Træningsprogram for en pige(!)


Mette_Musen
 Share

Recommended Posts

Cilius: Har lige snuppet din udtale i en anden sammenhæng.

Det kan sagtens laves sådan at frekvensen bliver højere for de andre muskelgrupper - jeg kan bare ikke helt se resonnementet bag det.

Jeg træner jo sådan set de samme muskelgrupper ved hver træning, men jeg laver jo heller ikke de store øvelser a'la squart, bænkpress og dødløft, så det kan jeg godt, eller hvad?? Du kan forresten se mit program i starten, hvis du altså gider.....?

Link to comment
Share on other sites

Ok, lad os se hvad der er at byde på. Som du selv nævner, så kører du ingen af de 3 store løft. Powersquat og dødløft har en rigtig god effekt på ballemuskulaturen, lårene bliver selvfølgelig også trænet, men kontra effekten på ballemusk. så kan det vist godt betale sig. (du ville gerne have større og mere faste balder, ikke?)

Som dit program ser ud nu med 2x12 er det ikke noget problem at køre det igennem 3 gange i ugen (og alligevel hvis alle sættene er til failure). Men jeg brydes mig ikke så meget om dit øvelsesvalg - det harmonerer ikke med en god træningsworkout (efter min mening). Syntes der mangler ordentlige haseøvelser, bryst og triceps.

Bliver du aldrig træt af at køre de samme øvelser igen og igen dag ud og dag ind? Jeg ville gå kold i det, hvis alle træningsdagene var det samme. Variation er dels godt for resultaterne, men det kan også være med til at holde gejsten oppe.

Træk til nakken = 40 kg

Rygextension = 0 kg

Pec Deck = 20 kg

Benpres = 80 kg

lunges = 10 kg

De lige mavemuskler = 30 kg

Stående sidebøjning i kabel = 40 kg

Pushdown i kabel = 20 kg

Scoott curls = 20 kg: 2 sæt á 7 gentagelser

Nogle gange:

Hofteextension = 45 kg

Har du tidligere haft nogen form for rygproblemer? Hvis ikke, så kan jeg varmt anbefale dødløften, så kan du samtidig prøve hvad det vil sige at træne ryg og balder :) Bænkpres er der absolut ingen grund til ikke skal være med, dine bryster skal nok blive siddende hvor de gør nu. Du har pt. benpres med, men såfremt du ønsker minimal aktivering af dine lår, så kan jeg ikke helt se hvorfor den skal være med, hvorfor ikke skifte til powersquat og derved opnå større aktivering af baldemusk.?

Det var nogle slemme øvelser jeg remsede op der, og det kan varmt anbefales (læs:tilrådeligt) at finde en kompetent instruktør (der er normalt een i alle centre). Start evt. med at læse Thomas J's artikler omkring de 3 løft: dødløft dødløft 2, squat, bænkpres.

Hvis du godt kan lide den fullbodyworkout du laver nu, vil jeg anbefale samme split, men med lidt andre øvelser:

dag 1

Dødløft 4x8

Bænkpres 3x8

Skulderpres med håndvægte 2x8

Bent over rows 3x8

Curls 2x8

Mave 3x10 (lige mavemuskler)

dag 2

Powersquat 3x8

Rumænsk dødløft 3x8

Closegrip bænkpres 3x8

Laterals 3x8

Pulldowns 3x8 (med smalt underhånds greb)

Mave 3x10 (skrå mavemuskler)

dag 3

Lunges 3x8 (laaaaange skridt)

Legcurls 2x10

Incline bænkpres 3x8

Rearlaterals 3x8

Pushdowns 2x8

Mave 3x10 (lige mavemuskler)

Når du træner muskelgrupperne med så stor frekvens som du gør, så ville jeg undlade at køre til failure - det er simpelthen ikke nødvendigt. Kør så der er 1 rep eller 2 tilbage i dig, specielt når der er kommet rigtige øvelser på :) Som XAX sagde, så for du ikke pludselig store lår, men hold øje med spejlet... balderne kommer til at vokse. Hvis der er nogen af øvelserne du ikke kender, kan du finde dem på exrx kvinden

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for dit svar Cilius!! Er det almindelig at det tager lidt tid at få indøvet teknikken korrekt, det er i hvert fald det indtryk jeg har fået igenem alle de mange "tråde" omkring korrekt udførelse af fx squart?

mbyms: Hvorfor troede du forresten ikke på mig, da jeg skrev jeg havde en BF på ca. 10 %, da du selv har været nede på 11 %. Der er jo ikke den store forskel, og du er da også en kvinde?? Desuden er der 0,3 g fedt pr. 100 g. banan du spiser, så lidt fedt er der da.. *gg*

Selvfølgelig også MANGE tak for dine svar!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej alle!

Lidt mere fordomsaflivning...

Som kvinde er muligheden for at tage godt med muskelmasse på hurtigt meget ringe (læs: ikke til stede), og musen vil sagtens kunne følge udviklingen i spejlet - dvs. reprange omkring 6-10 reps.

Nu ved jeg ikke hvad der menes med "hurtigt"...

De fleste kvinder i et træningscenter hygger sig med adduktormaskiner og lever af salatblade, og for deres vedkommende har Cilius ret. Men kvinder og mænds muskler er ens opbygget, og forskellen består i hormonproduktion. Det ses af forskellen på mænd og kvinder i deres grundform, at deres benmuskulatur er ca. lige veludviklede, mens overkroppen er mere udviklet hos mænd. Denne forskel tilskrives hormoner. Måske synes mange kvinder de har for store lår, fordi deres overkrop er lille (et symmetrispørgsmål)?

Nå, men ved træning vil mænd typisk knokle derudaf fordi de skal løfte så mange kilo som muligt. Ved anstrengelsen udskilles naturlige anabole hormoner, som hjælper ham med at opbygge muskelmasse. Samtidig (eller umiddelbart efter) indtages der typisk dyre proteinshakes og store røde bøffer.

Kvinden sidder og syretræner lidt i adduktormaskinen, men hun fører en hyggesamtale med veninden. Der bliver ikke udskilt nogle hormoner dér (kvinder, som træner rigtigt, udskiller de samme hormoner som svar på fysisk belasning - dog ved jeg ikke om koncentrationen når samme højde (sikkert ikke helt)), simpelthen fordi træningen er for let. Skulle der evt. være et enkelt hormonmolekyle i omløb, så kommer det som regel til kort med sit muskelopbyggende signal, fordi kostindtagelsen er forkert og ikke mindst for ringe.

På denne baggrund er det indlysende, at kvinder aldrig får muskler.

Men det kan godt lade sig gøre at få en god muskeltilvækst, men det er i lidt højere grad nødvendigt at knokle hårdt, idet kvinders hvileudskillelse af anabole hormoner er forholdsvist lille. Muskeltilvæksten vil skjules lidt af vores højere fedt% (det er dog ikke Mettes problem).

->Mette, du skal dog ikke være bange for at kaste dig ud i hård træning alligevel. Du har tilsyneladende nemt ved at følge din tilvækst gr. lav fedt%. Spis mere end du synes du kan.

Omkring affladning af barmen og træning af øvre pectoralis: Man kan ikke snakke om, at barmen bliver mindre, tværtimod. Tilvækst af øvre pectoralis, som giver lidt fylde øverst på brystet, kan resultere i en lidt mere glidende overgang mellem brystmuskel og barm. Ikke noget, som gør barmen grimmere overhovedet (min mening).

Læg hovedvægten på almindelig bænkpres og spar lidt på incline, hvis det bliver et problem.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa tak for svaret!!

Og bare rolig, når jeg er til træning, så er jeg til træning!! Altså: så træner jeg så hårdt jeg kan.

Tilvækst af øvre pectoralis, som giver lidt fylde øverst på brystet, kan resultere i en lidt mere glidende overgang mellem brystmuskel og barm. Ikke noget, som gør barmen grimmere overhovedet (min mening).

Du skulle vel ikke side inde med nogle eksempler eller andet? Jeg har nemlig svært ved helt præsist, at se "den glidende overgang" for mine øjne.

I snakker begge om at spise som en hest, men min mave bliver mæt efter en ganske lille mængde mad. Jeg spiser vel kød næsten hver dag, måske ikke altid det sundeste (grillpølser..), er det ikke godt nok? Jeg har jo allerede fået "defineret" ben, uden at blive så stor igen.

Desuden forstår jeg ikke rigtigt, hvorfor folk mener piger/kvinder bare hyggesnakker når de træner. Jeg mener faktisk det er omvendt.. de fleste fyre står i hvert fald og snakker gennemsnitlig i 20 min uden at lave noget overhovedet!! Og her snakker vi altså ikke tekning og andet, nææ det er skam fodbold, job og piger..... hehe!!

Når jeg laver lunge, skal jeg så skifte ben hver gang? Eller fx lave 10 reps på højre ben osv.??

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Mette: fordi en fedtprocent på 10% er anorexisk.....medmindre man er atletisk bygget. Hvis du er det, så kan det såmænd godt passe, men så er du seriøst rippet......

Da min var på 11% var den heller ikke sund - det var pointen med; "han bad mig begynde at spise" - og jeg spiste netop ikke - -60 cigaretter og 4 kander kaffe om dagen...det var hvad jeg indtog i halvanden måned (kææææææærestesorg........).

Derfor mente jeg de 10% nok er liiiiiiiiiiiiige lidt..........

Link to comment
Share on other sites

Uha, jeg har skam da også mødt kvinder der arbejder for det...

Men du har ret i, at mænd snakker meget i pauserne - men det er immervæk mest/kun kvinder som snakker mens de udfører øvelserne (et tydeligt tegn på, at man ikke træner hårdt nok).

"Den glidende overgang" har jeg ikke noget billede af, og det er også svært at forklare: Barmen sidder udenpå og nederst på pectoralismusklen, som normalt er mest veludviklet nedadtil. Følger man kurven (set fra siden) fra nøglebenet til brystvorten, vil den være konkav det meste af vejen, indtil lige før vorten, hvor den bliver konveks. Tilbygning af muskelmasse på øvre pectoralis kan gøre denne konkave bue til en lige linie indtil barmen buer nedad mod vorten (hos nogle). Farverig forklaring...

Hvis du bliver mæt af lidt mad, så er mange (5-7) måltider dagligt sagen. Det skulle også være det sundeste. Og flere proteiner er også godt (selv ville jeg mindst falde død om hvis jeg kun fik en grillpølse "næsten dagligt"...) :cheeburga:

Link to comment
Share on other sites

Det tager en mængde tid at få teknikken indøvet korrekt, og sjovt nok kan der altid rettes ved den. Med hensyn til lunges, så skift ben hver gang.

AF: Med hurtig mente jeg at kvinder er bange for at blive til store kuglestødere. Dilemmaet som du også nævner er, at der virkelig skal arbejdes for komme til det stadie - specielt med kosten. Og det sker bestemt ikke fra den ene dag til den anden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Du kan sagtens træne din talje mindre uden at tabe dig.. hvorfor skulle du ikke kunne det?

Du må gerne køre alle øvelser til failure, men der er absolut ingen grund til det. Hvis du vælger alligevel at gøre det, så skal du justere frekvensen på din træning så du træner muskelgruppen sjældnere (der er større restitutionskrav).

Som tommelfingerregel er det ok at køre de små isolationsøvelser til failure (igen afhængig af omfang), men de store løft bør altid være et par reps fra failure.

Dine lår er smukke :confused2:

Du kan sagtens træne din talje mindre uden at tabe dig.. hvorfor skulle du ikke kunne det?
Du kan sagtens træne din talje mindre uden at tabe dig.. hvorfor skulle du ikke kunne det?
Du kan sagtens træne din talje mindre uden at tabe dig.. hvorfor skulle du ikke kunne det?

Link to comment
Share on other sites

Emmm lækkert indlæg Mette :D

Der blev senere i samme tråd svaret følgende af samme person

Ups svarer lige korrekt (var vist døset lidt hen foran skærmen)

At få en smallere talje uden at tabe sig er svært, men ved at træne maven kan du stramme den op så den bedre klarer formålet med at holde indvoldene på plads. Der var en der engang gav et træningsråd om at lave kabelcrunches med maven trukket ind. Det skulle efter sigende øge aktiveringen af de indersliggende mavemuskler (de ligger i lag over hinanden)... det er et suplement til den almindelige mavetræning.

Du kører ellers klat med de quotes *LOL* Du skal bare trykke "luk aktivt tag" så bliver endquote indsat.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at bruge preview knappen et par gange, så kan du lege med det ;)

trykkede først på quote, skrev teksten, trykkede på luk alle tags
trykkede på quote og farve trykkede på luk aktivt tag, hvilket er det sidst benyttede
lukkede igen aktivt tag, som var quote... pis a cake ;)
Link to comment
Share on other sites

vil det sige, at man selv skal skrive teksten ind?

jeg regnede med, at jeg skulle trykke quote, markere teksten jeg ville quote, og så trykke quote igen.

preview plejer at slette det indskrevne, når jeg klikker back

Link to comment
Share on other sites

Det kan du også, hvis du trykker quote på et indlæg (oppe til højre) kommer hele indlægget i en tekstboks under knapperne du trykker send på.

Her kan du redigere mv. i det du vil have med. Citatet kommer forresten til at stå øverst.

Link to comment
Share on other sites

vil det sige, at man selv skal skrive teksten ind?

jeg regnede med, at jeg skulle trykke quote, markere teksten jeg ville quote, og så trykke quote igen.

preview plejer at slette det indskrevne, når jeg klikker back

Ups, den kommer lige over "send svar" knappen.

Du kan også bare copy paste skidtet ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share