Ondt i lysken ved squat


Sputnik
 Share

Recommended Posts

Gennem de sidste par måneder har jeg oplevet smerte i lysken ved squat. Skaden er opstået ved front squat, men jeg mærker den nu også ved almindelig squat og når det er slemt også ved mavebøjninger.

Smerten var ret stærk i starten, men den seneste tid har jeg fundet ud af, at den bliver værre jo dybere jeg squatter, jo hurtigere jeg vender i bunden og jo mere fødderne er vinklet udad. Hivs jeg kun squatter til lidt under parallel, superkontrolleret i bunden og med fødderne kun lidt vinklet udad er smerten ikke ret slem. Den er der dog stadig hver gang, og det gør mig lidt nervøs.

Er der andre, der har oplevet noget lignende eller har et bud på, hvad det kunne være, og hvordan det kunne afhjælpes?

Edited by Sputnik
Link to comment
Share on other sites

hmm.. det er ikke sådan så du buler ud eller noget vel? Jeg blev opereret for lyskenbrok for et år siden. Og det kommer jo typisk ved store belastninger. Dog kan man rende rundt med det i mange mange år for det skal opereres. Mit generede til sidst hvis jeg stod op i lang tid. Eller belastede det for hårdt?

Men det er bare et bud. Har ikke den store fortand på andre lyskenskader?

Alternativet er at det er en form for betændelse du har fået..

Jeg har smidt et link her du kan prøve at se på.

Håber det hjalp bare en lille smule..

btw, så behøver lyskenbrok ikke at bule ud. Det er lidt med forskel. Nogle dagen er det inde, andre dage er det ude :blush:

/Jimmy

Edited by Elvine
Link to comment
Share on other sites

Jeg blev også opereret for lyskebrok for et år siden (september) (og Playboy røg også under kniven kort tid efter, og mener der var een til fra MOL ?).

Mit brok var "akut" - det kom med et smæld under dødløft, og fik også en synlig bule når jeg stod op (den er væk når man lå ned) - men vi har faktisk lige haft en i vores center som er blevet opereret for lyskebrok, og hans udposning var næsten ikke tilstede, men han oplevede til sidst ret store smerter under træning.

Er det kun squats du har problemet ?

Uden på nogen måde at være læge, så vil du ihvertfald kunne mærke smerten i mere eller mindre grad i næsten alle øvelser hvor du sætter bugvæggen under større pres, det er så ligefra dødløft til mavetræning til tungt bænkpres.

Jeg kunne også mærke at der var noget galt hvis jeg f.eks. hostede voldsomt og holdte min hånd der hvor smerten/følelsen var lokaliseret.

Som Elvine siger, så kan man sagtens gå med det i lang tid, men jeg valgte altså at sige jatak til operation fordi det i perioder generede mig voldsomt i min træning.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene Elvine og EverLast. :smile:

Det er kun ved squats, at jeg overlever smerten. En enkelt gang har jeg også haft ondt under udførelse af en maveøvelse med meget vægt på, hvor både overkrop og ben bevægede sig samtidig. Jeg har aldrig følt smerte ved andre øvelser, hverken dødløft eller bænkpres.

Jeg burde nok søge læge og se, om han kan diagnostisere mig.

Link to comment
Share on other sites

Stræk dem ud, hold igen med alt for tung squat. en bred stand ligger også et større pres hofte bøjerne.

Nu er jeg ikke fys, men prøv at snakke med en sådan

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, tak for rådet p1kz0r og Lagoon! :smile: Jeg har faktisk også oplevet størst smerte ved bred stand, så noget kunne tyde på, at I har ret. :smile: Må hellere komme igang med udstrækningen så.

Edited by Sputnik
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share