Den kriminelle bænkpresser...


Morten D
 Share

Recommended Posts

Ja, det her spørgsmål er måske ikke så spændende, som titlen måske indbød til... :)

Jeg læste Thomas J's artikel på www.getbig.dk (ros til dig, Thomas J, det var spændende læsning), og der var nævnt en øvelse, som hedder "Illegal Wide Grip Benchpress".

Spørgsmålet til 15.000,- og en lettere brugt lommeklud er: hvad er de officielle regler for håndplacering i bænkpres? Findes der overhovedet nogen, som termen "illegal" jo antyder?

Morten

Link to comment
Share on other sites

Godt spørgsmål, jeg har selv tænkt over det samme. Jeg har søgt lidt på DSF hjemmeside, og fandt dette citat. Det er fra International Powerlifting Federations danske regelsæt, så den skulle være god nok. Hvordan de regler harmonerer med den danske straffelov ved jeg dog ikke :biggrin:

5.       Afstanden mellem hænderne må ikke overskride 81 cm målt mellem pegefingrene (begge pegefingre skal være inden for 81 cm-afmærkningerne). Hvis løfteren p.g.a. en gammel skade eller et anatomisk problem ikke er i stand til at gribe fat i stangen på samme måde med begge hænder, skal han informere dommerne herom før hvert forsøg, og om nødvendigt skal stangen afmærkes i overensstemmelse hermed.  Omvendt greb er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Så begynder jeg at spekulere på, om jeg med fordel kunne eksperimentere lidt med grebsbredden, da jeg netop holder så bredt som det er tilladt. (Pegefingrene dækker ringene). Gad vide om jeg ville få en bedre kraftoverførsel ved at holde lidt smallere? Nu har jeg jo godt nok ret lange arme, så måske passer det meget fint.

Kluden er på vej i en pulverforet kuvert. ;)

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også begyndt at eksperimentere med grebsbreden. Inspireret af WSB kører jeg ofte mine lette eksplosive sæt med smallere greb end jeg normalt gør. Jeg føler jeg bliver mere eksplosiv i bunden, men desværre "mangler" jeg så lidt i den sidste del af løftet.

Da jeg både har haft problemer med en albue og en skulder, så er der endnu en grund til at variere greb, så mine led "deles" om belastning. (Smalt greb føles hårdest for albuer, mens bredt greb føles hårdest for skuldre).

Link to comment
Share on other sites

Husk at det er forskjellig avstand mellom ringene på en styrkeløftstang og en vægtløfterstang. Ringene på en vægtløfterstang sitter ca. 2cm lengre ut.Dvs at for meg som har et grep på en styrkeløftstang med langefingeren på ringen, så må jeg legge lillefingeren på ringen når jeg trener med en vægtløfterstang.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det er forskjell på ringenes plasering vet jeg ikke,

andre forskjeller kan forklares.

styrkeløftstangen er stivere og litt tykkere da den skal tåle større vekter.

Vægtløfterstangen har kulelagre(rullelager??)for å kunne rotere lett uten at skivene må roteres.

På Eleiko stenger kan man se forskjell der hvor skivene stopper inn mot stangen. Vægtløfterstangen er her ca.4-5cm bred, styrkeløftstangen kun ca 1.5cm. På andre stenger kan det være vanskligere, men det bør kunne kjennes på rotasjonsevnen, og med litt trening, på tykkelsen.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Tak for svaret. :smile2:

Jeg roder altså rundt med en vægtløfterstang, kan jeg forstå. Det (formodentlig) sidste spørgsmål er så: er der 81 cm. mellem ringene på vægtløfterstangen eller på styrkeløfterstangen?

Næh vent. Der er et spørgsmål mere: vejer de begge præcis 20 kg.?

Morten

Link to comment
Share on other sites

Styrkeløft- og vægtløftningsstang vejer begge 20 kg, såfremt de er beregnet til mænd. Jeg hørte på Eurosport i forbindelse med WM i vægtløftning, at kvindernes stænger kun vejer 15 kg, og er tyndere end mændenes.

Jeg var ikke klar over at der var forskel på en styrkeløft- og en vægtløftningsstang, men på Eleiko´s hjemmeside har de godtnok forskellige stænger, til de forskellige sportsgrene. Begrebet en "Olympisk stang" må så dække over vægtløftningsstangen, da styrkeløft ikke er en OL sport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share