DB bænkpres


Roadrunner
 Share

Recommended Posts

Er der nogen ide i, i DB BP, at løfte vægtene en ad gangen? Mit mål er funktionel styrke (ikke en killer BP-max  :smile: ). Har set nogen lave øvelsen, og mener også at have set en tilsvarende kettlebell-øvelse...

<{POST_SNAPBACK}>

DB bænkpress rammer de stabilisator muskler der er noget mere og den rammer brystet mere, hvis du skal tro på en EGK-måling (mener det er EKG det hedder :blink:, det hvor de måler aktiveringen) :wink:

Link to comment
Share on other sites

DB bænkpress rammer de stabilisator muskler der er noget mere og den rammer brystet mere, hvis du skal tro på en EGK-måling

(mener det er EKG det hedder , det hvor de måler aktiveringen)

EMG - det andet er vist noget med hjertet :wink:

Det er dog ikke meget, meget få procent større aktivering af brystmusklerne ved DB presses kontra Barbell presses.

Men stabilisatorenes arbejde, og det at bevægebanen er delt ud hver for sig på hver arm er udmærket argument for at køre DB's - jeg synes også man har meget bedre mulighed for at få den til at 'sidde' i patten når man kører DB's.

EDIT: missede lige at det var funk. styrke, så svaret her er nok ikke så relevant.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Er der nogen ide i, i DB BP, at løfte vægtene en ad gangen? Mit mål er funktionel styrke (ikke en killer BP-max  :smile: ). Har set nogen lave øvelsen, og mener også at have set en tilsvarende kettlebell-øvelse...

<{POST_SNAPBACK}>

Måske er der en ide i det, ved bare ikke lige hvad det skal være.

Det undrer mig også, hvorfor nogen laver alternate Dumbbell curl,

altså skifter mellem armene, når de curler med håndvægte

i stedet for at lade dem følges ad.

Der er god ide at træne med begge arme samtidig, da aktivering af flere muskler samtidig

skulle give mere udskillelse af nogle hormoner i kroppen.

Så måske er det også en dårlig ide, når jeg laver pistols i stedet for rigtig squat.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

DB bænkpress rammer de stabilisator muskler der er noget mere og den rammer brystet mere, hvis du skal tro på en EGK-måling

(mener det er EKG det hedder , det hvor de måler aktiveringen)

EMG - det andet er vist noget med hjertet :wink:

Det er dog ikke meget, meget få procent større aktivering af brystmusklerne ved DB presses kontra Barbell presses.

Men stabilisatorenes arbejde, og det at bevægebanen er delt ud hver for sig på hver arm er udmærket argument for at køre DB's - jeg synes også man har meget bedre mulighed for at få den til at 'sidde' i patten når man kører DB's.

EDIT: missede lige at det var funk. styrke, så svaret her er nok ikke så relevant.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja EMG :4thumbup: Kan aldrig huske de skide navne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Folk (bortset fra Henning) har vist misforstået spørgsmålet. Der spørges jo ikke til DB kontra almindelig bænk, men om der er nogen ide i at løfte en DB af gangen i stedet for de to samtidig. :wink:

Personligt har jeg aldrig set nogen lave den. Uden at være ekspert, vil jeg mene, at det må være den ulmitative stabilitetskrævende øvelse, hvor man bruger nogle ekstra muskelgrupper i for at holde balancen (i forhold til almindelig DB pres), men til gengæld løfter man nok mindre. Om det er godt eller skidt er sikkert en smagsag.

Link to comment
Share on other sites

Når det blev tungt, kunne jeg forestiller mig, at man ville rotere lidt i torsoen, for at forcere bevægelsen lidt, og derved få nogle unaturlige vrid, der rent biomekanisk måske ikke er så hensigtsmæssige.

- Medmindre man kører øvelsen med 2 håndvægte, og tager hver arm skiftevis, hvorved der ikke vil komme overvægt til den ene side.

.. Bare en spontan lomme-teori :4smartass::blush:

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener Nutellakrigeren er inde på noget væsentligt. Netop det vrid i torsoen som vil komme af at lave bevægelsen med kun én db af gangen, kunne godt være en god ting at få med. Det kommer dog nok an på havd man skal bruge sin fysik til. Med henblik på slagstyrke kunne det måske være relevant.

Kenneth Jay er vist lidt inde på det i sin log, hvor han fortæller at Pavel Tsatsouline frarådede ham bb bænkpress, fordi øvelsen ikke er særligt funktionel for kampsportsudøvere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener Nutellakrigeren er inde på noget væsentligt. Netop det vrid i torsoen som vil komme af at lave bevægelsen med kun én db af gangen, kunne godt være en god ting at få med. Det kommer dog nok an på havd man skal bruge sin fysik til. Med henblik på slagstyrke kunne det måske være relevant.

Kenneth Jay er vist lidt inde på det i sin log, hvor han fortæller at Pavel Tsatsouline frarådede ham bb bænkpress, fordi øvelsen ikke er særligt funktionel for kampsportsudøvere.

<{POST_SNAPBACK}>

ang barbell bench presses

Synes det er noget forvrøvlet at forsøge at få styrketræning til at ligne de bevægelser man laver i kampsport. Lidt ligesom når folk står og skyggebokser med et par håndvægte :4smartass:

Skæg og snot for sig.

Barbell bænkpress er funktionel fordi den kaster muskelmasse på kroppen og gør dig mere robust og du får mere muskelmasse/bedre slagstyrke i kombination med slagteknik på pude/sæk

Pavel vrøvler. Russerne tabte den kolde krig og fik smæk i afghanistan. Og russerne må ringe til amerikanerne når deres ubåde går på grund og skal bjerges.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

jeg har prøvet en arms DB press

Det er primært en øvelse for torsoens stabiliserende muskler, for fuck der er forskel på om du har 25 kg i den ene hånd og intet i den anden.

jeg vil hellere have min pec styrke fra alm DB presses og så lave nogen Saxons og andet for torsoen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet ét-hånds db pres et par gange, og jeg synes det er en ganske fin øvelse. Jeg kunne køre med tungere vægte end ved alm. db pres, og så fik man samtidig trænet nogle stabiliserende muskler. Jeg mærkede ikke noget til uhensigtsmæssige vrid, jeg har faktisk kun gode ting at sige om øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share