fornuft??, man behøver vel ik se den film og hade McD, lad dog være med at spise på McD hvis I ik gider, der er ingen der forbyder jer..Som om det kommer som stor surprise hver gang at maden er usundt...helt ærlig..

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der nu at reklamere over...er jeg den eneste der er ved at være godt træt af den supersize me bliver omtalt????

Efter min mening er det vel ik noget nyt at McD mad er usundt, o som der er en der skriver kan man jo læse på deres hjemmeside hvis man er i tvivl..Hvor er folks sunde fornuft??, man behøver vel ik se den film og hade McD, lad dog være med at spise på McD hvis I ik gider, der er ingen der forbyder jer..Som om det kommer som stor surprise hver gang at maden er usundt...helt ærlig..

<{POST_SNAPBACK}>

Det var da et endimensionelt surt opstød at komme med... Hvis du er træt af at læse om at McD er usundt, så kunne du jo lade være med at læse emner der handler om det?

For det første var det slet ikke Supersize Me den her tråd handlede om, men da den jo er ret så aktuel for emnet i øvrigt, er det vel meget naturligt den kommer på banen. Det kan godt være det efter din mening ikke er noget nyt at McD mad er usundt, men HVOR usundt det viste sig at være, var nok nyt for de fleste, deraf filmens "popularitet" og omtale.

Folks sunde fornuft? Jaeh, faktum er jo at McD stadig er i business, og det kører vist strygende. Det gør folks vægt og helbred så til gengæld ikke, generelt. At McD lægger energiindhold osv. ud på nettet (surprise, det er dét tråden her handler om!), betyder jo mindre i forhold til deres massive kampagner, og giver dem samtidig en "vi skjuler jo ikke noget" undskyldning for at blive ved med at sælge deres lort. At de så oveni købet forsøger at forvirre folk med deres "sunde" McSalads osv. gør jo ikke problemet mindre.

Det kommer måske ikke som en overraskelse for dig, og heller ikke for mig, men der er stadig brug for at gøre folk opmærksomme på problemet. Det ses jo tydeligt ude i virkeligheden.

Link to comment
Share on other sites

Kan man så ikke vælge at forkæle sig selv med noget med færre kalorier i?

<{POST_SNAPBACK}>

Sagtens, men nogen gange skal jeg op på 5000-6000 kcal om dagen og så er det ikke så vildt igen :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Så er du da dæleme også noget af en krabat - eller også så dyrker du vist en smule mere cardio end jeg gør :blush:

Link to comment
Share on other sites

Hvad så med "rigtige" burgere? Den lokale grill laven nogle super gode burgere med friske råvare og kvali kød. Selvom de ikke ligefrem er sunde må de da være bedre end dem fra Den gyldne måge

Og nej jeg prøver ikke at overbevise mig og min samvittighed om at jeg spiser sundt(kun lidt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share