Skindebensbetændelse!?!?


Ramius
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er begyndt at løbe hvilket jeg ikke har gjort i mange år!! Når jeg løber stopper mit skindeben mig, jeg kan lige nå at blive forpustet og så begynder mit skindeben at gøre ondt. Det forsvinder så hvis jeg sætter mig ned en 2-3min, men kommer ret igen når jeg har løbet et lille stykke.

Der hvor jeg bliver i tvivl er når jeg læser andre indlæg... Er ovenstående fordi jeg bare ikke er i form til at løbe (jeg cykler en del, lige under 100km om ugen, så min form er rimelig) eller er det noget jeg skal passe på?

PS. jeg har lige købt mine løbesko hos "løberen", en butik i lyngby hvor jeg også fik lavet en løbetest.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er begyndt at løbe hvilket jeg ikke har gjort i mange år!! Når jeg løber stopper mit skindeben mig, jeg kan lige nå at blive forpustet og så begynder mit skindeben at gøre ondt. Det forsvinder så hvis jeg sætter mig ned en 2-3min, men kommer ret igen når jeg har løbet et lille stykke.

Der hvor jeg bliver i tvivl er når jeg læser andre indlæg... Er ovenstående fordi jeg bare ikke er i form til at løbe (jeg cykler en del, lige under 100km om ugen, så min form er rimelig) eller er det noget jeg skal passe på?

PS. jeg har lige købt mine løbesko hos "løberen", en butik i lyngby hvor jeg også fik lavet en løbetest.

<{POST_SNAPBACK}>

Lyder som skinnebenbetændelse.

Prøv at læse på http://www.sportnetdoc.dk -> voksenskader -> skader -> underben (kan ikke linke direkte).

Link to comment
Share on other sites

lille-b -> det er netop det!! Ca. 30min efter jeg holder op med at løbe har jeg det fint og kan ikke mærke noget til mine ben. Skal jeg først til at holde pause når jeg får smerter i løbet af dagen eller hvordan skal ejg forholde mig til det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ondt når jeg løber ca. 1km, kan holde ca. 2-3min pause og så er det væk. Kan så løbe 1km igen og så er det tilbage....

Når jeg kommer hjem går der ca. 30min og så er jeg hverken træt eller har ondt.

Lyder det som skindebensbetændelse eller bare nogle muskler der skal trænes op??

Link to comment
Share on other sites

Hey..

Ud fra dine symptomer lyder det meget som skindebensbetændelse. Der er det med skindebensbetændelse at hvis ikke man respekter smerterne og holder pause så kan det gå hen og blive kronisk. Derfor skal du tage dine smerter alvorligt. M.h.t. behandling; hvis du ikke har, så tjek det link som Dochylle nævner. Eller få en henvisning til fys. behandling fra din læge.

(Jeg er stud. fys. på 6. semester)

Go'bedring

Link to comment
Share on other sites

heysa har haft samme problem i laaaang tid det enste der hjalp var at holde en pause med løb, cykle og svømme istedet evt. da jeg begyndte at løbe igen var ddet med en moderat start OG SÅ STRÆKKE ORDENTLIGT UD!!!! både før og efter :4thumbup: det hjalp mig har ikke haft det siden!

Link to comment
Share on other sites

undskyld at jeg er så påståelig når i nu alle siger det er skindebensbetændelse, men jeg har meldt mig til noget stafet løb med arbejdet hvor jeg skal løbe 5km så jeg vil herre gerne komme igang med at løbe!!

Jeg har jo kun løbet i lidt over 14 dage, det giver godt og vel 7 ture af ca. 3,5km (specielt i de første ture gik jeg meget). Jeg kan mærke kraftige forbedringer fra da jeg startede og indtil nu, det tager meget længere tid før jeg får ondt.

Hvis jeg nu ligger ud med at lave en god gang udstrækning før og efter (plejer jeg ikke...) og så ser hvordan det går i løbet af ugen. Risikoen for kroniske smerter kommer vel først hvis jeg bare løber videre trods smerten, når det kommer mens jeg løber plejer jeg at sætte mig ned og holde pause.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, jeg cykel og styrketrænings nørd, løb ved jeg intet om endnu.

Har forresten læst på sportNetDoc, og jo symptomerne passer ret godt, kan bare ikke få pause og genoptræning til at passe sammen nu da jeg ikke engang er kommet igang og ikke har nogen smerter efter løbeturen. ihhhh jeg vil løbe :crybaby:

Link to comment
Share on other sites

"hvis" det er skinnebetændelse du har, hjalp det på mig at tage en fyldt ½L flaske og køre den hårdt op ad benet, gør nas, men hjælper, og ikke midt sørge for at holde benene varme, lange sokker. Jeg brugte skisokker et par uger, sov også med dem, en rigtig god ide....

Men som sagt, bare hvad der hjalp på mig og ved det er den procedure der bliver brugt af gymnaster, hvor alle har haft det på et eller andet tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan evt. købe noget "felden"gel

http://www.lmk.dk/(pzlijpmq4xpmpvragyza4g55)/show.aspx

(skriv felden som søge ord)

på apoteket og massager det ind i det område ud er øm. Gelen nedsætter den betændelses tilstand der er i musklen. Den optimale behandling ville at opsøge fys og få massageret gelen ind med ultralyd. Det er der evidens for virker.

Men jeg har dog anbefalet andre, selv at massager det ind. De har haft positive resultater. :4thumbup:

Edited by Pederpaars
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Jeg har selv problemer med det i øjeblikket og vil lige fortælle hvad jeg har erfaret: har været til lægen (gildhøj sportsklinik) hvor jeg fik følgende at vide:

- Pause et stykke tid så betændelsen kunne fortage sig

- Opstart med let styrketræning af underbenene ( læg musklen) uden at få ondt i skinnebenene, gradvis forøgelse af belastning på benene.

- Cykel og svømmetræning igen uden at få ondt i skinnebenene

- Interval løb/gang ( 1 min. gang - 1 min. løb osv )

Derudover er jeg blevet anbefalet af en fysioterapeut, at bruge kamfer creme fra matas til at smøre skinnebenet ind i og lade det sidde natten over (under bandage eller lange strømpe)

og som der er en der skriver at massager benet, men med retning mod hjertet.

Derudover er det vigtigt at se på hvad der har forvoldt dine problemer, måske "bare" overbelastning eller måske forkerte løbesko.

Hilsen

Ully

Link to comment
Share on other sites

En lille opdatering, jeg har ikke problemer med mine skindeben længere, så de er bare blevet lettere overbelastet. Jeg kan løbe uden at de gør ondt. Tilgengæld har jeg småproblemer med anklerne, de gør en smule ondt, men de skal sikkert bare vende sig til det.

Måden jeg kom igennem mine småproblemer har ganske simpelt været ikke at løbe før mine ben og føder føltes helt normale. Hvis de føltes skidt tog jeg mig en cykeltur istedet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Du kan evt. købe noget "felden"gel

http://www.lmk.dk/(pzlijpmq4xpmpvragyza4g55)/show.aspx

(skriv felden som søge ord)

på apoteket og massager det ind i det område ud er øm. Gelen nedsætter den betændelses tilstand der er i musklen. Den optimale behandling ville at opsøge fys og få massageret gelen ind med ultralyd. Det er der evidens for virker.

Men jeg har dog anbefalet andre, selv at massager det ind. De har haft positive resultater. :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

har du et link til den evidens du nævner

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hejsa..

Jeg har gået på idrætsd højskole i et år, med spring-gymnastik som hoved linie og har døjet meget med skinnebensbetændelse.. På begge sidder af begge ben.. :4crutches:

Fandt så ud af det med de lange sokker faktisk hjalp en del, men vejen frem er 4 gutter der holder dig fast og tager en kagerulle og kører langs med de betænde sider.. Nu har jeg et par tattoo's og føler som regl ikk meget smerte selv ved brækkede lemmer, men det der gjorde satme nass.. :crybaby:

Men det hjalp, har aldrig efter den oplevelse døjet med betændte skinneben..

Kan kun anbefale det, men hold det inde for en vennekreds der kan holde tæt om tuderi!! ;o) hehee..

Blow

Link to comment
Share on other sites

Hejsa..

Fandt så ud af det med de lange sokker faktisk hjalp en del, men vejen frem er 4 gutter der holder dig fast og tager en kagerulle og kører langs med de betænde sider.. Nu har jeg et par tattoo's og føler som regl ikk meget smerte selv ved brækkede lemmer, men det der gjorde satme nass..  :crybaby:

Men det hjalp, har aldrig efter den oplevelse døjet med betændte skinneben..

Kan kun anbefale det, men hold det inde for en vennekreds der kan holde tæt om tuderi!! ;o) hehee..

Blow

<{POST_SNAPBACK}>

:blink:

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Hejsa..

Fandt så ud af det med de lange sokker faktisk hjalp en del, men vejen frem er 4 gutter der holder dig fast og tager en kagerulle og kører langs med de betænde sider.. Nu har jeg et par tattoo's og føler som regl ikk meget smerte selv ved brækkede lemmer, men det der gjorde satme nass..  :crybaby:

Men det hjalp, har aldrig efter den oplevelse døjet med betændte skinneben..

Kan kun anbefale det, men hold det inde for en vennekreds der kan holde tæt om tuderi!! ;o) hehee..

Blow

<{POST_SNAPBACK}>

:blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Well, man kan også bare massere det selv :laugh: Men tanken var god nok.. :tongue:

Bagefter kan man tage noget varmt rundt om skinnebenet eller komme det under den varme bruser..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share