Rep range


Le Moi
 Share

Recommended Posts

Jeg har i et stykke tid kørt noget der godt kunne minde om halv pyramide træning, og har nu besluttet at få det ændret.

Jeg har trænet i halvandet år hvor HST og 2 split er det eneste jeg har kørt. Til de store basisøvelser har jeg overvejet to sammensætninger. 4 sæt á 6 gentagelser eller 5 sæt af 5 gentagelser.

Til de mindre isolationsøvelser vil jeg nok bruge 3x8.

Virker dette fornuftigt?

Men hvordan skal det sættes sammen mht. vægt? Lad os antage jeg vælger 5x5.

1. Skal det så være 5x5 med 75 kg hele vejen igennem?

Fandt dette i TJs fundament og synes egentlig det virker som en fornuftig måde at sikre sig en god progression på:

Man starter ud med en vægt man er sikker på at kunne tage 5 sæt x 5 reps med. Herefter øger man vægten fra gang til gang. Når man ikke længere kan tage 5 reps i alle sættene, men f.eks slutter en dag på 75 kg i squat x 5, 5, 4, 4, 3 reps, så tager man samme vægt næste gang, indtil man har taget de 75 kg x 5 reps i alle 5 sæt.

2. Eller 5 sæt med 65, 70, 75, 75 og 75 eller noget lignende.

Her skal jeg så skemaligge min progression, så jeg bare stiger hver uge eller noget lignende. Men synes igen dette bliver lidt pyramide-agtigt. Men det gør vel ikke noget bare der ikke er for stor forskel på start- og slutvægt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville klart vælge proggressionsmodel nr. 1. Der er ingen grund til at brænde energi af på små vægte inden du når til din tungeste arbejdsvægt. Noget opvarmning og vægttilvænning og så direkte på 5 x 5 @ den samme vægt. På den måde får du også flyttet mest jern.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Well, når du ikke vil bruge ideen med ændring af repsantal som intensiteten øges, så er der jo ikke så meget at komme efter, når man fast holder den på 5x5.

Så længe du husker at dekonditionere med rimelige mellemrum, så skulle hypertrofiresponsen ved en "normal" intensistetsøgning - dvs når man øger når man kan tage alle 5x5 reps - være rimelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share